اخبار

معرفی بهترین دستگاه بسته بندی پلاستیک

بهترین دستگاه بسته بندی پلاستیک

یکی از مهم‌ترین بخش‌های عرضه محصولات به بازار و فروش آن‌ها بسته بندی است، که امروزه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. خریداران هنگام خرید یک محصول بیشتر از کیفیت آن به نوع بسته بندی آن توجه می‌کنند. در حال حاضر بسته بندی به عنوان یک صنعت مهم به شمار می‌آید که علاوه بر زیباسازی کالا و محافظت آن، از انواع خطرات احتمالی، دو کالای یکسان را از نظر کیفیت و کارخانه‌ی تولید کننده آن از هم جدا می‌کنند. برای بسته بندی انواع محصولات از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای بسته بندی مواد غذایی از یک نوع دستگاه، بسته بندی قطعات یدکی خودرو از یک نوع دستگاه، بسته بندی مواد پلاستیکی از دستگاه دیگری استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات لازم در زمینه انواع بسته بندی‌ها و معرفی بهترین دستگاه بسته بندی پلاستیک تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بسته بندی چیست؟

بسته بندی یک صنعت مهم در رابطه با ظاهر کالا است. برای محافظت کالا از آسیب‌هایی مانند گرد و خاک، رطوبت، افتادن محصول هنگام حمل و نقل، ضربه و مواردی از این قبیل آن‌ها را بعد از مرحله تولید، بسته بندی کرده و به بازار عرضه می‌کنند. همانطور که می‌دانید برخی از محصولات مختلف توسط کارخانه‌ها و شرکت‌های متعددی به تولید می‌رسد، برای مشخص شدن کارخانه تولید کننده و ایجاد تمایز بین آن‌ها بسته بندی‌های محصولات را به صورت متفاوت انجام می‌دهند. هر کارخانه‌ای با توجه به سلیقه و خواست خود از بسته بندی‌های متفاوتی استفاده می‌کند تا کیفیت و ظاهر محصولاتش با دیگر کارخانه‌های تولیدکننده قابل تشخیص باشد. به هر اندازه‌ای که ظاهر یک محصول زیبا باشد به همان اندازه نیز خریداران را با یک نگاه به سمت خود جذب کرده و فروش بالایی خواهد داشت.

انواع بسته بندی

بسته بندی در حالت کلی سه مرحله و سه نوع دارد. نوع اول همان بسته بندی اولیه یا مصرفی، نوع دوم بسته بندی ثانویه و نوع سوم بسته بندی برای راحتی حمل و نقل است. در ادامه به توضیح مختصری از هر یک از انواع بسته بندی‌ها می‌پردازیم.

بسته بندی اولیه یا مصرفی

بسته بندی اولیه یا همان مصرفی، بخش اصلی و مهم بسته بندی است. برای مثال بسته بندی خمیر دندان را در نظر بگیرید. کارخانه بعد از تولید خمیر باید آن را در داخل ظرف یا بسته بندی مناسبی قرار دهد تا خریدار بتواند به راحتی از آن استفاده کند. به همین دلیل از بسته بندی پلاستیکی برای محافظت محصول استفاده می‌کنند و این همان بسته بندی اولیه یا همان مصرفی است.

بسته بندی ثانویه

بسته بندی ثانویه به نوعی از بسته بندی می‌گویند که بعد از خرید محصول و باز کردن آن دیگر قابل استفاده نیست و کارایی ندارد. همان مثال خمیر دندان را در نظر بگیرید. هنگام خرید خمیر دندان یک بسته بندی از نوع کاغذی مشاهده می‌کنید که داخل آن یک بسته بندی پلاستیکی برای استفاده خمیر دندان قرار دارد. بعد از این که بسته بندی کاغذی را باز کردید دیگر قابلیت استفاده ندارد و مهم همان بسته بندی اولیه است که برای محافظت آن از آسیب‌ها از بسته بندی ثانویه استفاده کرده‌اند.

بسته بندی نوع سوم

بعد از بسته بندی اولیه و ثانویه خمیر دندان، تعداد زیادی از آن‌ها را در بسته بندی‌های بزرگ‌تری قرار می‌دهند تا به راحتی قابل حمل و نقل باشند. همچنین از بسته بندی نوع سوم برای نگهداری بهتر کالا در انبار نیز استفاده می‌کنند و غیر از این موارد کارایی دیگری ندارد. از بین بسته بندی‌های گفته شده بیشترین ارزش را بسته بندی اولیه دارد. چرا که خراب شدن یا آسیب دیدن آن باعث خرابی و آسیب دیدن محصول داخل آن می‌شود.

همه این نوع بسته بندی‌ها با کمک گرفتن از دستگاه‌های مختلف انجام می‌گیرند. انتخاب دستگاه مورد نظر به نوع محصول و کارایی آن بستگی دارد. برای مثال در بسته بندی هر یک از کالاها و محصولات مختلف مانند: مواد غذایی، انواع نوشیدنی­‌ها، داروها، قطعات‌یدکی، مواد‌پلاستیکی و… از دستگاه‌­های مخصوص به هر کدام استفاده می‌­شود.

در ادامه به انواع دستگاه‌های مختلف بسته بندی اشاره شده است.

انواع مختلف دستگاه های بسته بندی

  • دستگاه­‌های جمع آوری محصولات
  • دستگاه­ بسته‌بندی داروها و مواد خاص
  • دستگاه­‌های بسته بندی بطری­های پلاستیکی
  • دستگاه­‌های کارتن زنی
  • دستگاه­‌های مخصوص پر کردن محصولات مایع
  • دستگاه­‌های پر کن محصولات جامد
  • دستگاه استرچ کش
  • دستگاه­ شیرینگ پک
  • دستگاه بسته بندی وکیوم
  • دستگاه بسته بندی حبوبات
  • دستگاه سیل
  • دستگاه دوخت پلاستیک
  • دستگاه دوخت گونی

به دلیل طولانی نشدن مطالب این مقاله فقط به توضیح برخی از این دستگاه­‌های بسته بندی اشاره می­‌کنیم.

دستگاه­‌های بسته بندی بطری­‌های پلاستیکی

پلاستیک‌­ها از مواد پلیمری تشکیل یافته‌­اند و همانطور که می­‌دانید قابل بازیافت هستند. در بسته بندی محصولات پلاستیکی مانند بطری­‌های پلاستیکی آب معدنی و انواع نوشیدنی­‌ها نیز سعی می­‌شود از بسته‌­های پلاستیکی استفاده شود. بسته بندی این محصولات در سه مرحله مختلف انجام می­‌شود. در مرحله نخست به بسته بندی مصرفی پرداخته می‌­شود. مرحله دوم برای شناسایی محصول در هنگام خرید است و سومین مرحله نیز پک کردن بطری­‌ها برای حمل و نقل آسان و طبقه بندی آن­ها است. این دستگاه­‌ها، هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت دستی وجود دارند.

دستگاه شیرینگ پک

شیرینگ پک به نوعی از بسته بندی اطلاق می­شود که برای حفظ و نگهداری کالا به دور اجناس تولید شده کشیده می­‌شود. این بسته بندی از جنس پلاستیک شفاف است که از داخل آن محصولات بسته بندی شده به راحتی دیده می­شوند. با استفاده از این نوع بسته بندی می­توان چندین محصول را در کنار یکدیگر قرار داده و بسته بندی کرد تا حمل و نقل آسانی داشته باشند. بارزترین نمونه‌­ای که می­‌توان برای بسته بندی­‌های انجام گرفته توسط دستگاه شیرینگ نام برد، بطری­‌های آب معدنی است.

دستگاه بسته بندی وکیوم

دستگاه وکیوم به عنوان یکی از بهترین دستگاه­‌های بسته بندی پلاستیک به شمار می‌­آید. معمولا برای بسته بندی محصولاتی که نیاز به ماندگاری بالایی دارند، از این دستگاه استفاده می‌کنند. کار این دستگاه خالی کردن هوای موجود در داخل نایلون بسته بندی است. نبود اکسیژن در داخل بسته­‌ها سبب می­‌شود کالای موجود در آن ماندگاری بالایی داشته و دیرتر خراب شود.

دستگاه بسته بندی وکیوم در دو نوع دستی و کابینی وجود دارد. یکی از مهم­ترین مزایایی که برای این دستگاه می­‌توان برشمرد، نبود محدودیت در ابعاد کالا است. یعنی کالای داخل بسته بندی به هر اندازه‌­ای که باشد برای ایجاد خلا در آن می­‌توان از دستگاه بسته بندی وکیوم استفاده کرد. دستگاه وکیوم خانگی یا همان دستی یکی از پرکاربردترین دستگاه‌­های خانگی به حساب می­‌آید که از آن برای بسته بندی انواع اسباب بازی‌­ها یا محصولات پلاستیکی دیگر می‌­توان استفاده کرد. دستگاه‌­های بسته بندی وکیوم کابینی نیز خود به دو نوع تک کابین و دو کابین تقسیم می­شود. دستگاه‌­های دو کابین سرعت بیشتری نسبت به دستگاه‌­های تک کابین دارند و در کارخانه­‌های بزرگ از آن می­توان استفاده کرد.

نادی پک از جمله شرکت­‌های برتری است که می­‌توانید برای خرید انواع دستگاه­‌های نام برده شده در بالا، بهترین دستگاه بسته بندی پلاستیک و به سایت nadipack.com مراجعه کرده و محصول دلخواه خود را خریداری کنید. 

جمع بندی

در این مطلب با اهمیت بسته بندی در میزان فروش محصولات مختلف آشنا شدیم. برای بسته بندی محصولات گوناگون از دستگاه‌ها و متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از انواع محصولاتی که به میزان بسیار زیادی تولید می‌شود و کاربرد بسیاری در زندگی مردم جهان دارد، محصولات پلاستیکی است. محصولات پلاستیکی برای اینکه از خطر نور آفتاب، نفوذ مواد شیمیایی و گرد و غبار در امان بمانند، قبل از عرضه بسته‌بندی می‌شوند. برای بسته‌ بندی محصولات پلاستیکی از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود که مهمترین آن‌ها دستگاه شرینک پک است. این دستگاه قابلیت بسته‌بندی مواد پلاستیکی با شکل‌های گوناگون را دارد. همچنین از نظر اقتصادی نیز بسته‌بندی با دستگاه شرینک و فیلم‌های بسته‌بندی پلاستیکی بسیار مقرون به صرفه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *