اخبار

تفاوت‌ بین فیلم استرچ و فیلم شیرینگ چیست؟

فیلم شیرینگ

تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ چیست و چگونه فیلم مناسب برای بسته بندی محصولات خود را انتخاب کنیم؟ فیلم استرچ و فیلم شیرینگ از جمله فیلم‌های پرکاربرد در بسته‌بندی محصولات هستند. هر یک از فیلم‌های بسته‌بندی ویژگی‌های خاص خود را داشته و بایکدیگر تفاوت‌هایی دارند. بسیاری از افراد همواره در انتخاب فیلم استرچ و شیرینگ به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد این دو فیلم و تفاوت آن‌ها دچار تردید می‌شوند. 

هر یک از این فیلم‌ها بنا بر ماهیت خود طرف‌داران و خریداران خاص خود را دارند، اما در حالت کلی فیلم استرچ و فیلم شیرینگ از بهترین و باکیفیت‌ترین فیلم‌های موجود در بازار هستند. در این مقاله در رابطه با تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ به توضیحات بیشتری می‌پردازیم تا شما بتوانید با اطلاعات کامل‌تری فیلم مورد نظر خود را از بین این دو فیلم انتخاب کنید. 

تفاوت بین فیلم استرچ و شیرینگ 

فیلم استرچ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

قبل از پرداختن به بحث مهم تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ ابتدا به ماهیت کلی این دو فیلم و ویژگی‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم. فیلم استرچ نوعی فیلم پلاستیکی با خاصیت کشسانی بسیار بالا است. این فیلم از مواد پلیمری یا پی وی سی ساخته شده و اغلب برای بسته‌بندی محصولات جهت حمل‌ونقل در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود. 

این فیلم به دلیل ماهیت خاص خود از نفوذ عوامل محیطی چون گرد و غبار و رطوبت به داخل بسته‌بندی جلوگیری کرده و همچنین ضربه‌پذیری بسیار بالایی داشته و مانع از آسیب‌دیدن کالاها می‌شود. این فیلم‌ها بنا بر مقاومت بسیار بالای خود در برابر رطوبت و ساخت کاملا بهداشتی برای بسته‌بندی مواد غذایی مختلف مناسب است. 

ویژگی‌های فیلم استرچ 

  • افزایش استحکام محصولات قرارگرفته روی پالت 
  • بسته‌بندی سریع و آسان محصولات در ابعاد مختلف 
  • مناسب برای بسته بندی مواد غذایی منجمد 
  • کاهش هزینه‌های حمل و نقل 

فیلم استرچ با توجه به داشتن وزن بسیار کم برای جابه‌جایی نیازی به تجهیزات خاصی ندارد. فیلم استرچ به دلیل داشتن شفافیت خیره‌کننده خود توسط بسیاری از تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها در بسته‌بندی شیک محصولات استفاده می‌شود. 

فیلم شیرینگ و مزایای آن 

فیلم شیرینگ یکی دیگر از کاربردی‌ترین فیلم‌ها در بسته‌بندی صنعتی محصولات است. این فیلم از پلاستیک با مواد اولیه پلیمری یا پلی‌الیفن، پی وی سی، پلی‌وینیل کلرید یا پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. با حرارت دادن به فیلم شیرینگ به راحتی می‌توان از آن برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده کرد. این نوع فیلم از مقامت مطلوبی برخوردار بوده و  بنا بر خاصیت انعطاف‌پذیری خود در مقاومت بالایی در برابر مواردی همچون پارگی دارد. 

نکته مهم درباره فیلم شیرینگ این است که برای بسته‌بندی کردن محصولات با استفاده از آن باید از یک دستگاه حرارتی دستی، اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک استفاده شود. 

مزیت‌های فیلم شیرینگ 

  • محافظت از محصولات در برابر گردوغبار 
  • محکم‌تر نگه‌داشتن محصولات
  • جلوگیری از نشتی 
  • کاهش اکسیژن داخل بسته‌بندی 

مزایا و ویژگی‌های فیلم شیرینگ 

تفاوت فیلم استرچ و شیرینگ از نظر ضخامت، موارد کاربرد و نحوه استفاده 

بعد از اینکه با ماهیت کلی این دو فیلم آشنا شدید بهتر است اطلاعات خود را در رابطه با تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ کامل‌تر کنید تا راحت‌تر و مطمئن‌تر بتوانید یکی از این دو فیلم را با توجه نوع کاربرد خود انتخاب کنید. با بررسی مشخصات و ویژگی‌های دو فیلم استرچ و شیرینگ می‌توان به مهم‌ترین تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ یعنی قطر و ضخامت پی برد. ضخامت فیلم استرچ نسبت به فیلم شیرینگ بیشتر بوده و برای بسته‌بندی‌هایی با حساسیت بالا و امکان ضرب‌دیدگی بیشتر بسیار مناسب است. 

تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ از نظر نحوه استفاده 

یکی از نکات ظریف و بسیار مهم در مورد تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ در نحوه بسته‌بندی محصولات با استفاده از این دو فیلم است. برای بسته‌بندی محصولات با استفاده از فیلم شیرینگ باید به آن حرارت داده شود تا به صورت کامل به محصول چفت شود، اما برای بسته بندی کردن محصولات با فیلم استرچ نیازی به حرارت نبوده و به راحتی می‌توان کالاهای مختلف را بسته‌بندی کرد. 

احتمال چروک شدن بسته بندی شیرینگ بسیار کمتر از فیلم استرچ است، چراکه فیلم شیرینگ به صورت کامل از طریق حرارت کاملا فرم محصول و کالا را به خود می‌‌گیرد. اما فیلم استرچ ممکن است کاملا شکل محصول را به خود نگرفته و در نتیجه چروک و خطوطی داشته باشد. از فیلم شیرینگ اغلب در بسته‌بندی اولیه محصولات استفاده می‌شود، در مقابل فیلم استرچ برای بسته‌بندی نهایی محصولات به کار می‌‌رود. 

استفاده از فیلم استرچ در بسته‌بندی میوه‌جات 

تفاوت فیلم استرچ و شیرینگ از نظر کاربرد 

فیلم شیرینگ به دلیل شکل‌پذیری بیشتر برای بسته‌بندی‌های صنعتی و لوازم سنگین به خصوص لوازم خانگی بسیار مناسب و کاربردی است. از فیلم شیرینگ در بسته‌بندی محصولاتی همچون قوطی‌های رب، بطری‌های بزرگ و کوچک آب و نوشابه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

علت اصلی استفاده از فیلم شیرینگ این است که با حرارت دیدن کاملا شکل محصول را به خود گرفته و مانع از لغزش محصول و جابه‌جا شدن آن در داخل بسته‌بندی می‌شود. از طرفی از فیلم استرچ برای بسته‌بندی محصولاتی که ابعاد بزرگی داشته و آماده حمل‌ونقل هستند استفاده می‌شود. 

یکی از نکات بسیار ریز در تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ امکان حک برند و طرح‌های تبلیغاتی است. فیلم شیرینگ اغلب در ساخت نایلون‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. از این فیلم بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی در بسته‌بندی محصولات خاص خود استفاده می‌کنند. 

فیلم استرچ با ضخامت کم برای بسته‌بندی مواد غذای به منظور افزایش زیبایی ویترین فروشگاه‌ها بسیار مناسب است. البته از فیلم استرچ با ضخامت بالا در بسته‌بندی لوازم منزل، مبلمان، کارتن و… استفاده می‌شود. 

بر اساس مطالب گفته شده چون فیلم شیرینگ بر حرارت حساس بوده و با تابش حرارت تغییر شکل می‌دهد پس از این فیلم نمی‌توان برای بسته‌بندی محصولاتی که در معرض تابش نور خورشید و عواملی از این قبیل قرار دارند استفاده کرد. اما در مقابل از فیلم استرچ به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت برای بسته‌بندی برخی کالاها از جمله محصولات ویترین فروشگاهی استفاده کرد. 

تفاوت موارد کاربرد فیلم شیرینگ با فیلم استرچ pvc

تفاوت کاربرد فیلم شیرینگ و استرچ در صنعت 

در صنایع بسیاری از جمله جمع‌کردن تعداد زیادی کارتن در پالت‌های مخصوص و حمل آن‌ها با لیفتراک نیاز به فیلم با قابلیت چفت شدن بالا است. در چنین مواقعی فیلم شیرینگ بهترین گزینه برای بسته‌بندی محصولات روی پالت است.

این فیلم با جذب سریع حرارت تغییر شکل داده و محکم به محصول می‌چسبد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که فیلم شیرینگ بر خلاف فیلم استرچ قابلیت کش بسیار بالایی را ندارد، بلکه می‌تواند تا حد زیادی جمع شده و محصول را تا حدی تحت فشار قرار دهد. افزون بر این موارد فیلم شیرینگ در پروژه‌های ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارد. 

از طرفی از فیلم استرچ برای انبارکردن محصولات غذایی در داخل سردخانه‌ها استفاده می‌شود. فیلم استرچ نسبت به فیلم شیرینگ مقاومت بالایی در برابر سوراخ شدن داشته و به همین جهت در بسته‌بندی‌ محصولاتی که در محیط‌هایی با فضای کم قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. 

از فیلم استرچ بر خلاف فیلم شیرینگ در بسته‌بندی محصولاتی همچون نان، شیرینی، میوه، گوشت، ماهی، پنیر و غذای سرخ شده استفاده می‌شود. علت استفاده از فیلم استرچ در بسته‌بندی محصولات ذکر شده این است که در برابر تغییرات دما هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. 

تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ از نظر مواد اولیه

اصلی‌ترین تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ در مواد اولیه به‌کاررفته در این دو فیلم است. مواد اولیه استفاده شده در فیلم شیرینگ از نوع مواد آلی و گیاهی بوده و به همین دلیل با محیط‌زیست سازگاری دارد. 

نکات مهم در انتخاب فیلم شیرینگ و استرچ 

در صورتی که روزانه تعداد زیادی کالا و اقلام مختلف را بسته‌بندی می‌کنید بهتر است از فیلم استرچ استفاده کنید. این فیلم نسبت به فیلم شیرینگ قیمت کمتری داشته و برای کارخانجات و تولیدی‌ها مقرون به صرفه است. 

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی فیلم استرچ و فیلم شیرینگ و نکات مهم و کاربردی در مورد این دو نوع فیلم بسته بندی پرداختیم و تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ توضیح داده شد تا راحت‌تر بتوانید فیلم مورد نظر خود را با توجه به بودجه و نوع کاربری خود انتخاب و خریداری کنید. فیلم شیرینگ و فیلم استرچ هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند اما در حالت کلی فیلم استرچ ضخامت بیشتری داشته و برای بسته‌بندی محصولاتی حساس مناسب‌تر است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *