اخبار

در بسته بندی انواع شکلات از چه نوع کاغذی استفاده می‌شود؟ 

بسته بندی انواع شکلات

کاغذ بسته بندی شکلات باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ یک سوال اساسی که برای تولیدکنندگان این خوراکی محبوب اهمیت بسیار زیادی دارد. روش صحیح و سالم نگهداری از مواد غذایی و محصولات خوراکی در زندگی روزمره برای تامین سلامت انسان بسیار مهم و ضروری است. یکی از راهکارهای موثر برای حفظ سلامت و ماهیت محصولات خوراکی بسته بندی کردن اصولی آن‌ها است. امروزه به لطف پیشرفت علم و صنعت، لوازم بسته‌بندی با متریال‌های مختلفی به بازار ارائه شده و به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا با بسته بندی دلخواه خود محصولات خوراکی را بسته‌بندی و عرضه کنند. 

در میان محصولات خوراکی شکلات از جمله محصولاتی است که نیاز به دستگاه بسته‌بندی خاص و حرفه‌ای دارد.؛ چرا که شکلات ماهیتی حساس به دما داشته و سریع‌تر از سایر مواد غذایی تحت تاثیر دما قرار می‌گیرد. همچنین زیبایی بسته بندی آن نیز برای جذب مشتری بسیار مهم است. در بسته بندی شکلات از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. در ادامه این مقاله در رابطه با اهمیت بسته بندی شکلات و انواع کاغذ شکلات آشنا می‌شویم.

همه چیز درباره جنس کاغذ بسته بندی شکلات 

اهمیت بسته بندی کردن شکلات‌ 

شکلات یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های در سرتاسر جهان است که در طعم و رنگ‌های مختلفی به بازار ارائه می‌شود. در نگاه اول بیشتر از طعم خود شکلات نوع بسته بندی شکلات توجه مشتری را به خود جلب می‌کند. به همین جهت امروزه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده شکلات از بسته بندی‌های زیبا و چشم‌نواز و در عین حال باکیفیت برای تزئین شکلات‌ استفاده می‌کنند.

البته باید به این نکته بسیار ریز توجه داشت که بسته بندی شکلات نیز کیفیت شکلات را بهبود بخشیده و ارزش زینتی آن را افزایش می‌دهد. کاغذ یکی از پرکاربردترین متریال‌ها در صنعت بسته بندی است. 

کاغذ برای بسته بندی‌های اولیه، ثانویه و تزئین مدرن و کلاسیک محصولات خوراکی از جمله شکلات به کار می‌رود. در ادامه انواع کاغذ استفاده شده در بسته بندی شکلات را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. کاغذ‌های بسته‌بندی اغلب قابلیت چاپ‌های مختلف را داشته و به همین دلیل بیشترین کاربرد را در صنعت تبلیغات و بازاریابی محصولات به ویژه شکلات دارند. 

انواع کاغذ بسته بندی شکلات 

یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از دوستداران شکلات این است که در بسته بندی انواع شکلات از چه نوع کاغذی استفاده می‌شود؟ برای پاسخ دقیق و کامل به این سوال ابتدا انواع کاغذ بسته بندی شکلات را معرفی کرده و سپس به ماهیت اصلی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. کاغذ استفاده شده در بسته بندی انواع شکلات معمولا از نوع کاغذ کرافت، کاغذ سفید شده،کاغذ پشت طوسی، کاغذ مومی و پوستی و همچنین سلفون است. 

تعریف کاغذ کرافت و کاربرد آن در بسته‌بندی انواع شکلات 

کاغذ کرافت از مقاوم ترین کاغذ‌های موجود در بازار است که از خمیر پالپ چوب تهیه می‌شود. ان کاغذ در دو رنگ قهوه یا سفید به بازار ارائه می‌شود. کاغذ کرافت قهوه‌ای در اصل همان کاغذ کرافت سفید نشده است که در بسته بندی جعبه و پاکت استفاده می‌شود. از پاکت سفید نشده هرگز در بسته بندی محصولات غذایی و خوراکی استفاده نمی‌شود. 

اما در مقابل از کاغذ کرافت سفید شده همواره در بسته بندی انواع محصولات خوراکی به ویژه شکلات استفاده می‌شود. این نوع کاغذ بسته بندی شکلات در گرماژ‌های مختلفی به منظور بسته بندی لوازم مختلف به بازار عرضه می‌شود. کاغذ کرافت سفید شده مورد تایید وزارت بهداشت جهانی بوده و به همین جهت در بسته بندی محصولات خوراکی به کار می‌رود. 

فرایند تولید این نوع کاغذ از نوع کاغذسازی قلیایی یا خنثی است که در نتیجه این فرایند کاغذ کرافت با خاصیت کشسانی بسیار بالا و مقاومت ویژه تولید می‌شود. 

در فرایند تولید کاغذ کرافت بر خلاف بسیاری از فرایندهای تولید کاغذ مقادیر بالای لینگین موجود در فیبر خارج شده و باعث می‌شود تا محصول نهایی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد. علت مقاومت بالای این کاغذ وجود مقادیر بالای مواد پلیمری در ترکیبات آن است. این کاغذ نسبت به بسیاری از کاغذها رنگ تیره‌تری دارد، اما با اعمال برخی فرایند‌ها در رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود. 

کاربرد کاغذ کرافت در بسته بندی انواع شکلات 

ویژگی‌های شاخص کاغذ کرافت 

  • مقرون‌به‌صرفه 
  • سازگار با محیط‌زیست 
  • قابل بازیافت 
  • قدرت جذب بالا 

علت استفاده از کاغذ کرافت در بسته بندی انواع شکلات 

از کاغذ کرافت سفید شده در طرح و رنگ‌های متنوعی به عنوان کاغذ بسته بندی شکلات استفاده می‌شود. علت استفاده گسترده از این نوع کاغذ در بسته بندی شکلات داشتن خاصیت‌هایی همچون قدرت جذب رطوبت بالا و عدم انتقال آن به محصول، مقاومت بالا در برابر پارگی، قابلیت چاپ و مقاومت بالا در حرارت است. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خاص این کاغذ مقاومت بالای آن در برابر نفوذ روغن است. 

تعریف کاغذ پشت طوسی و ویژگی‌ها آن 

یک طرف این کاغذ سفید و طرف دیگر آن به رنگ طوسی است. این نوع کاغذ در بسته بندی اقلام مختلف به ویژه شکلات کاربرد ویژه‌ای دارد. قسمت سفید این کاغذ برای انجام کارهایی همچون چاپ و تبلیغ‌نویسی استفاده شده و قسمت خاکستری آن یک‌لایه سلولزی ضخیم است که برای محافظت از مواد مختلف استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های این نوع کاغذ می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر پارگی و رطوبت اشاره کرد. 

کاغذ سفید شده و کاربرد آن در بسته بندی انواع شکلات 

کاغذ سفید شده از مخلوط خمیر نرم و چوب سخت به وجود می‌آید که از استحکام و قدرت کششی بالایی برخوردار است. این نوع کاغذ بسته بندی شکلات قابل بازیافت بوده و به دلیل مقاومت بالای خود در برابر رطوبت و همچنین ترکیبات غیر مضر اغلب در بسته بندی تزئینی انواع شکلات و سایر محصولات خوراکی به کار می‌رود. 

کاغذ پوستی 

کاغذ پوستی از جمله کاغذ‌های پرکاربرد در بسته بندی محصولات خوراکی به ویژه شکلات است. کاغذ پوستی (Parchment Paper) دارای یک‌لایه سیلیکون یا کوت بوده و به همین دلیل نچسب و در برابر گرما بسیار مقاوم است. 

یکی از ویژگی‌های کاغذ پوستی که باعث شده در بسته بندی برخی محصولات خوراکی خاص و حساس مانند شکلات استفاده شود مقاومت بالای آن در برابر آب و روغن است. این کاغذ نوعی کاغذ سلولزی با ضخامت کم و سفیدرنگ است که در اثر عبور داده شدن کاغذ نازک شده از محیط اسیدسولفوریک یا کلرید روی تولید می‌شود. 

کاغذ بسته بندی شکلات پوستی براق بوده و جلای خاصی به ظاهر بسته بندی می‌بخشد، از این کاغذ اغلب در تزئین ظاهر محصولات غذایی و شکلات استفاده می‌شود. این کاغذ با وجود نازک بودن مقاومت بسیار بالایی در برابر دما دارد، کاغذ پوستی می‌تواند تا 250 درجه سانتی‌گراد دما را تحمل کند. از مزایای کاغذ پوستی در بسته بندی شکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • امکان حک تبلیغات روی بسته بندی شکلات 
  • شفاف‌تر نشان‌دادن بسته بندی شکلات 
  • جلوگیری از سوراخ شدن بسته بندی و آسیب ساختار شکلات 

کاربرد کاغذ پوستی در بسته بندی محصولات مختلف به ویژه شکلات 

کاغذ مومی و تفاوت آن با کاغذ پوستی 

کاغذ مومی (Wax Paper) در برخی موارد مشابه کاغذ پوستی است، اما در مواردی همچون حرارت با کاغذ پوستی تفاوت دارد. اما کاغذ مومی مقاومت عجیبی در برابر رطوبت داشته و مانع از نفوذ یک قطره آب به داخل بسته بندی می‌شود. اما از طرفی این کاغذ در برابر حرارت مقاوم بسیار کمی دارد.

 این کاغذ در اثر ریختن لایه‌ای موم (وکس یا پارافین) روی کاغذ بسیار نازکی به وجود می‌آید. به همین جهت ظاهری شفاف و براق داشته و جنبه تزئینی بالاتری دارد. این کاغذ در انواع رنگ سفید، شیری و کرمی به بازار عرضه می‌شود.

کاغذ بسته بندی شکلات مومی همانند کاغذ پوستی در صنعت بسته بندی محصولات خوراکی کاربرد گسترده‌ای دارد. از این کاغذ بسیاری از کارخانجات تولیدکننده شکلات در بسته‌ بندی‌ محصولات خود استفاده می‌کنند تا علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری از بابت سلامت و بهداشت محصولات خود مطمئن شوند. 

شاخص‌ترین ویژگی‌ کاغذ مومی 

یکی از ویژگی‌های خاص کاغذ مومی خاصیت ضد چربی و ضد آب آن است. این کاغذ با برخورد به سطح شکلات هرگز چربی شکلات را به خود جذب نکرده و حتی مانع از عبور و انتقال مایعات و آب از محیط خارج به داخل بسته بندی می‌شود. 

سلفون 

سلفون از جمله کاغذ‌های پرکاربرد بسته بندی است. این نوع کاغذ از سلولز طبیعی تهیه شده و قابلیت تبدیل به انواع رنگ، موم و روکش را دارد. برای بسته بندی هرچه باکیفیت‌تر و زیباتر انواع شکلات اغلب از سلفون متالایز استفاده می‌شود. 

اگر به بسته بندی بیرونی شکلات کیت کت Kit Kat توجه کرده باشید، متوجه می‌شود که بسته بندی آن از جنس سلفون است. یکی از ویژگی‌های خاص سلفون قابلیت چاپ Full HD (کیفیت و وضوح بالا) است. سلفون متالایز حالت آلومینیومی و براقی داشته و از انجام برخی واکنش‌های مضر شیمیایی جلوگیری می‌کند. 

ما در شرکت نادی پک بهترین و باکیفیت‌ترین سلفون‌ها و فیلم‌های مخصوص بسته بندی انواع شکلات را به مشتریان خود عرضه می‌کنیم. اگر شما هم به دنبال فروشگاهی مطمئن با قیمت‌های رقابتی برای خرید سلفون و فیلم مخصوص بسته بندی محصولات خوراکی هستید حتما به وب‌سایت نادی پک مراجعه کنید. 

سلفون بسته بندی انواع شکلات 

جمع‌بندی 

بسته بندی محصولات خوراکی و غذایی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده است. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی متریال‌های مختلفی باکیفیت بالاتر و بهداشتی‌‌تر برای محافظت از مواد غذایی تولید شده‌اند. بسته بندی‌های کاغذی امروزه بیش از پیش مورد توجه تولیدکنندگان محصولات و بازاریاب‌ها قرار گرفته است. در این مطلب با انواع کاغذ بسته بندی شکلات آشنا شدیم و مزایا و ویژگی‌های هر یک را بررسی کردیم.

از مواد بسته بندی کاغذی با منظور حفظ کیفیت برخی مواد غذایی حساس ممانند شکلات و همچنین افزایش زیبایی ظاهری آن‌ها استفاده می‌شود. کاغذ کرافت، سلفون، کاغذ پوستی و مومی و مواردی از این قبیل از جمله پرکاربردترین مواد کاغذی هستند که در بسته بندی انواع شکلات استفاده می‌شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *