مقاله

کاربرد نوار نقاله در صنعت بسته بندی

نوار نقاله

نوار نقاله به جابجایی محصولات و مواد خام در اطراف یک مرکز و بین ماشین‌های پردازش و بسته‌بندی کمک می‌کند. آنها در همه جا، در سراسر جهان وجود دارند و بهره وری و ایمنی کارگران را با کاهش حمل و نقل دستی ناکارآمد، بهبود می بخشند.

در برخی از کارخانه ها، هم تولید مواد و هم حمل و نقل ممکن است با استفاده از نوار نقاله برای انتقال مواد خام در تاسیسات، از یک مکان به مکان دیگر قبل از آماده شدن، انجام شود. ما در این مقاله، کاربرد نوار نقاله در بسته‌ بندی را مورد بررسی قرار می دهیم، با ما همراه باشید.

نوار نقاله چیست و چگونه کار می کند؟

به زبان ساده، نوار نقاله یک وسیله مکانیکی است که در بسیاری از صنایع برای انتقال کالاها یا محصولات از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود. این سیستم ها برای مشاغلی که با اقلام سنگین و خطرناک، مواد خام یا محصولات ظریف سروکار دارند، بسیار مفید هستند. از درام های شیمیایی عظیم گرفته تا ویال های دارویی کوچک، نوار نقاله ها جزء لاینفک خطوط تولید و تولید مدرن هستند.

در حالی که انواع مختلفی از نوار نقاله ها وجود دارد، اکثر آنها از موتورهای الکتریکی یا موتورها برای تامین انرژی تسمه ها، غلطک ها یا نوارهایی که محصول را حمل می کنند، استفاده می کنند. بسیاری از ما با نوار نقاله هایی آشنا هستیم که سطح صافی برای حمل و نقل کالا فراهم می کنند، اما برخی از سیستم های نقاله حتی می توانند بالای سر باشند یا از تسمه های جانبی برای جابجایی محصول استفاده کنند.

انواع نوار نقاله

انواع مختلفی از نوار نقاله وجود دارد، اما سه نوع نوار نقاله مهم در تولید وحود دارد:

نوار نقاله نواری / نوار نقاله مشبک، نوار نقاله غلتکی

در حالی که انواع دیگری مانند نوار نقاله های زنجیری، ارتعاشی و چرخ اسکیت و… وجود دارد ، اما اینها تخصصی تر هستند. تسمه ها و غلطک ها به طور گسترده در بسیاری از مشاغل در هر اندازه استفاده می شود. وظیفه اصلی نوار نقاله های غلتکی، نواری و تسمه ای حمل محصولات و انتقال سریعتر و کارآمدتر آنها در اطراف کارخانه است. این باعث صرفه جویی در زمان و همچنین هزینه می شود؛ زیرا میزان کار دستی ناکارآمد مورد نیاز را کاهش می دهد.

نوار نقاله نواری

نوار نقاله نواری یکی از ساده ترین انواع نوار نقاله است که از یک تسمه لاستیکی یا پلیمری که به دور غلتک ها کشیده شده تا محصول را به حرکت درآورد، تشکیل شده است. بسیاری از ما در باجه‌های سوپرمارکت با آن‌ها مواجه می‌شویم، جایی که آنها برای خرید آماده اسکن می‌شوند.

آنها همچنین در مراکز مرتب سازی پستی و انبارهای کالاهای سبک تر محبوب هستند و بسته ها را به سرعت از یک نقطه به نقطه دیگر حمل می کنند. نصب آن نسبتا ارزان و آسان است.

نوار نقاله های نواری در صنایع غذایی و نوشیدنی محبوبیت خاصی دارند و معمولا از دو درایو زنجیره ای موازی برای جابجایی نوار های با فاصله ساخته شده از فولاد ضد زنگ، PVC، پلیمر پلاستیکی یا آلومینیوم استفاده می کنند.

نوار نقاله غلتکی
نوار نقاله غلتکی

نوار نقاله غلتکی

نوار نقاله های غلتکی از سیستمی از غلتک ها برای جابجایی محصول در امتداد، یا به صورت دستی، تحت نیروی گرانش یا با استفاده از غلتک های برقی استفاده می کنند. آنها به طور گسترده توسط بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند زیرا محصولات را به سرعت در محل تولید کرده و نگهداری آنها نسبتاً آسان است.

مزیت اصلی این است که آنها قوی هستند و می توانند اقلام بزرگ مانند پالت را جابجا کنند و می توانند کالاهای آماده برای چیدن را جمع کنند. همچنین گزینه خوبی برای طرح بندی نوار نقاله هایی هستند که به منحنی نیاز دارند.  

نوار نقاله های مشبک

نوار نقاله های مشبک با استفاده از توری پلاستیکی یا فولادی ضد زنگ که توسط چرخ دنده ها هدایت می شود، بین انواع نوار و تسمه قرار می گیرند و به راحتی تمیز می شوند، مناسب برای بارهای سنگین و بادوام هستند، اگرچه از نظر چیدمان و استفاده به عنوان نوار نقاله های نواری انعطاف پذیر نیستند.

استفاده از نوار نقاله در بسته‌ بندی و جا به جایی بطری ها و نوشیدنی ها
استفاده از نوار نقاله در بسته‌ بندی و جا به جایی بطری ها و نوشیدنی ها

چه صنایعی از نوار نقاله استفاده می کنند؟

از آنجایی که نوار نقاله ها بسیار مفید هستند، طیف وسیعی از صنایع این فناوری را پذیرفتند، از جمله:

صنایع دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات غذایی و نوشیدنی، ساخت بسته بندی لجستیک، توزیع کشاورزی، معدن بازیافت، ساخت پلاستیک و…

این صنایع از نوار نقاله ها در طیف گسترده ای از انواع، شکل ها و اندازه ها استفاده می کنند، زیرا مزایای زیاد و بدون شکی دارند، به همین دلیل است که بازار نوار نقاله در سراسر جهان به سرعت در حال رشد است.

کاربرد های نوار نقاله که راندمان بسته بندی را بهبود میبخشد:

1- تولید کالا را افزایش می دهد

نوار نقاله مزایای زیادی برای یک کارخانه تولیدی به همراه دارد. اول، و مهمتر از همه، این است که این سیستم ها کارآمدتر از جابجایی دستی هستند. آنها کارایی و بهره وری را افزایش می دهند، به ویژه برای کارخانه ها یا تأسیسات بزرگ که در آن کالاها در سطوح مختلف جابجا می شوند.

در مقایسه با کار دستی، سیستم‌های نوار نقاله می‌توانند کالاها را با کارایی بیشتر از مکانی به مکان دیگری منتقل کنند. ظرفیت تولید شرکت افزایش می یابد و قادر به پاسخگویی به درخواست افزایش یافته محصول بدون سرمایه گذاری اضافی در زیرساخت های ساختمانی است.

این به طور قابل توجهی هزینه های سربار دستی را کاهش می دهد و در عین حال تولید و درآمد را افزایش می دهد.

2- خطرات را کاهش می دهد

نوار نقاله نه تنها هزینه های نیروی کار را کاهش می دهند، بلکه به همان اندازه مهم، ایمنی را نیز ارتقا می دهند. 

از آنجایی که سیستم های نوار نقاله برای رهایی کار از حرکات تکراری، بلند کردن اجسام سنگین و قرار گرفتن در خطر تجهیزات خطرناک طراحی شده اند، خطر آسیب دیدگی و حوادث ناگوار تا حد زیادی کاهش می یابد. این فرآیندهای خودکار زمان کارمندان را در سایر زمینه‌های پربارتر، بیشتر و آزادتر می‌کند و در نتیجه ایمنی و مشارکت را افزایش می‌دهد.

3- بازده انرژی بیشتر

سرعت حرکت سیستم های نقاله و بسته بندی کالاها به کاهش هزینه های عملیاتی روزانه از جمله خطاهای کمتر، تولید سریعتر و صرفه جویی در انرژی کمک میکند. این نه تنها ردپای کربن کسب و کار شما را کاهش می دهد، بلکه بازده را افزایش می دهد.

4- صرفه جوئی در فضا

 پیکربندی نوار نقاله ها نسبتاً آسان است، می‌توانند در گوشه‌ها یا زاویه‌ها کار کنند و به خوبی با جداول انباشته و غیر قابل تطبیق مطابقت دارند. همچنین توانایی آنها در پیروی از مسیرهای منحنی پیچیده باعث محبوبیت در کارخانه ها می شود. متراژ و فضای قابل استفاده در زمینه تولید و بسته‌بندی بسیار مهم است. یک سیستم نوار نقاله را می توان با چیدمان خاص یک دستگاه طراحی کرد، به گونه ای که در محیط اطرافمان قرار داشته باشد و از بالای سر و عمودی از آن استفاده کرد. سیستم های نوار نقاله دارای ردپای کوچکی هستند، به این معنی که یک شرکت مجبور به ارتقاء به مکان های بزرگتر نخواهد بود. این به ویژه برای شرکت هایی مفید است که تقاضای تولید در آنها تغییر می کند زیرا می توانید به سادگی سرعت نوار نقاله ها را برای مطابقت با تولید افزایش دهند.

5- دقت بهبود یافته

بدون شک کارمند متعهد تمام تلاش خود را برای ارائه کار با کیفیت انجام می دهد، اما خطای انسانی و محدودیت های همیشگی مانع خواهد بود. با این حال، با سیستم نوار نقاله مناسب که به طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای بسته بندی و تولید شما طراحی شده است، مطمئن باشید که کیفیت و تحویل هر اقلام دقیقاً یکسان خواهد بود.

علاوه بر این، انتظارات تولیدی به دلیل بیماری یا غیبت روزانه نوسان نخواهد داشت. سیستم‌های بازخوردهای خودکار را می‌توان ارائه کرد که به شما امکان می‌دهد مشکلات را شناسایی کرده و در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

نتیجه گیری

با سرمایه گذاری در این پیشرفت های تکنولوژیکی و همکاری با یک متخصص برای ایجاد یک سیستم نوار نقاله، می توانید کسب و کار خود را به بالاترین حد ارتقا دهید. راه حل های بسته بندی سفارشی و نوآورانه ما می تواند حمل و نقل ایمن کیسه ها، جعبه ها یا کارتن ها را به سرعت با ماشین کارایی مدیریت کنند. اگر به دنبال راه‌حل‌های بسته‌بندی نوآورانه‌ای هستید که بتوانید در صدر روندها باقی بمانید، با کارشناسان ما در نادی پلاستیک در ارتباط باشید. ما مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *