اخبار

5 قانون طلایی در طراحی و دیزاین بسته بندی که نباید نادیده بگیرید

5 قانون طلایی در طراحی و دیزاین بسته بندی

سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بسیاری بر این باورند که دیزاین و طراحی بسته بندی به اندازه خود برند حائز اهمیت است. طراحی بسته بندی نوعی برندسازی کالاهای شما در محیط‌های خرده فروشی مانند مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و… است که نقش مهمی در جلب نظر مشتریان ایفا می‌کند. یک طراحی و دیزاین جذاب و حرفه‌ای علاوه بر جذب هرچه بیشتر مخاطبین هدف موجب تمایز محصولات شما از سایر گونه‌های مشابه موجود در بازار می‌شود.

همه ما به صورت روزانه و هنگام خرید وسایل شخصی خود مانند کفش، لوازم آرایشی، کیف، لباس، عطر و… با انواع مختلفی از بسته بندی‌ها مواجه می‌شویم. می‌توان گفت نوع بسته بندی نخستین عاملی است که پیش از خرید محصول می‌تواند نظر ما را به خود جلب کند. محصولاتی با بسته بندی خلاقانه قطعا جذاب‌تر به نظر می‌رسد و می‌تواند تاثیر مثبتی بر تصمیم خرید ما بگذارد. به طور کلی می‌توان بسته بندی را هنر پوشاندن و محافظت از کالا در برابر نفوذ گرد و خاک، آلودگی و آسیب در طول فرآیند حمل‌ و نقل یا انبارداری دانست.

بسیاری از کمپانی‌ها و برندهای تجاری از نوعی بسته بندی نوآورانه برای محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند که دیزاین آن توسط چندین شرکت طراحی بسته بندی انجام شده‌است.

طراحی و دیزاین بسته بندی چیست؟

طراحی و دیزاین بسته بندی پروسه‌ای است که شامل پیوند ساختار، رنگ، مواد، فرم، تایپوگرافی، تصاویر با المان‌های طراحی جهت بازاریابی موفق یک محصول می‌شود. طراحی بسته بندی را می‌توان وسیله‌ای برای محافظت، حمل و نقل، توزیع، ذخیره، شناسایی و متمایز کردن یک محصول در بازار دانست. هدف نهایی طراحی دستیابی به تمامی اهداف بازاریابی از طریق ارتباط با شخصیت برند یا عملکرد محصول و افزایش میزان فروش است. 

ده‌ها هزار محصول مختلف در قفسه‌های یک سوپرمارکت معمولی وجود دارد. اینترنت، فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌های تخصصی و… همه به نوعی سایت‌های بازاریابی خرده‌فروشی هستند که محصولات مختلف در آن‌ها عرضه می‌شوند و مشتریان را از طریق بسته بندی جذب می‌کنند. تنوع کالاها و گستردگی انتخاب مصرف‌کننده نیاز به تمایز محصول را تقویت می‌کند. در بازار امروز دیزاین و طراحی بسته بندی و محصولات چنان با یکدیگر ترکیب شده‌اند که دیگر نمی‌توان آن‌ها را جدا از یکدیگر تلقی کرد.

برنامه‌ریزی، اجرا، قیمت‌گذاری، تبلیغات، توزیع و فروش همگی بخشی از مجموعه فعالیت‌هایی هستند که در انتقال کالا از تولید کننده به مصرف‌کننده نقش دارند. دیزاین و طراحی بسته بندی یکی از مهم‌ترین اجرای این پروسه طولانی است.

قوانین طلایی در طراحی و دیزاین بسته بندی 

  1. چکیده پروژه

واضح است که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرآیند طراحی و دیزاین بسته بندی و توسعه آن داشتن چشم‌اندازی مختصر و مفید نسبت به آن است. یک چشم‌انداز اشتباه مانند شروع آشپزی با مواد اشتباه است.

جمع‌آوری اطلاعات از مشتری نخستین گام این پروسه است. اطلاعاتی در خصوص بسته‌هایی در بازار که کاملا با سلیقه آن‌ها مطابق است و آن‌ها را دوست دارند، مطرح کردن دیدگاه‌هایشان، آیا چیزی در موزد محصول وجود دارد که آنها معتقدند مهم‌ترین ویژگی خارج از نام تجاری و نام محصول است؟ از اطلاعات کلیدی دیگر می‌توان به بازار رقابت، مخاطبین هدف و چشم‌انداز بازاریابی محصول اشاره کرد.

  1. شناخت محصول

هسته اصلی طراحی و دیزاین بسته بندی محصولی است که درون آن قرار دارد. این گام مهم‌ترین مرحله پیش‌روی در پروسه طراحی است. همچنین این مرحله باعث آشنایی بیشتر با دسته‌بندی، رقبا و کارهایی است می‌شود که دیگران در همان فضا به خوبی انجام می‌دهند. به فروشگاه‌ها بروید، نگاهی به قفسه‌ها بیاندازید، کدام کالا بیشتر با سلایق مشتری مطابقت دارد، عکس بگیرید و مجموعه‌ای از تصاویر را جمع‌آوری کنید و بر اساس یک معیار خاص دسته‌بندی کنید.

  1. شناسایی مخاطبین هدف و انتخاب کانال مناسب برای فروش محصول

شناسایی مخاطبین هدف به شما کمک می‌کند تا بدانید آنها چه کسانی هستند، نیازهایشان، آرزوهایشان، علایقشان چیست و چه ساعتی از روز فعالیت دارند. مخاطب شناسی می‌تواند شامل رفتارهای خرید، جامعه‌شناسایی و… شود.

پس از شناسایی مخاطبین هدف نوبت به انتخاب کانال فروش محصول رسد؛ کانالی که کالا در آن به فروش می‌رسد در طراحی و دیزاین بسته بندی محصول تعیین‌کننده است. نوع بسته بندی که برای سوپرمارکت طراحی می‌شود متفاوت از بسته بندی محصول برای فروشگاه آنلاین است. شما باید اطلاعات کافی در خصوص انواع کانال فروش و چرخه عمر محصول تا زمانی که به دست مشتری می‌رسد به دست آورید. 

  1. یادگیری رقابت سالم

به ندرت اتفاق می‌افتد که هیچ شرکت رقیبی وجود نداشته باشد که محصولاتی مشابه محصولات شما را به فروش برساند. در این شرایط برندها معمولا یکی از این دو کار کلیشه‌ای را انجام می‌دهند: اول اینکه روی طراحی و دیزاین غیرحرفه‌ای بسته بندی محصولات خود سرمایه‌گذاری می‌کنند به امید اینکه نتایج متفاوتی را به دست آورند! دوم اینکه آنها چنان مشغول تقلید از رقبای خود می‌شوند که طراحی اختصاصی بسته بندی برای محصولات ناکام می‌مانند و مخاطبین نمی‌توانند متوجه تفاوت محصول مورد نظر از سایر انواع مشابه شوند. 

  1. تعیین سلسله مراتب طراحی و دیزاین بسته بندی محصول

مهم‌ترین عامل در پنل اصلی نمایش بسته بندی محصول همیشه نام تجاری آن نیست، در مواردی ممکن است خود محصول بر اساس عکس یا بسته بندی واضح مشخص باشد بنابراین نام واقعی محصول ممکن است در مرحله ثانویه جلب توجه کند و یا برابر با ویژگی‌های متمایز کننده کلیدی باشد.

الهام گرفتن از طراحی‌های خارج از دسته‌های مشابه با محصول موردنظر ایده بسیار خلاقانه‌ای در طراحی و دیزاین بسته بندی محصول است. برای مثال ممکن است ایده بسته بندی محصولات بهداشتی الهام‌بخش بسته بندی یک بسته آب‌نبات و شکلات باشد!

با مطالعه و مرور انتشارات چندسال اخیر برای جوایز طراحی بسته بندی و داستان‌های موفقیت در راه‌اندازی محصول می‌توانید مهارت خود را افزایش دهید. اتود بزنید، شروع به طراحی کنید، فونت‌های مختلف را بررسی کنید، مهارت عکاسی خود را از راه‌های مختلف ارتقا دهید و از تصاویر موجود الهام بگیرید!

نکات کاربردی برای طراحی و دیزاین بسته بندی

امروزه شرکت‌های بسیاری وجود دارند که خدمات طراحی و دیزاین بسته بندی را با قیمت‌های مقرون به صرفه ارائه می‌دهند. بسته بندی یک نوشیدنی انرژی زا به شکل دمبل را می‌توان یک نمونه عالی از یک طراحی جذاب و خلاقانه برای بسته بندی محصول دانست.

دانستن قوانین و ویژگی‌های مناسب برای طراحی و دیزاین موفق بسته بندیها برای ایجاد تصویری از برند که موجب تمایز آن از سایر رقبای تجاری می‌شود ضروری است. در ادامه تعدادی از نکات مهم طراحی و دیزاین بسته بندی آورده شده است:

درج بیانیه برند

 شما باید بیانیه برند خود را به صورت برجسته در قسمت بالایی بسته بندی خود بیاورید. بیانیه برند باید ساده، کوتاه، جذاب و آموزنده باشد و تمامی ویژگی‌های آیتم درون بسته بندی را در برگیرد به طوری که موجب تسهیل روند استفاده از آن برای مشتریان شود.

مطابقت طراحی گرافیکی با بسته بندی ساختاری

 مطابقت طراحی گرافیکی بسته بندی محصول با بسته بندی ساختاری بسیار ضروری است در غیر این صورت مخاطبین هدف و مشتریان بالقوه علاقه خود را به برند تجاری شما از دست خواهند داد. شما می‌توانید برای این مهم از شرکت‌های بسته بندی که مهارت بالایی در بسته بندی گرافیکی برندهای تجاری برخوردارند استفاده کنید. با انجام این قانون می‌توانید مطمئن شوید که مخاطبان بدون در دست داشتن محصولات شما از فروشگاه خارج نمی‌شوند.

ارائه دلیلی برای خرید

 به عنوان یک کارآفرین و مالک یک برند تجاری برای حفظ مشتریان خود همواره باید به آنان دلیلی برای انتخاب محصولتان را بدهید. عبارت “چرا باید بخرم؟” به راحتی باعث جذب مخاطبین به سوی برند شما می‌شود. این عبارت همچنین دقیقا به آن‌ها می‌گوید که کاربرد محصول شما چیست و چه کاری انجام می‌دهد. عبارت “چرا باید بخرم؟” باید با فونت بزرگ و پررنگ به عنوانی بخشی از طراحی و دیزاین بسته بندی بر روی آن قرار گیرد. مطمئن شوید که این عبارت در قسمت جلویی بسته بندی چاپ شود.

طراحی و دیزاین جذاب

 طراحی و دیزاین بسته بندی نخستین تجربه‌ کاربری مخاطب در مواجهه با برند شما را رقم می‌زند؛ این تجربه باید به یاد ماندنی و در یک کلام فراموش نشدنی باشد. طراحی ساختاری بسته بندی باید فورا توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

سخن پایانی

طراحی و دیزاین بسته بندی محصول ترکیبی از علم و هنر است و اگر به درستی انجام شود تعیین‌کننده‌ترین عاملی است که می‌تواند محصول شما را به فروش برساند. این مهارت شکلی از برندسازی است و چیزی فراتر از قرار دادن یک لوگو، استیکر و لیبل است؛ نوع بسته بندی باید توجه مخاطبین هدف را جلب کند، پیام برند را نمایش دهد و باعث شود مصرف‌کنندگان احساس خاصی نسبت به محصول داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *