اخبار

تولید سلفون مواد غذایی چگونه انجام می شود؟

تولید سلفون مواد غذایی

بسته‌بندی مواد غذایی با سلفون یا فیلم استرچ یکی از متداول‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌های بسته‌بندی یکسان این محصولات به منظور تسهیل حمل و نقل است. البته فقط به این دلیل که یک پالت بسته‌بندی شده و به لحاظ ظاهری زیبا به نظر می‌رسد به این معنا نیست که این بسته‌بندی ایمن و کارآمد خواهد بود. اگر بسته‌بندی محصولی با سلفون مواد غذایی به شکل مناسبی انجام نگیرد، باعث ایجاد مشکلاتی در حمل و نقل آن می‌شود. بسته به شدت مشکل پیش آمده، کسب ‌وکار شما در تامین ایمنی اقلام خود ناموفق خواهد بود.

در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد روش تولید سلفون مواد غذایی یا فیلم استرچ صحبت کنیم.

فیلم استرچ چیست؟

فیلم استرچ یک روکش پلاستیکی کششی است که از پلی‌اتیلن خطی با چگالی پایین (LLDPE) ساخته می‌شود. فیلم استرچ به هنگام حمل‌ونقل به دور محصولات مختلف کشیده می‌شود. قابلیت کشسانی این فیلم باعث افزایش استحکام محصولات و محکم شدن بسته‌بندی می‌شود. از دلایل دیگر استفاده از این فیلم پلاستیکی می‌توان به جلوگیری از دستکاری بار، کاهش آسیب کارگران و به حداقل رساندن تلفات محصول اشاره کرد.

از این فیلم معمولا در یکپارچه‌سازی ظاهری بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود اما در بسته‌بندی کالاهای کوچکتر نیز به صورت گسترده به کار می‌رود. این فیلم کششی که به صورت محکم در اطراف محصول کشیده می‌شود در میلیون‌ها شرکت از سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیلم استرچ
فیلم استرچ

فیلم استرچ را می توانید با بهترین قیمت از نادی پلاستیک سفارش دهید:

سلفون مواد غذایی چطور تولید می شود؟

مراحل مختلفی طی می‌شود تا این محصول به مرحله نهایی تولید برسد. در حالت کلی طی کردن این مراحل متناسب با فیلم‌های پلاستیکی است که دو روش اصلی دارد. نام این روش کواکستروژن است که به دو گروه کلی تقسیم می‌شود. یکی کواکستروژن بادی و دیگری کواکستروژن ریخته.

کواکستروژن بادی چیست؟

از این روش عموما برای تولید کیسه زباله، کیسه چمن زنی، برای ساخت ساک‌های مسافرتی، کیسه‌های پلاستیکی که در انواع فروشگاه‌ها به کار می‌آید، استفاده می‌کنند.

کواکستروژن ریخته چیست؟

استرچ فیلم طی این مرحله به تولید می‌رسد. روش کار در این فرایند به اینگونه است که پلاستیک را ذوب کرده و سپس از لای قالب شکاف‌دار بر روی غلتک سرد میریزند. با انجام این کار پلاستیک به طور مجدد سرد شده و به شکل جامد در می‌آید. تولید فیلم به این روش در طی 6 مرحله صورت می‌گیرد. در ادامه این مقاله به توضیح هر کدام از این مراحل می‌پردازیم.

تولید سلفون غذایی با کواکستروژن

مراحل تولید استرچ به روش کواکستروژن ریخته‌گری

  • ماده اولیه: مواد اولیه‌ای که در تولید این روش به کار گرفت می‌شود، گرانول پلاستیک پلی اتیلن خطی است  که وزن کم اما کیفیت بالایی دارد.
  • ریخته‌گری استرچ فیلم: مواد اولیه در این مرحله به نقطه ذوب می‌رسند. برای ذوب کردن مواد از هیترهای گرمادهی استفاده می‌کنند.
  • مرحله سه لایه و استرچ کردن: بعد از مرحله ذوب کردن مواد اولیه ماده ترموپلاستیک را باید اضافه کرد. در این مرحله نیز ارتباط در بین لایه‌های مختلف چسبنده ایجاد می‌شود که این کار نیز با حرارت انجام می‌گیرد.
  • سرد کردن مواد مذاب: در این مرحله از تولید نیز مواد ذوب شده را بر روی غلتک‌های مخصوص می‌ریزند تا جریان آب سرد موجود در غلتک‌ها مواد را سرد کند. هر چقدر سرعت سرد شدن مواد در این مرحله بیشتر باشد، استرچ‌های شفاف‌تری به تولید می‌رسند.
  • رول کردن مواد تولید شده توسط دستگاه‌های مخصوص: برای این مرحله نیز دستگاه‌های رول جمع کنی در نظر گرفته شده است تا مواد تولید شده را رول کند.
  • بسته بندی: بعد از کنترل کیفیت محصول تولید شده نیز وارد این مرحله شده و استرچ‌های به تولید رسیده در کارتن‌های مخصوص بسته بندی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *