مقاله

رنگ در تزریق پلاستیک

رنگ در تزریق پلاستیک

شرکت های قالب سازی در همه جا از قالب گیری تزریق پلاستیک در فرآیندهای تولید خود استفاده کرده اند. این نه تنها راه عالی برای تولید و عرضه به موقع محصولات است، بلکه در واقع یکی از ایمنی ترین و کارآمدترین راه‌ها برای انجام این کار است، با توجه به کاربردهای خاص در این فرآیند که قطعات بازیافتی پلاستیک و لاستیک هستند. به‌طور خلاصه، شرکت‌های قالب‌سازی از این فرآیند تولید سود برده‌اند، به‌ویژه با محصولات متعددی که به بازار راه‌اندازی می‌شوند. صحبت از محصولاتی است که راه خود را در بازار باز کرده‌اند، نکته‌هایی که همیشه باید در ایجاد چیزی از ابتدا در نظر گرفته شوند، چیزی جز رنگ نیست، که می تواند در ماشین های قالب گیری تزریق مخلوط شود.

 

رنگ یکی از بهترین هایی است که هر محصولی می تواند داشته باشد، زیرا زیبایی و احتمال خرید آنها را افزایش می دهد. در این طراحی، روندی وجود دارد که در آن رنگ‌ها با قالب‌گیری تزریقی مخلوط می‌شوند که می‌توان در طول تولید عالی باشد. برای روشن تر شدن این موضوع، روش های مختلف برای ترکیب رنگ ها با قالب گیری تزریق پلاستیک وجود دارد، با ما همراه باشید تا با این روش ها آشنا شوید.

روش های مختلف در مورد نحوه ترکیب رنگ در تزریق پلاستیک چیست؟

ترکیب رنگ – رنگ ها از قبل با رزین مخلوط می شوند.

مستربچ – رنگدانه با رنگ مخلوط می شوند.

رنگ آمیزی حلال – گلوله های بدون رنگ با یک حلال اسپری می شوند.

مخلوط کردن رنگدانه خشک – پودر رنگدانه خشک مستقیماً با گلوله های پلاستیکی مخلوط می شود.

شرح کامل این روش ها در زیر آمده است:

ترکیب شدن رنگ در تزریق پلاستیک

اولین روش، “رنگ های مرکب” است که گاهی اوقات “پیش مخلوط” نامیده می شود. رنگ‌های ترکیبی توسط تامین‌کننده رزین ساخته می‌شوند، جایی که رنگدانه و مواد خام قبلاً با هم ترکیب شده‌اند تا گلوله‌های پلاستیکی رنگی تولید کنند که اکنون آماده تزریق قالب هستند . برای رنگ‌های معروف، این احتمالاً ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه است. تولیدکنندگان می توانند رنگ های رایج را به سرعت بدست آورند و حتی ممکن است رنگ شما را در انبار داشته باشند. اگر یک رنگ سفارشی می‌خواهید، این نیز می‌تواند توسط یک تامین‌کننده رزین ترکیب شود، اما آنها به حداقل سفارش یک تن نیاز دارند، بنابراین هنگام ساخت یک رنگ کوچک، مقرون به صرفه نیست.

 

مستربچ در تزریق پلاستیک

مستربچ در تزریق پلاستیک

مستربچ در تزریق پلاستیک

مستربچ روند دیگری است که شامل مخلوط کردن رنگدانه با رزین است. با این حال، تفاوت اصلی در این است که رنگ های مستربچ دقیقاً آن را تزریق می کند. در واقع، برای این فرآیند، نسبت بین رنگدانه به رزین حدود 50-50 است و بنابراین باید پلاستیک بدون رنگ تزریق شود تا نسبت حجمی کمتر 2 درصد آید.

 

علیرغم محدودیت‌های فرضی، رنگ‌های مستربچ نیز برای شرکت‌های قالب‌گیری مختلف سودمند هستند، زیرا از آنها در یک زمان تولید می‌شوند، که به نوبه خود می‌توانند در فرآیند کار آنها تاثیر مثبتی داشته باشند. با استفاده از تعداد زیادی رنگ و رنگدانه در یک زمان، به ویژه زمانی که به درستی مخلوط شوند، تضمین می شود که تولید و پخش به موقع انجام شود و هرگز عقب نمانند.  توجه داشته باشید که که برای سفارش حداقل یک تن از این مستربچ باید ۲۰ تن پلاستیک ریخته گری شود.

رنگ آمیزی حلال در تزریق پلاستیک

این در واقع یکی از ساده ترین راه ها برای ترکیب رنگ با قالب تزریقی است. به این ترتیب، گلوله های بدون رنگ با نوعی حلال اسپری می شوند که به آن اجازه می دهد تا اطمینان حاصل شود که گلوله های مورد استفاده عاری از هر گونه دردسر یا ناهماهنگی خواهد بود. همچنین مطمئن شوید که این گلوله‌هایی که برای قالب‌گیری تزریق می‌شوند، به اندازه کافی بادوام و قابل اعتماد برای انجام کار هستند.

 

با این حال، تنها چیزی که می توان آن را مدیریت کرد، بررسی نسبت رنگدانه به پلاستیک است، که مانند نقطه قبلی رنگدانه در قالب تزریقی، باید حداقل 50-50 باشد، یا بهترین حالت 2% باشد. در حالی که نسبت به آن خوب است، تزریق می تواند شروع شود.

مخلوط کردن رنگدانه خشک در تزریق پلاستیک

این آخرین روش شامل استفاده از خود دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک است، زیرا پودر رنگدانه به طور مستقیم با گلوله های پلاستیکی در “قیف” مخلوط می شود. زمانی که به نسبت کامل 2٪ حجمی رسید، روند اختلاط می تواند آغاز شود.

 

با این حال، مانند روش های ترکیب رنگ قبلی، این روش دارای اشکالاتی است. به عنوان مثال، پودری که برای مخلوط کردن با گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شود، نه تنها می‌توان به خود گلوله بچسبد، بلکه می‌توان خود را در امتداد دیواره‌های قیف مخلوط کند و در واقعیتی که به درستی و به طور منظم تمیز نمی‌شود، از آن استفاده کرد. به همین دلیل، مخلوطی که تولید می شود می تواند کمی رقیق یا کسل کننده ظاهر شود.

 

تغییر رنگ در تزریق پلاستیک

تغییر رنگ در تزریق پلاستیک

چه چیزی می تواند باعث تغییر رنگ در قالب گیری تزریق پلاستیک شود؟

تغییر رنگ در قالب گیری تزریقی به عنوان نابرابری در رنگ اصلی پلاستیک تعریف می شود. این نقص قطعه می تواند از منابع متعددی مانند گرم شدن بیش از حد، آلودگی یا خطای ساخت ناشی شود. این ناهماهنگی در رنگ آمیزی قطعه ناشی از تخریب حرارتی است و بسته به شدت می تواند بر میزان مشهود بودن این عیب تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این عارضه، ابتدا باید فهمید که چه چیزی می تواند باعث تغییر رنگ در قالب تزریق پلاستیک شود.

مسائل مربوط به ماشین قالب گیری تزریقی

دلایل مختلفی برای تغییر رنگ وجود دارد که می تواند از ماشین های قالب گیری تزریقی ایجاد شود . ساده ترین علت می تواند آلودگی ناشی از تجهیزاتی باشد که به درستی تمیز نشده اند و در نتیجه گرد و غبار رزین را آلوده می کند، اما برخی از عوامل رایج دیگر عبارتند از:

 

دمای بشکه یا نازل بالا:

اگر دمای بشکه یا نازل خیلی بالا باشد، پلاستیک بیش از حد گرم می شود و در نتیجه تخریب حرارتی ایجاد می شود که رنگ را تیره می کند. کاهش دمای بشکه یا نازل به محدوده توصیه شده پلاستیک می تواند این مشکل را حل کند.

اندازه شات بیش از حد:

اگر از اندازه شات توصیه شده تجاوز کنید ، پلاستیک برای آماده شدن برای تزریق به زمان ماندگاری اضافی در بشکه نیاز دارد. سپس پلاستیک در معرض یک دوره طولانی گرما قرار می گیرد که منجر به تخریب حرارتی نیز می شود.

زمان چرخه طولانی:

این مشکل می تواند ناشی از یک خطای ماشین باشد یا اپراتور باعث ایجاد نوعی تاخیر یا چرخه ناسازگار شود. اگر زمان چرخه بیش از حد طولانی باشد، پلاستیک می تواند در سیلندر گرمایش تخریب و تغییر رنگ دهد.

 

ساختار دستگاه همچنین می تواند باعث نقص در قالب تزریق شود . اگر قطعاتی از ابزار قالب‌گیری تزریقی اصلی وجود داشته باشد که برای دماهای شدید، مانند طراحی نامناسب پیچ، تجهیز نشده باشد، می‌تواند باعث تغییر رنگ شود.

 

مشکلات قالب تزریق

تغییر رنگ ناشی از قالب به تنظیم دما مربوط می شود . اگر یک قالب داغ باشد، مولکول های پلاستیک را قبل از اینکه جامد شوند فشرده می کند. این باعث می شود که قطعه متراکم تر شود و در نتیجه در برخی مناطق رنگ تیره تر شود. به‌علاوه، اگر فرآیند خنک‌سازی به هر طریقی مختل شود – مانند خط آب مسدود شده – می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد قالب شود و باعث تخریب حرارتی شود. از طرف دیگر، اگر خنک کننده بیش از حد در یک منطقه وجود داشته باشد، ماده می تواند رنگ روشن تری پیدا کند. این مشکلات را می توان با تنظیم دمای قالب مطابق با توصیه های سازنده رزین برطرف کرد.

نقص در ترموپلاستیک

گاهی اوقات تغییر رنگ می تواند در نتیجه مواد اولیه باشد. مخلوط کردن درجات مختلف از یک ماده یا مقادیر جریان متفاوت از یک ماده میتواند منجر به رگه های رنگ شود، اما دلایل دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

آلودگی:

اگر رزین حاوی هرگونه آلودگی باشد، در اثر گرد و غبار  پلاستیک بسته به نوع آلاینده دچار تغییر رنگ می شود.

رطوبت:

وجود رطوبت بیش از حد یا ترکیبات آلی نه تنها می تواند باعث تغییر رنگ شود، بلکه می تواند باعث ایجاد حفره های هوا و ضعیف شدن قسمت پلاستیکی شود.

افزودنی های رنگ آمیزی تجزیه شده:

اگر مواد رنگی به رزین اضافه شود، در صورتی که مواد افزودنی تجزیه شده یا به خوبی ذخیره شده باشند، تغییر رنگ می تواند رخ دهد.

 

راه حل این مسائل به خشک نگه داشتن پلاستیک ، نگهداری مناسب مواد افزودنی و نگهداری رزین در ظروف ایمن است که با درجه و مقدار جریان برچسب گذاری شده است.

 

دانستن اینکه چه چیزی می تواند باعث تغییر رنگ در قالب تزریق پلاستیک شود، می تواند اطمینان حاصل کند که قطعات شما محکم و بکر هستند. اگر با شرکت سازنده مناسبی شریک هستید، می توانید مطمئن باشید که آنها از راه های جلوگیری از تغییر رنگ و سایر نقص های تزریق پلاستیک آگاه هستند . ما اینجا در نادی پلاستیک نهایت دقت را میکنیم تا مطمئن شویم که فرآیند قالب گیری تزریقی ما بدون اشتباه است. اگر می خواهید در مورد جلوگیری از نقص ما بیشتر بدانید یا می خواهید یک پیشنهاد رایگان برای پروژه خود داشته باشید، همین امروز با ما تماس بگیرید .

نتیجه گیری

به طور خلاصه، انتخاب رنگ مناسب مهمترین مرحله برای قالب گیری تزریق پلاستیک است. برای انتخاب رنگ قالب تزریق پلاستیک بهتر است به افراد حرفه ای اعتماد کنید. هنگامی که شما نیاز به کار با چندین قسمت دارید، به پلاستیک بیشتری نیاز دارید. حفظ ثبات رنگ آسان نیست. برای دریافت خدمات قالب گیری تزریقی، می توانید به گروه نادی پلاستیک اعتماد کنید، چرا که دارای یک تیم حرفه ای برای کمک به شما در مورد قطعات قالب گیری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *