دستهبندی نشده

فیلم بسته بندی چیست؟ معرفی انواع فیلم بسته بندی و کاربردهای هر کدام

فیلم بسته بندی چیست؟ معرفی انواع فیلم بسته بندی و کاربردهای هر کدام

اگر در صنعت بسته بندی فعالیت داشته باشید و یا حتی مصرف کننده چنین محصولاتی هستید حتما با پرسش فیلم بسته بندی چیست مواجه شده‌اید. در پاسخ به این پرسش متداول باید بگوییم که فیلم بسته بندی لایه نازک اما بسیار مقاومی از نوعی پلاستیک سخت است که در بسته بندی انواع و اقسام محصولات کاربرد دارد!

یکی از اصلی‌ترین دلایل پرکاربرد بودن فیلم بسته بندی داشتن برخی ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فرد همچون خاصیت کشسانی بالا، مقاومت بسیار مطلوب و قیمت کم است. فیلم‌های بسته بندی در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر یک از انواع فیلم بسته بندی برای بسته بندی محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی ساختار و ماهیت فیلم بسته بندی

همان طور که ددر بالا اشاره شد فیلم بسته بندی از یک لایه نازک پلاستیک تشکیل شده است. این لایه نازک پلاستیکی در عین داشتن ضخامت کم از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است؛ برای نمونه در برابر عوامل محیطی مخربی مانند رطوبت، نور خورشید و… بیشترین میزان مقاومت را دارد.

فیلم‌های بسته بندی و انواع آن‌ها می‌توانند از سه جنبه مختلف حفاظت شیمیایی، حفاظت در برابر عوامل بیولوژیکی، حفاظت در برابر موارد آسیب‌زا فیزیکی از محصولات محافظت کنند. در واقع این نوع متریال بسته بندی بهترین، کامل‌ترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه برای بسته بندی بهداشتی و ایمن محصولات است.

معرفی انواع فیلم بسته بندی

در این بخش قصد داریم انواع فیلم بسته بندی را به همراه کاربردها، مزایا و ویژگی‌هایی که دارند معرفی کنیم. فیلم‌های بسته بندی در 4 نوع تولید و روانه بازار می‌شوند:

  • فیلم پلی اتیلن (PE)
  • فیلم پلی پروپیلن (PP)
  • فیلم پلی وینیل کلراید (PVC)
  • فیلم پلی الفین (POF)

فیلم بسته بندی پلی اتیلن (PE)

یکی از مقاوم‌ترین و بهترین انواع فیلم بسته بندی، فیلم پلی اتیلن است. این نوع فیلم از مواد پلیمری به نام پلی اتیلن (Poly Ethylene) ساخته می‌شود. فیلم‌های بسته بندی از نوع پلی اتیلن خود در سه دسته بندی زیر عرضه می‌شوند:

  • پلی اتیلن سبک خطی
  • پلی اتیلن سبک
  • پلی اتیلن سنگین
  • پلی اتیلن سه لایه

فیلم پلی اتیلن سبک (LDP)

این نوع پلی اتیلن با نام ماده پلاستیک نیز در صنایع مختلف شناخته می‌شود. پلی اتیلن سبک در مقایسه با سایر انواع پلی اتیلن وزن کمتری داشته و جنس نرم و ظاهر ماتی دارد! همچنین فیلم‌های بسته بندی که از این نوع پلی اتیلن ساخته می‌شوند خاصیت کشسانی بیشتری داشته و از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. فیلم‌های بسته بندی که در محصولات غذایی استفاده می‌شود همان فیلم‌های پلی اتیلن سبک (LDPE) است.

فیلم پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE)

ماده پلی اتیلنی سبک خطی نیز از خاصیت کشسانی بسیار بالایی برخوردار است. فیلم‌های بسته بندی تحت عنوان فیلم استرچ با بهره‌گیری از این مواد پلی اتیلنی ساخته می‌شوند. فیلم‌های استرچ قابلیت تولید به صورت چند لایه را داشته و به همین دلیل در صنعت نیز برای بسته بندی محصولات صنعتی مانند لوازم یدکی خودرو و… مورد استفاده  قرار می‌گیرند. فیلم‌های بسته بندی ساخته شده بر پایه پلی اتیلن سبک خطی در عین داشتن ضخامت کم از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با سایر فیلم‌ها نیز به‌صرفه‌تر هستند.

فیلم پلی اتیلن سنگین (HDPE)

فیلم بسته بندی پلی اتیلنی نوع HDPE همواره بیشترین ماندگاری را نسبت به سایر فیلم‌‌های بسته بندی دارد. فیلم‌هایی که بر پایه مواد پلی اتیلنی سنگین ساخته می‌شوند خاصیت کشسانی بالای و ظاهر شفاف و زیبایی دارند. از این ماده پلی اتیلنی اغلب در تولید انواع پلاستیک‌های تبلیغاتی بزرگ و کوچک فروشگاهی استفاده می‌شود.

فیلم پلی اتیلن چند لایه

فیلم‌های پلی اتیلنی نوع سه لایه از پرس کردن و روی هم قرار گرفتن چند لایه نایلکس یا نایلون تولید می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ساختاری این نوع فیلم‌ها، داشتن مقاومت بیشتر نسبت به فیلم‌های تک لایه است. اگر به ویترین مغازه‌‌ها و فروشگاه‌ها دقت کنید متوجه استفاده از این فیلم بسته بندی در عرضه انواع محصولاتی چون شیرهای پاکتی و سایر پاکت‌های بسته بندی می‌شوید.

فیلم بسته بندی پلی پروپیلن (PP)

پلی پروپیلن ترکیبی از مونومرهای پروپیلن است که تحت عنوان یک افزودنی بسیار مقاوم ترموپلاستیکی شناخته می‌شود. از آنجایی که این ماده نقطه ذوب بالایی دارد، همواره از آن در ساخت انواع فیلم بسته بندی برای نگهداری از محصولات از نوع مایعات گرم استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن علاوه بر داشتن کاربرد زیاد در صنعت بسته بندی در ساخت انواع محصولات الکترونیکی، لوازم خانگی و… بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. فیلم بسته بندی پلی پروپیلن در مقایسه با سایر فیلم‌های بسته بندی پلیمری مزیت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • عایق حرارتی
  • چسبندگی بسیار بالا
  • مقاوم و بادوام
  • شفافیت مطلوب
  • بهترین گزینه برای بسته بندی محصولات غذایی

فیلم بسته بندی پلی وینیل کلراید (PVC)

فیلم پلی وینیل کلراید به علت داشتن برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد منجر به یکپارچگی بسته بندی و افزایش جلوه‌های بصری ظرف محصولات می‌شود. یکی از معایب فیلم بسته بندی PVC داشتن ساختار نسبتا شکننده  است که باعث می‌شود در برخی بسته بندی‌های خاص به کار رود. اما از طرفی از تنوع تولید بالایی برخوردار بوده و پتانسیل بیشتری از نظر انعطاف‌پذیری در مقایسه با سایر فیلم‌ها دارد. از ویژگی‌های مهم این فیلم پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر عوامل آسیب‌زا فیزیکی
  • مقاوم در برابر تغیر شرایط جوی
  • عایق الکتریسیته
  • مقاوم در برابر حرارت

فیلم بسته بندی پلی الفین (POF)

فیلم‌های بسته بندی که بر اساس مواد پلیمری به نام پلی الفین تولید می‌شوند؛ همواره بیشترین سطح از مقاومت را داشته و سخت‌ترین ساختار را دارند. فیلم بسته بندی پلی الفین از جمله معدود فیلم‌های بسته بندی است که مجوز رسمی FDA را برای بسته بندی محصولات غذایی نیز دریافت کرده است. این نوع فیلم بسته بندی به واسطه خاصیت شکل‌پذیری بسیار بالای خود حتی قابلیت بسته بندی محصولات با ابعاد نامنظم و خاص را دارد!

ماده پلیمری POF قابلیت بازیافت داشته و به همین دلیل کمترین سهم را در آسیب ‌رساندن به محیط زیست در بین انواع فیلم‌های بسته بندی دارد. مزایای اصلی فیلم POF عبارت است از:

  • وزن کم
  • عایق رطوبتی و حرارتی
  • قابلیت رنگ‌پذیری بسیار بالا
  • مقاوم در برابر ضربه و سایش
  • شفافیت مطلوب
  • واکنش‌ناپذیر در برابر مواد شیمیایی

مزایای فیلم بسته بندی

استفاده از فیلم بسته بندی و انواع آن در بسته بندی هر نوع محصولی مزیت‌های فراوانی دارد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های به کار بردن این متریال بسته بندی محافظت کامل از محصولات و همچنین نگهداری از آن‌ها به بهداشتی‌ترین شکل ممکن است. به علت ساختار بهداشتی و واکنش‌گر نبودن فیلم بسته بندی از آن در بسته بندی محصولات غذایی هم استفاده می‌شود. البته که هر یک از انواع فیلم‌های بسته بندی بنا بر ساختار و ماهیت متفاوت خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

قیمت فیلم بسته بندی

قیمت فیلم بسته بندی و انواع آن به موارد بسیاری چون تعداد لایه و ضخامت فیلم، نوع ماده پلیمری به کار رفته در ساخت فیلم، میزان رول یا تعداد فیلم و خدمات شرکت تامین کننده بستگی دارد. در شرکت‌های بزرگ معتبری چون نادی پلاستیک انواع فیلم بسته بندی با بهترین کیفیت با بهره‌گیری از استانداردهای و تجهیزات روز دنیا با قیمت رقابتی تولید و عرضه می‌شوند.

کلام آخر

در این مطلب از نادی پلاستیک فیلم بسته بندی و انواع آن را به همراه جزئیات معرفی کردیم. هر یک از این فیلم‌ها با توجه به ماهیت و ویژگی‌های ساختاری که دارند در صنایع مختلفی برای بسته بندی محصولات متفاوت به کار برده می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید هر یک از انواع فیلم بسته بندی را با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت و همچنین متناسب با نوع محصولات خود خریداری کنید کافی است تا با کارشناسان ما در نادی پلاستیک تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *