اخبار

هوش مصنوعی و تاثیر آن بر صنعت بسته بندی

هوش مصنوعی و تاثیر آن بر صنعت بسته بندی

زمانی که از هوش مصنوعی حرف می‌زنیم، در واقع به یک دنیای بسیار پیشرفته و هوشمند وارد می‌شویم. تکنولوژی هوش مصنوعی دنیایی مملو از فناوری‌های فوق پیشرفته است که در آینده نه چندان دور تحول عظیمی را در بسیاری از صنایع جامعه بشری به وجود خواهد آورد. ورود تکنولوژی هوش مصنوعی به صنعت بسته بندی همواره مزیت‌های بسیار زیادی را به دنبال دارد که حتی برخی از آن‌ها برای بسیاری از افراد غیر قابل تصور است. یکی از شاخص‌ترین تاثیرات هوش مصنوعی در بسته بندی تسهیل سیستم‌های توزیع و انبارداری کالاهای بسته بندی شده است که در نهایت باعث می‌شود تا فرایند توزیع کالاها سریع‌تر و بهتر صورت گیرد.

در دنیای پیشرفته کنونی یادگیری سیستم پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند موجب کسب سود بیشتر و به عبارتی موفقیت بیشتر کسب‌و‌کارهای مربوط به حوزه بسته بندی شود. در ادامه این مقاله در مورد چگونگی تاثیر هوش مصنوعی در صنعت بسته بندی و مزیت‌های آن به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

همه چیز درباره تاثیر هوش مصنوعی در صنعت بسته بندی

تاریخچه هوش مصنوعی

اولین تفکر هوش مصنوعی به دوران باستان بر می‌گردد. در آن زمان برخی از انسان‌های آگاه به علم و صنعت همواره در ذهن خود به انسان‌های ماشینی و انواع لوازم و دستگاه‌های مکانیکی خود مدیر و پیشرفته فکر می‌کردند. این تفکر همچنان ادامه داشته و بعد از قرن‌ها در کتاب‌های داستانی چون فرانکشتین و R.U.R ترسیم‌هایی از هوشش مصنوعی دیده شده‌اند.

ریشه ابدا تفکر هوش مصنوعی و ترسیم الگوی رفتاری آن‌ها در ذهن انسان‌ها منابع فلاسفه ریاضی، فیزیک، کوانتوم و منطق ریاضی‌دانان است. در حقیقت افرادی که به علم ریاضی و فیزیک آگاه بودند می‌توانستند نمادها را به صورت مکانیکی پیشرفته دست‌کاری کنند. سرانجام بعد از انجام فرایندهای مختلف مکانیکی توانستند کامپیوتر دیجیتالی با قابلیت برنامه‌ریزی تحت عنوان کامپیوتر آتاناسوف بری را در سال 1940 اختراع کنند.

اختراع این کامپیوتر جرقه‌ای برای دانشمندان بود تا بتوانند ایده آفرینش هوش مصنوعی را به حقیقت بپیوندند. سرانجام بعد از دهه 1950 به بعد تعداد کثیری از دانشمندان، منطق‌دانان و نظریه‌پردازان دست به تکمیل تکنولوژی هوش مصنوعی کردند. در حقیقت تمامی تعاریفی که ما امروزه از هوش مصنوعی می‌دانیم نتیجه زحمات بی‌وقفه نوابغ ریاضی، برنامه‌نویسی و دانشمندان است.

تکنولوژی هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی برگرفته از عبارت انگلیسی Artificial Intelligenceget بوده و مخفف و اصطلاح علمی آن واژه Al است. هوش مصنوعی مجموعه‌ای فناوری‌های گوناگون است که در کنار یکدیگر می‌توانند ماشین‌آلات مختلف را به ویژگی‌های انسانی چون احساس، درک شرایط و عواطف یادگیری و عمل تجهیز کنند.

هوش مصنوعی تکنولوژی تک بعدی نبوده و مربوط به تمامی جوانب است. به همین دلیل تعاریف مختلفی از آن توسط دانشمندان بیان شده است. تعاریف و نقش هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما عبارت‌اند از:

  • هوش مصنوعی از کامپیوترها و رایانه‌ها برای حل مسائل مختلف و حتی تصمیم گیری در ذهن انسان الگوبرداری می‌کند.
  • بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایی که در بستر اینترنت از قبیل سرچ، گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی مختلف و بازاریابی آنلاین به برگرفته از تکنولوژی هوش مصنوعی هستند.
  • در ساده‌ترین و عمیق‌ترین تعریف می‌توان گفت که هوش مصنوعی نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای راینه‌ها و ماشین‌آلات است. به عبارتی یک سیستم یا رایانه به گونه‌ای طراحی شود که مانند انسان فکر کرده و رفتارهایی شبیه به انسان‌ها داشته باشد.

نگاهی به تاثیر هوش مصنوعی در صنایع مختلف و جامعه بشری

با نگاهی دقیق‌تر به محیط پیرامون خود می‌توانیم ردپای تکنولوژی هوش مصنوعی را در بسیاری از صنایع و حتی لوازم موجود در خانه مشاهده کنیم. برای نمونه سرویس‌های پخش کننده موسیقی و فیلم مانند نتفلیکس ییکی از برترین نمونه‌های هوش مصنوعی است که کار سرچ آهنگ و دانلود فیلم را برای کاربران آسان‌تر کرده است.

یا برای نمونه‌ای دیگر سرویس‌های ناوبری از جمله Google Map و سایر اپلیکیشن‌های مسیریاب نمونه‌هایی برگرفته از تکنولوژی هوش مصنوعی هستند. پیشرفت هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع قابل تحسین است، برای مثال این فناوری در صنعت بسته بندی بسیاری از فرایندهای تولید، طراحی و توزیع را بهبود بخشیده است.

انسان بدون دستیابی به فناوری هوش مصنوعی هرگز نمی‌توانست به پیشرفت‌های بزرگ امروزه خود دست یابد. اما پیشروی هوش مصنوعی تنها به این موارد ختم نمی‌شود، نوابغ و دانشمندان همواره در تلاش‌اند تا الگوهای جدید و پیشرفته‌تری از هوش انسان را به عملکرد سیستم‌های برگرفته از هوش مصنوعی تعمیم دهند.

تاثیر هوش مصنوعی در جامعه بشری و صنعت

هوش مصنوعی چگونه توانسته‌ است صنعت بسته بندی را متحول سازد؟

یکی از پرسش‌های متداول در رابطه با گستره کارایی هوش مصنوعی این است که این فناوری چگونه بر صنعت بسته بندی تاثیر مثبت داشته است و در آینده نیز چه تحولی را در این صنعت به وجود خواهد آورد؟ زمانی که از تاثیر تکنولوژی هوش مصنوعی در صنعت بسته بندی صحبت می‌کنیم اولین مزیتی که از این فناوری به چشم می‌خورد دسته بندی کالاهای بازیافتی است.

اهمیت دسته بندی کالاهای بازیافتی در صنعت بسته بندی

دسته بندی محصولات بازیافتی تاثیر بالقوه‌ای در سلامت محیط زیست و کره زمین دارد. به دلیل بالا بودن حجم کالاهای بازیافتی ما انسان‌ها باید سرعت و عملکرد بسیار بهتری در بازیافت کالاها داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را به کمترین میزان خود کاهش دهیم.

انجام این امر با بیشترین سرعت و بالاترین سطح عملکرد برای انسان‌ها هزینه‌های بسیار زیادی را به دنبال دارد، در حالی که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی این امر علاوه بر داشتن هزینه‌های کم در زمان بسیار کمتری نیز صورت می‌گیرد.

موسسه‌ای تحت عنوان شورای کارلتون از آمریکای شمالی و شرکت AMP Robotics با همکاری یکدیگر توانستند رباتی مجهز به هوش مصنوعی را برای حوزه بسته بندی مواد خوراکی و غذایی اختراع کنند. این دستگاه قابلیت دسته بندی کالاهای بازیافتی و زباله‌ها مانند پلاستیک، شیشه و… را دارد.

هوش مصنوعی این دستگاه هر چه کالاهای بیشتری را اسکن می‌کند، به مراتب بهتر یاد می‌گیرد که کدام دسته از کالاها را بازیافت کند. بر اساس اطلاعات این دو سازمان، این دستگاه می‌تواند بیش از 150 نوع کارتن را سریعا شناسایی کرده و آن‌ها را از بین انبوهی از زباله‌ها تفکیک کند.

5 نوآوری شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در صنعت بسته بندی در سال 2021 و در آینده

در سال 2021 میزان تاثیرگذاری تکنولوژی هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع به خصوص صنعت بسته بندی به بیشترین میزان خود رسیده است. بر اساس گزارش‌های ارائه شده نوآوری‌هایی که این تکنولوژی در صنعت بسته بندی به وجود آورده است در طول تاریخ تقریبا بی‌سابقه بوده و امید است که در آینده نیز تحول‌ بزرگ‌تری را در این صنعت به وجود آورد.

طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه بسته بندی

بر اساس پیش بینی دانشمندان هوش مصنوعی می‌تواند در آینده بدون دخالت انسان نمونه‌های اولیه بسته بندی را بسازد. به عبارتی این تکنولوژی می‌تواند یک نمونه اولیه از بسته بندی را به صورت سه بعدی طراحی کرده و در صورت نیاز آن به مونتاژ، آن را در الگوریتم برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی کند.

طراحی بسته‌های هدفمند و مطابق با نیاز محصولات مختلف

تکنولوژی هوش مصنوعی در حال حاضر در صنعت بسته بندی می‌تواند بسته‌هایی را مطابق با نیازهای هر محصول تولید کند. این فناوری به دلیل داشتن قدرت محاسباتی بسیار دقیق و پرقدرت می‌تواند یک بسته را با الگوریتمی مناسب با تمامی ویژگی‌های محصول بسازد.

طراحی و تولید بسته‌ بندی‌هایی با ابعاد و اشکال مختلف

در حالت عادی می‌توان بسته‌ها را از نظر ساختار از قبل سفارشی‌سازی کرد، در حالی که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان بسته‌هایی با اشکال و ابعاد مختلف را برای دسته‌بندی‌های مختلف لوازم همچون غلات، هات داگ و… را ساخت. سفارشی‌سازی بسته بندی‌ها مهم‌ترین بخش در این صنعت است که منجر به افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان می‌شود.

نصب برچسب‌های مختلف روی بسته بندی‌ها

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های بسته بندی برچسب‌های RFID و کدهای QR است. علت استفاده از این نوع برچسب‌ها هوشمندسازی بسته بندی‌ها است. در برچسب گذاری توسط انسان معمولا اشتباهاتی در درج اطلاعات و هویت کالاها رخ می‌دهد که این امر موجب نارضایتی مشتریان می‌شود. اما با استفاده از دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی این امر هرگز اتفاق نیفتاده و تمامی برچسب‌ها با دقت کامل روی بسته بندی‌ها قرار داده می‌شوند.

 برای نمونه برخی از شرکت‌ها در حال تلاش‌اند تا نوعی از ماشین‌آلات بسته بندی را مبتنی بر هوش مصنوعی بسازند. برای ساخت این ماشین‌آلات یک شبکه عصبی آموزش داده می‌شود تا بتواند تمامی ویژگی‌های یک تصویر را گردآوری کرده و سپس بر اساس آن‌ها بتواند بسته‌ بندی‌ها را به صورت کامل دسته بندی کند.

نصب انواع برچسب روی بسته بندی‌ها با سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

کاهش هزینه‌های مربوط به تولید

انعطاف‌پذیری بالا در سفارشی‌سازی بسته بندی‌ها بازه انتخابی را برای مشتریان گسترش داده و باعث می‌شود تا تنوع سفارشی سازی افزایش یابد. این قابلیت‌ها تنها با وجود سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی امکان‌پذیر است. چراکه این نوع سیستم‌ها می‌توانند با تنوع بسیار بالایی و بر اساس سلیقه هر مشتری بسته بندی را طراحی و تولید کنند.

این امر به تنهایی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های مربوط به تولید شود، زیرا در بسیاری از موارد بسته بندی‌ها مورد پسند مشتریان نبوده و در نهایت هزینه‌های برگشتی زیادی برای تولیدکنندگان به دنبال دارد.

جمع‌بندی

فناوری هوش مصنوعی و چگونگی تاثیر آن بر صنعت بسته بندی یکی از مسائل چالش برانگیز است. خوشبختانه این فناوری تا به امروز تاثیر چشمگیری در بهبود عملکرد سیستماتیک صنعت بسته بندی داشته است. از طرفی دانشمندان امیدوارند در سال‌های نه چندان دور نوآوری‌های بیشتری از این فناوری در صنعت بسته بندی به وجود آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *