مقاله

بررسی اثرات زیست محیطی استفاده از پلاستیک در بسته بندی محصولات

اثرات زیست محیطی استفاده از پلاستیک

پلاستیک ماده ای است که به طور گسترده برای بسته بندی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا سیال، قابل قالب گیری، چاپ آسان، قابل آب بندی حرارتی است و می تواند در فرآیندهای تولید ادغام شود.

بیشتر مواد بسته بندی پلاستیکی در همان سالی که تولید می شوند، دور انداخته می شوند. طول عمر کوتاه، همراه با حجم زیاد مواد بسته بندی و بازیافت کم پلاستیک ها در اکثر مناطق جهان، یک مسئله مهم زباله جامد ایجاد می کند؛ به ویژه زمانی که پلاستیک ها به درستی توسط سیستم های مدیریت زباله جمع آوری نمی شوند و به اکوسیستم های آبی ختم می شوند.

 

ادراک مصرف کنندگان از پلاستیک به طور کلی نامطلوب است و پلاستیک اغلب به عنوان عامل اصلی تأثیرات محیطی یک محصول در نظر گرفته می شود.

صنعت بسته بندی بیشترین حجم پلاستیک تولید شده در سطح جهان را مصرف می کند و منبع اصلی تامین پلاستیک زباله در محیط زیست با نرخ هشدار دهنده است.

 

با ما در نادی پلاستیک همراه باشید تا اثرات زیست محیطی استفاده از پلاستیک در بسته بندی محصولات را مورد بررسی قرار دهیم.

اثرات زیست محیطی استفاده از پلاستیک در بسته بندی

صنعت بسته بندی بزرگترین و رو به رشد ترین مصرف کننده پلاستیک های مصنوعی مشتق شده از سوخت های فسیلی است. پلاستیک های بسته بندی مواد غذایی بخش عمده زباله های پلاستیکی را تشکیل می دهند که محیط زیست را آلوده می کنند. علاوه بر این، با توجه به این واقعیت که ذخایر نفتی محدود و رو به اتمام هستند، نیاز به توسعه مواد جایگزینی وجود دارد که بتوانند همان هدفی را که پلاستیک‌های معمولی انجام می‌دهند، انجام دهند.

استفاده از پلاستیک در بسته بندی مواد غذایی

مقادیر زیادی از مواد مختلف مانند کاغذ، شیشه و پلاستیک در سطح جهان برای تولید مواد بسته بندی استفاده می شود و بیش از دو سوم به تنهایی در بخش مواد غذایی استفاده می شود. این مقدار در نتیجه تغییراتی که در عادات تهیه و مصرف مواد غذایی رخ می دهد و همچنین توسعه مثبت مناطق و بازارهای مختلف در جهان، بی وقفه در حال افزایش است. این را می توان به پلاستیک های یکبار مصرف و افزایش میان وعده ها و وعده های غذایی آماده در حال حرکت نسبت داد که به معنای استفاده یکبار از مواد بسته بندی پلاستیکی بادوام است. در نتیجه، نیاز روزافزونی به مواد بسته بندی پایدار سازگار با محیط زیست با خواص فیزیکی، مکانیکی و بازدارنده مطلوب برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد.

 

ضروری است در نظر داشته باشیم که بهترین راه حل برای کاهش زباله های پلاستیکی در محیط، مدیریت بهتر زباله ها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. سه نوع بسته بندی سبز شناسایی شده است که عبارتند از:

 

بسته بندی قابل استفاده مجدد، به عنوان مثال، شیشه که می تواند پس از تمیز کردن مجدد استفاده شود.

 

بسته بندی قابل بازیافت، به عنوان مثال، کاغذی که می تواند دوباره پردازش شود و دوباره استفاده شود.

 

بسته بندی های زیست تخریب پذیر، به عنوان مثال، کیسه های پنبه ای که می توانند بدون ایجاد آسیب در محیط زیست تجزیه شوند.

مشکل پلاستیک

اکثر مردم از مشکلاتی که پلاستیک می تواند برای محیط زیست ایجاد کند آگاه هستند. ممکن است قرن ها طول بکشد تا پلاستیک تجزیه شود. در آن زمان، می تواند سموم مضر را در زمین و آب آزاد کند. حیوانات دریایی به ویژه در برابر اثرات آلودگی پلاستیکی حساس هستند، زیرا می توانند آن را با غذا اشتباه گرفته و آن را بخورند. این می تواند باعث گرسنگی آنها یا گرفتار شدن و غرق شدن آنها شود.

 

در حالی که بسیاری از مردم سعی می کنند تا حد امکان از استفاده از پلاستیک اجتناب کنند، اما هنوز هم بخش مهمی از زندگی ما است. در همه چیز از بسته بندی گرفته تا مصالح ساختمانی استفاده می شود. پس برای کاهش اثرات مضر پلاستیک بر محیط زیست چه کنیم؟

پلاستیک چگونه بر محیط زیست تاثیر می گذارد؟

بر کسی پوشیده نیست که پلاستیک برای محیط زیست مضر است. بیایید به برخی از راه هایی که پلاستیک بر محیط زیست تاثیر منفی میگذارد نگاهی بیندازیم.

آلودگی

پلاستیک عامل اصلی آلودگی زمین و آب است. هنگامی که به درستی دفع نشود، می تواند در اقیانوس ها و رودخانه های ما قرار گیرد و به حیات دریایی آسیب برساند. همچنین می تواند در محل های دفن زباله قرار گیرد، جایی که تجزیه آن قرن ها طول می کشد.

جنگل زدایی

پلاستیک از نفت ساخته شده است، به این معنی که تولید آن به جنگل زدایی کمک می کند. هر چه پلاستیک بیشتری استفاده کنیم، درختان بیشتری قطع می شوند تا راه را برای تاسیسات حفاری و پالایش نفت باز کنند.

تغییر آب و هوا

تولید پلاستیک گازهای گلخانه ای منتشر می کند که به تغییرات آب و هوایی کمک می کند. تغییرات اقلیمی یک تهدید بزرگ هم برای انسان و هم برای حیات وحش است و با ادامه پمپاژ بیشتر و بیشتر گازهای گلخانه ای به جو، این وضعیت بدتر می شود.

سلامت انسان

پلاستیک حاوی مواد شیمیایی مضری است که می تواند به غذا و آب نفوذ کند. این مواد شیمیایی با سرطان، مشکلات تولید مثل و سایر مشکلات سلامتی مرتبط هستند.

 

پلاستیک چگونه روی حیوانات تاثیر می گذارد؟

مصرف پلاستیک در حیوانات و کشته شدن آنها

مصرف پلاستیک در حیوانات و کشته شدن آنها

 

هر ساله میلیون ها حیوان از پرندگان گرفته تا ماهی ها و دیگر موجودات دریایی توسط پلاستیک ها کشته می شوند. نزدیک به 700 گونه، از جمله گونه های در معرض خطر، تحت تأثیر پلاستیک ها قرار گرفته اند. تقریباً هر گونه پرنده دریایی پلاستیک می خورد.

 

بیشتر مرگ و میر حیوانات به دلیل گرسنگی است. فوک‌ها، نهنگ‌ها ، لاک‌پشت‌ها و سایر حیوانات توسط وسایل ماهیگیری رها شده یا حلقه‌های شش تکه دور ریخته شده خفه می‌شوند. میکروپلاستیک‌ها در بیش از 100 گونه آبزی، از جمله ماهی، میگو و صدف‌ها  یافت شده است. در بسیاری از موارد، این قطعات ریز از دستگاه گوارش عبور می کنند و بدون عواقب دفع می شوند. اما مشخص شده است که پلاستیک ها مجاری گوارشی یا سوراخ شدن اندام ها را مسدود کرده و باعث مرگ می شوند. شکم پر از پلاستیک میل به خوردن را کاهش می دهد و باعث گرسنگی می شود.

 

 

پلاستیک ها توسط حیوانات زمینی از جمله فیل، کفتار، گورخر، ببر، شتر، گاو و سایر پستانداران بزرگ مصرف می شود که در برخی موارد باعث مرگ می شود .

 

آزمایش‌ها همچنین آسیب‌های کبدی و سلولی و اختلال در سیستم تولید مثل را تأیید کرده‌اند که باعث می‌شود برخی از گونه‌ها مانند صدف‌ها، تخم‌های کمتری تولید کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که لارو ماهی‌ها در روزهای اول زندگی از نانوالیاف می‌خورند و سؤالات جدیدی در مورد تأثیر پلاستیک‌ها بر جمعیت ماهی‌ها ایجاد می‌کند.

 

نکته اصلی این است که پلاستیک یک تهدید جدی برای حیات وحش است و ما باید کاری در مورد آن انجام دهیم. ما می توانیم با کاهش استفاده خود از پلاستیک و با حمایت از سازمان هایی که برای پاکسازی اقیانوس ها و حفاظت از حیات وحش کار می کنند، شروع کنیم.

 

مصرف پلاستیک به عنوان غذا توسط لاک پشت ها

مصرف پلاستیک به عنوان غذا توسط لاک پشت ها

توصیه ها

باید به مردم اطلاع داده شود که از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنند، بلکه از کیسه های جایگزین سازگار با محیط زیست ساخته شده از پارچه، الیاف طبیعی و کاغذ استفاده کنند تا مشکلات مربوط به زباله های کیسه های پلاستیکی کاهش یابد.

مقررات در مورد استفاده بی رویه و بازیافت زباله های کیسه های پلاستیکی و همچنین محدودیت فروش رایگان کیسه های پلاستیکی توسط خرده فروشان به شدت توصیه می شود.

 

راه حل دوم این است که از ورود زباله های پلاستیکی به رودخانه ها و دریاها جلوگیری شود، این امر می تواند با بهبود سیستم های مدیریت زباله و بازیافت ، طراحی بهتر محصول که عمر کوتاه بسته بندی یکبار مصرف را در نظر می گیرد و کاهش تولید پلاستیک های یکبار مصرف غیر ضروری انجام شود.

برای به حداقل رساندن تأثیر ضایعات پلاستیکی، باید استفاده از پلاستیک را به حداقل برسانیم. این به این معنی است که عادت‌های روزمره خود را اصلاح کنیم، وقتی جایگزین خوبی وجود دارد از پلاستیک استفاده نکنیم و فقط در مواقع ضروری از پلاستیک استفاده کنیم. کیسه های پلاستیکی را می توان دوباره استفاده کرد یا برای اهداف مختلف استفاده کرد. قبل از دور انداختن باید به نحوه استفاده مجدد از آنها فکر کرد.

 

آموزش یکی دیگر از ابزارهای مهم برای بهبود رفتار با آموزش مردم در مورد هزینه های زیست محیطی و بهداشتی استفاده از کیسه های پلاستیکی است. ما نیاز به افزایش آگاهی در جوامع در مورد فعالیت های ضعیف دفع زباله داریم.

 

سایر اقداماتی که می توان برای محدود کردن تأثیر کیسه های پلاستیکی بر محیط زیست انجام داد شامل مشارکت در تلاش های پاکسازی محله، بازیافت داوطلبانه زباله های خانگی، پرهیز از ریختن زباله و ریختن غیرقانونی کیسه های پلاستیکی، استفاده از مواد سازگار با محیط زیست به عنوان جایگزین و تصویب قانونی که استفاده از کیسه های پلاستیکی را جذاب تر کند.

نتیجه گیری

اثرات نامطلوب پلاستیک بر محیط زیست گسترده و متنوع است. آنها از آلودگی آبراه های ما تا نابودی حیات دریایی ما را شامل می شود. دیگر نمی‌توانیم این مشکل را نادیده بگیریم و باید برای کاهش وابستگی خود به پلاستیک اقدام کنیم. ما می توانیم با ایجاد تغییرات کوچک در زندگی روزمره خود، مانند استفاده از کیسه های قابل استفاده مجدد و بطری های آب، شروع کنیم. هر ذره ای کمک می کند و با هم می توانیم تفاوت ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *