مقاله

همه چیز درباره ی فیلم شیرینگ POF

فیلم شیرینگ POF

زمانی که نوبت به انتخاب فیلم روکش مناسب برای کسب و کار و محصول شما می رسد، حجم گزینه های موجود در بازار می تواند گمراه کننده و گیج کننده باشد. وبلاگ ما اینجاست تا به شما کمک کند، برای بسته بندی مواد غذایی یا محصولات خود از چه نوع فیلمی استفاده کنید.

فیلم‌های شرینک پلی وینیل (PVC)، پلی اتیلن (PE) و پلی اولفین (POF) کاربردهای زیادی دارند و در فروشگاه‌های موجود در قفسه‌های خرده‌فروشی و مواد غذایی دیده می‌شوند. هر کدام از این نوع فیلم ها قابلیت ها و ویژگی های متفاوتی دارند که از آنها برای کاربرد خاصی، استفاده می کنند. ما در این مقاله به بررسی فیلم شیرینگ پلی الیفن می پردازیم که بخش عمده ای از پلاستیک های مورد استفاده در زندگی روزمره ما هستند و از بهترین فیلم ها برای بسته بندی های محصولات در دنیا به شمار می‌روند.

فیلم پلی اولفین (POF) چیست؟ و چگونه عمل میکند؟

فیلم پلی اولیفن که مخفف آن P0F است، یک پلیمر پلاستیکی است. ریشه کلمه الفین به هر عضوی از سری آلکن اشاره دارد. آلکن یک ترکیب شیمیایی غیر اشباع است که حاوی حداقل یک پیوند دوگانه کربنی است. اتیلن یکی از رایج ترین الفین ها است.

پلی اولفین (POF) یک ماده بسته بندی شیمیایی بی اثر است که با استفاده از مواد پلاستیکی پلیمری تولید می شود. محصول را می پوشاند و وقتی حرارت روی آن اعمال می شود، محکم جمع می شود. بسیار بادوام و دارای استحکام کششی بالایی است، مقاومت در برابر سوراخ شدن و وضوح بصری را نشان می دهد، به همین دلیل از آن برای بسته بندی محصولات غذایی، جعبه ها و بطری ها استفاده می شود. فیلم شرینک POE معمولاً در رول ها، لوله ها و کیسه های چاپ شده و چاپ نشده موجود است. در مقایسه با موادی که به طور سنتی مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار الاستیک و سازگار با محیط زیست هستند. در نتیجه، آنها کاربردهای گسترده ای برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی، کالاهای مصرفی، محصولات مراقبت شخصی، لوازم آرایشی و دارویی پیدا می کنند.

تطبیق پذیری و هزینه نسبتاً پایینی که POF برای چندین دستگاه و فرم های بسته بندی ارائه می دهد، آن را به شکلی مناسب از تولید کنندگان بسته بندی محافظ در هر اندازه ای تبدیل کرده است. در برخی موارد POF نیاز به سوراخ هایی دارد که به روکش اضافه شود. سوراخ‌های ریز قبل از استفاده به روکش اضافه می‌شود که اجازه می‌دهد هوا در طول فرایند انقباض برای بسته‌بندی صاف از آن خارج شود. به همین دلیل روکش شرینک پیش سوراخ شده توسط بسیاری از تامین کنندگان در دسترس است.

انواع فیلم شرینک POF

در حال حاضر دو نوع اصلی فیلم POF در بازار وجود دارد، پلی اتیلن و پلی پروپیلن. این دو مورد خود به چندین درجه و برای کاربردهای مختلف تقسیم می شوند. البته پیش از این، PVC  ماده ای بود که در بازار محبوب بود اما امروزه دیگر چنین نیست و فیلم پلی الفین جایگزین مناسبی برای PVC ها شده است.

فیلم های پلی الیفن بر اساس کاربرد، مواد و خواص مواد تقسیم بندی می‌شود: براساس کاربرد، به مواد غذایی، نوشیدنی، کشاورزی ، صنعتی و خودرو، آرایشی و بهداشتی و … تقسیم بندی می‌شوند. براساس ویژگی های مادی به فیلم های کششی، فیلم شرینک و … و بر اساس  مواد به فیلم های LDPE، LLDPE تقسیم می‌شوند.

 

متداول ترین موارد استفاده از فیلم بسته بندی شرینک پلی الفین عبارتند از:

پلی الفین به علت شفافیت بالا و جمع شوندگی مناسب در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بسته بندی محصولاتی که به دما حساس هستند و محصولاتی که ساختار ظریف و نرمی دارند، به کار می رود. بسته بندی ظروف آشپزخانه، تبلیغات، بسته بندی سی دی و دی وی دی، قاب، صحافی و صنعت گرافیک، بسته بندی مواد آرایشی، بهداشتی، خودروسازی، چسب، اسباب بازی، جعبه جواهر، رول کاغذی، بسته بندی مواد غذایی، تخم مرغ، مواد غذایی منجمد، شکلات، کلوچه، گوشت، پیتزا، نان، شیرینی و سایر موارد…

بسته بندی نهایی محصولات با استفاده از فیلم POF و حرارت


بسته بندی نهایی محصولات با استفاده از فیلم POF و حرارت

فیلم شرینک پلی الفین متقاطع چیست؟

اتصال عرضی پلیمرها می تواند به صورت شیمیایی یا با تابش انجام شود. تابش پلیمر یا پلاستیک را در معرض پرتوهای b پرانرژی قرار می دهد. اتصال متقاطع برای فیلم شرینک پلی الفین از فرایند تابش استفاده می کند.

قرار گرفتن در معرض پرتوهای b باعث ایجاد پیوندهای متقاطع در سطح مولکولی می شود. این اثر پیوند متقابل مزایای مختلفی را برای فیلم فراهم می کند. مزایای فیلم شرینک متقاطع عبارتند از:

افزایش استحکام کششی

مقاومت سایشی بالاتر

قدرت ترکیدگی بهبود یافته

مهر و موم های قوی تر و بادوام تر

تابش همچنین فیلم را استریل می کند و فیلم شرینک متقاطع را برای کاربردهای مراقبت های بهداشتی و بسته بندی مواد غذایی ایده آل می شود.

 ویژگی های فیلم شیرینگ POF

  • روکش شرینک با کیفیت ممتاز
  • روکش شرینک تزیینی با شفافیت بالا
  • یکی از این ویژگی ها، اتصال عرضی است که استحکام کششی بالاتر را می کشد (استحکام اندازه گیری مورد نیاز برای شکستن پوشش است).
  • تایید شده توسط سازمان غذا و دارو برای تماس مستقیم با غذا
  • وزن سبک و بسیار کمی دارد.
  • بدون رسوب روی سیم های آب بندی
  • چاپ پذیری بسیار بالایی دارد که تاثیر بسزایی در دیده شدن برند محصول دارد.
  • با گذشت زمان هیچ تغییر رنگی در آن مشاهده نمی‌شود.
  • مقاومت بالا در برابر پارگی و سوراخ شدن

مزایای فیلم شیرینگ POF

  • ساخته شده از مواد 100% قابل بازیافت و دوست دار محیط زیست
  • شفافیت عالی برای ظاهر قفسه براق؛ عالی برای محصولات مصرفی که در آن ظاهر بسیار مهم است (اسباب بازی، بازی، آبنبات، کتاب، غذا، بیشتر اقلام خرده فروشی)
  • قابلیت انقباض سریع و کامل (در صورت گرم شدن منقبض می شود و به محض خارج شدن از تونل انقباض کالای نهایی به دست می آید)
  • بادوام، همه کاره، کم هزینه
  • عالی برای بسته بندی چندین مورد با هم، مانند جعبه های دستمال کاغذی.
  • POF متقاطع برای کاربردهای با سرعت بالا عالی است، استحکام بیشتری را بدون به خطر انداختن شفافیت و جلوگیری از تجمع اجزای آب بندی ارائه می دهد.
  • پلی الفین گران تر بوده، اما تحت تأثیر تغییرات دما بادوام تر است.
  • استحکام کششی عالی و قابلیت انتشار تا پاره شدن
  • POF از پیش سوراخ شده در دسترس است و اجازه می دهد تا سطحی یکنواخت و بدون حباب هوا داشته باشید.
  • بوی قوی نمی دهد، هنگام آب بندی خطرناک یا سمی نیست.
  • در زمان دوخت و شرینگ شدن برای بسته بندی محصول، پاره نمی شود.

تفاوت فیلم پلی الیفن(POF) و فیلم پلی وینیل(PVC)

روند اخیر در صنعت بسته بندی نشان می‌دهد که عملکرد و کیفیت فیلم های پلی الیفن در مقایسه با pvc بهتر است.

پی وی سی در دماهای سرد سخت می‌شود و با افزایش دما نرم می‌شود؛ بنابراین مقاومت پلاستیک را به خطر می اندازد.  کلرید هیدروژن را به هوا منتشر می‌کنند و رسوبات کربنی را روی سیار باقی می‌گذارند؛ بنابراین هنگام آب بندی باید تهویه مناسب حفظ شود.

فیلم های پلی الیفن این معایب را ندارند و می‌توان از آنها برای بسته بندی مواد خوراکی و غیر خوراکی استفاده کرد زیرا برای تماس مستقیم با غذا تایید شده هستند. از معایب فیلم پلی اولیفن، سازگاری با دستگاه آنهاست، به‌همین دلیل هزینه آن نسبت به پی وی سی کمی بیشتر است.

بوی کمتر هنگام مهر و موم شدن، استحکام مهر و موم قوی تر، ذخیره سازی و انعطاف پذیری بالا از ویژگی های جذاب فیلم پلی الیفن است. همچنین گاز کلرید هیدروژن را آزاد نمی کنند، زیرا کلر ندارند و از نظر تغییرات دمایی نیز مشکلی با سرد يا گرم شدن ندارند و مقاوم تر هستند.

 

بسته بندی مواد غذایی با فیلم پلی الیفن

بسته بندی مواد غذایی با فیلم پلی الیفن

رشد روزافزون صنعت غذا و نوشیدنی و افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد ایمنی و حفاظت از مواد غذایی، عوامل کلیدی ایجاد چشم انداز مثبت برای بازار است. با تغییر سبک زندگی و برنامه های مصرف کنندگان، تقاضای فزاینده ای برای محصولات غذایی آماده و بسته بندی شده وجود دارد که با استفاده از فیلم های کوچک کننده POF مهر و موم می شوند. این فیلم ها همچنین به طور گسترده برای مهر و موم کردن وعده های غذایی، میان وعده ها و غذاهای یخ زده در رستوران ها و کافه ها استفاده می شود. علاوه بر این، نوآوری های مختلف محصول، مانند توسعه انواع جدید با روکش براق بالا، بهبود مانع و خواص آب بندی هوا و سهولت چاپ، به عنوان سایر عوامل محرک رشد عمل می کنند. این گونه ها جذابیت زیبایی شناختی محصول را افزایش می دهند و به بهبود اثربخشی کمپین های بازاریابی و برندسازی کمک می کنند. عوامل دیگر، از جمله افزایش ظرفیت های مخارج مصرف کنندگان، همراه با فعالیت های تحقیق و توسعه  گسترده، پیش بینی می شود که رشد بازار را بیشتر کند.

نتیجه گیری

روکش انقباض پلی الفین دارای مقاومت در برابر سوراخ شدن و استحکام مهر و موم عالی است و به اقلام نامنظم اجازه می دهد تا در طول چرخه عمر زنجیره تامین خود محافظت عالی داشته باشند. نادی پلاستیک پلی الیفن را با استحکام بیشتر، توانایی ایجاد رول‌های طولانی‌تر، رول با گیج‌های نازک‌تر در دسترس، امکان تغییر رول کمتر و افزایش کارایی و بهره‌وری را فراهم کرده است. نادی پلاستیک، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع نایلون شیرینگ ساخته شده از مواد پلی اتیلنی بادوام و قابل بازیافت است، برای خرید، استعلام قیمت ودریافت مشاوره و راهنمایی های لازم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *