دستهبندی نشده

همه چیز درباره فرق نایلون و پلاستیک در صنعت بسته بندی!

همه چیز درباره فرق نایلون و پلاستیک در صنعت بسته بندی

به دلیل وجود تنوع بسیار زیاد فراورده‌های پلاستیکی همواره بسیاری از به دلیل فرق نایلون و پلاستیک در تشخیص این دو از هم دچار مشکل می‌شوند. در حقیقت پلاستیک و نایلون دو مورد از پرمصرف‌ترین متریال‌ها در طول تاریخ بشر هستند، البته در صنعت بسته بندی هم امروزه بیشتر از این دو متریال استفاده می‌شود.

اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده این است که تفاوت نایلون و پلاستیک در چیست؟ یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌‌های نایلون و پلاستیک با یکدیگر این است که سختی نایلون نسبت به پلاستیک بیشتر بوده و مقاومت بیشتری نیز دارد.

در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت‌های بین این دو متریال از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم تا شما برای آخرین بار بتوانید تفاوت‌های اصلی بین این دو متریال را دانسته و به سادگی این دو را از هم تشخیص دهید.

نایلون (Nylon) چیست؟

نایلون در اصل یک ماده پلیمری مصنوعی است. البته منظور از اصطلاح پلیمر مصنوعی همان گروه پلی آمیدها است که عمدتا در ساخت نایلون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نایلون از چهار عنصر اصلی هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و کربن ساخته شده است. قرار گرفتن این 4 عنصر در کنار یکدیگر باعث شده است تا ماده‌ای بسیار منعطف و مستحکم به نام نایلون تشکیل شود.

نخستین نمونه نایلون در یک آزمایشگاه در آمریکا توسط والاس کارورتز شیمیدان آمریکایی کشف شد. این اتفاق در سال 1938 میلادی رخ داد.

مهم‌ترین مزایای نایلون

در حالت کلی نایلون با استفاده از دو روش پلیمریزاسیون و واکنش مولکول‌های آمینه و اسیدی ساخته می‌شود. ویژگی‌های فیزیکی متمایز نایلون علت اصلی محبوبیت این متریال در صنعت بسته بندی و حتی سایر صنایع تولیدی است. از مهم‌ترین مزایای نایلون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهیتی سفت و سخت
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • قابلیت تحمل خمش و فشارهای بسیار بالا
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی

برخی از معایب نایلون عبارت‌اند از:

  • منبسط شدن بلافاصله پس از جذب رطوبت
  • مقاومت کم در برابر اشعه فرابنفش خورشید

پلاستیک (Plastic) چیست؟

پیش پرداختن به توضیحات کامل در مورد فرق نایلون و پلاستیک ابتدا لازم است تا شما را با تعریف کلی هر یک از این متریال‌ها آشنا کنیم. در حقیقت پلاستیک دسته‌ای از مواد مصنوعی یا نیمه مصنوعی است که در اثر فرایند بسپارش و پلیمریزاسیون تشکیل می‌شود.

پلاستیک نوعی پلیمر با ترکیبات کریستالی است که در اثر سوزاندن ماده‌ای به نام سلولز به وجود می‌آید. قابلیت الاستیسیته پلاستیک باعث شده تا از آن در صنایع مختلف به خصوص صنعت بسته بندی به طرز گسترده‌ای استفاده شود. رایج‌ترین نوع پلاستیک از جنس پلی اتیلن بوده و سالانه بیش از 80 میلیون تن از آن در کره زمین تولید می‌شود.

ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فرد پلاستیک

مواد پلاستیکی و فراورده‌های آن در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند. همچنین این نوع ماده پلیمری در صنعت بسته بندی به واسطه ویژگی‌ها و خصوصیات ساختاری متمایز خود بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خصوصیات و ویژگی‌‌های مهم پلاستیک عبارت‌ است از:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر سایر مواد پلیمری
  • مقاوم در برابر رطوبت و آب
  • سختی کم و انعطاف‌پذیری بالا
  • افزایش مطلوب حجم

همچنین از برخی معایب رایج این نوع ماده پلیمری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت کم در برابر اشعه فرابنفش خورشید و حرارت
  • بازیافت و تجزیه بسیار سخت

بررسی تفاوت نایلون و پلاستیک از جنبه‌های مختلف

اصلی‌ترین فرق نایلون و پلاستیک با یکدیگر نوع ساخت آن‌ها است. در اصل نایلون یک پلیمر مصنوعی بوده و بعد از ذوب شدن به شکل‌های مختلفی مانند الیاف، ورق‌های نایلونی و… در می‌آید. در حالی که پلاستیک به شکل ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی در می‌آید.

فرق نایلون و پلاستیک از نظر بیشینه مقاومت در برابر حرارت

اگر بخواهیم از جنبه خصوصیات ساختاری این دو متریال را بررسی کنید باید بگوییم که فرق نایلون و پلاستیک از نظر مقاومت در برابر حرارت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. نایلون بنا بر ماهیت سخت خود در برابر حرارت نسبت به پلاستیک مقاومت بیشتری دارد.

در حالی که پلاستیک به راحتی و در کمترین زمان در اثر حرارت آب شده و منقبض می‌شود. به بیانی علمی‌تر نقطه ذوب نایلون 268 درجه سانتی‌گراد بوده و نقطه ذوب پلاستیک نیز 160 درجه سانتی‌گراد است. به همین دلیل نایلون بیشتر از پلاستیک در ساخت و تولید انواع فیلم‌های بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرق نایلون و پلاستیک از نظر مقاومت کلی

یکی دیگر از مواردی که در بررسی فرق نایلون و پلاستیک باید به آن پرداخته شود، میزان مقاومت این دو متریال در برابر عوامل محیطی مخرب است. در حالت کلی نایلون نسبت به پلاستیک مقاومت و استحکام بیشتری در برابر عوامل محیطی مخرب مانند رطوبت، هوا، ضربه و… دارد. علت اصلی این امر استفاده از مواد پلی آمیدی مقاوم در ساخت نایلون است.

اگر به محیط پیرامون خود دقت کنید متوجه استفاده گسترده از نایلون در ساخت انواع محصولات همچون طناب، پوشاک و… می‌شوید.

فرق نایلون و پلاستیک از نظر ظاهری

نایلون بر خلاف پلاستیک ظاهری کاملا شفاف، براق و زیبا دارد. از جنس نازک برای تولید نایلون نمی‌توان استفاده کرد. در مقابل پلاستیک تقریبا جنسی خشک و ظاهری مات و کدر دارد. نرم بودن ماهیت نایلون باعث شده تا به بهترین گزینه برای استفاده در صنعت بسته بندی تبدیل شود.

بررسی اجمالی تفاوت‌های اصلی نایلون و پلاستیک

  • نایلون ازنظر ساختاری مقاوم‌تر از پلاستیک است.
  • پلاستیک زودتر از نایلون کشف شده است (در سال 1862 میلادی)
  • از نایلون بیشتر در صنعت بسته بندی استفاده می‌شود.
  • خاصیت کشسانی پلاستیک بیشتر از نایلون است.

نادی پلاستیک بزرگ‌ترین تولید کننده انواع نایلون بسته بندی

شرکت نادی پلاستیک آریا با قدمت 30 ساله خود در عرصه بسته بندی امروزه قادر است تا بهترین و باکیفیت‌ترین نایلون‌‌های بسته بندی را تولید و روانه بازار کند. انواع و اقسام نایلون‌های بسته بندی از جمله نایلون حبابدار، نایلون شیرینگ، نایلون استرچ و… در این موسسه با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه و دستگاه‌های مجهز و پیشرفته تولید می‌شود.

کلام آخر

نایلون و پلاستیک دو ماده مصنوعی یا نیمه مصنوعی هستند که هر یک بنا بر ساختار خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. فرق نایلون و پلاستیک از جمله چالش‌هایی است که تعداد کثیری از افراد را به خود مشغول کرده است. در حالت کلی نایلون نسبت به پلاستیک مقاومت و استحکام بالاتری داشته و کمتر به محیط زیست به دلیل تجزیه سریع آسیب می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *