مقاله

همه چیز درباره جرقه گیری نایلون

جرقه گیری نایلون

پلاستیک از جمله پرکاربردترین متریال‌هایی است که امروزه در صنایع مختلف به ویژه صنعت بسته بندی استفاده می‌شود. فراورده‌های مواد پلاستیکی در صنعت بسته بندی تنوع بسیار زیادی دارد، نایلون یکی از متداول‌ترین و پرکابردترین این فراورده‌ها است.

اما نکته مهمی که در مورد نایلون‌های بسته بندی وجود دارد این است که فرایند این نوع متریال‌های بسته بندی متفاوت‌‌تر است. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد تا به حال چیزی در مورد جرقه گیری نایلون نشنیده باشید. در واقع هدف از انجام جرقه گیری نایلون افزایش خاصیت چاپ‌پذیری آن است.

جرقه گیری خواص بسیار زیادی برای قدرت رنگ‌پذیری نایلون‌ها دارد، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولید کننده انواع نایلون بسته بندی این فرایند را به شکلی کاملا مهندسی و اصولی انجام می‌دهند. البته خواص و مزیت‌های جرقه گیری نایلون تنها به موارد فوق ختم نمی‌شود، اگر شما هم می‌خواهید در مورد این فرایند و ویژگی‌های آن اطلاعات کامل و به‌روزی را به دست آورید با ما تا آخر این مقاله همراه شوید.

فرایند جرقه گیری نایلون
فرایند جرقه گیری نایلون

آشنایی با ساختار مواد پلاستیکی

پلاستیک و انواع نایلون از جمله متریال‌های ساخت بشر هستند که از زنجیره‌های بلند مولکولی تشکیل شده‌اند. هر یک از این زنجیره‌های پلیمر نامیده شده و از به هم پیوستن واحدهای کوچک‌تری به نام مونومر به وجود می‌آیند. به همین دلیل است که نقاط انتهایی یا همان آزاد زنجیره‌ها به نسبت مونومرهای تشکیل دهنده پلاستیک کمتر است.

از طرفی چسبندگی مولکول‌های مرکب به نایلون در نقاط آزاد پلیمرها انجام می‌شود. به عبارتی نایلون‌ها زنجیره‌های طولانی از نوع پلیمر هستند. مولکول‌های مرکب تنها قابلیت اتصال به نقاط آزاد را دارند، از این رو نقاط آزاد پلیمرها نسبت به مونومرها کمتر است که به همین دلیل مولکول‌های مرکب خاصیت چسبندگی کمتری نسبت به نایلون‌ها داشته و با فاصله زیاد از هم روی نایلون باقی می‌مانند.

هدف از جرقه گیری نایلون

عملیات جرقه گیری نایلون یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین فرایندهایی است که در پروسه تولید نایلون‌هیا بسته بندی صورت می‌گیرد. در حقیقت این فرایند قبل از مرحله چاپ انجام می‌شود.

نایلون‌ها قبل از انجام این عملیات دارای الکتریسیته ساکن هستند، وجود این بار الکتریکی مانع از پخش شدن آب و مایعات به هنگام ریخته شدن روی سطح نایلون می‌شود. البته این امر در تمامی موارد از نظر قابلیت چاپ پذیری به ضرر نایلون است، به همین دلیل در شرکت‌های تولیدی نایلون‌های بسته بندی فرایند جرقه گیری نایلون انجام می‌شود.

آشنایی با مکانیزم عملیات جرقه گیری نایلون (توصیف علمی و دقیق فرایند)

در فرایند جرقه گیری نایلون شک الکترونیکی به وسیله دستگاه جرقه گیری به سطح نایلون‌ها اعمال می‌شود، در طی این اعمال شوک الکترون‌ها با شتاب و فرکانس بسیار بالایی به سطح نایلون پرتاب شده و در نهایت باعث شکسته شدن پیوندهای پلیمری می‌شوند.

از طرفی در اثر این فرایند تعداد نقاط انتهایی افزایش یافته و این امر موجب افزایش واکنش شیمیایی بین مولکول‌های مرکب و نقاط آزاد زنجیره‌های می‌شود. در ادامه به وسیله این جرقه پیوند مولکول‌های اکسیژن شکسته شده و گاز اوزون نیز به وجود می‌آید، این نوع گازهای گروه کربونیل سطح انرژی بالایی را به وجود آورده و باعث می‌‌شوند تا واکنش‌پذیری افزایش یابد.

در نهایت انجام فرایند جرقه گیری نایلون باعث می‌شود تا سطح نایلون زبرتر شده و مرکب به راحتی و با قدرت چسبندگی بیشتری روی سطح آن قرار گیرد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که در اثر این فرایند کیفیت و ظرافت چاپ روی نایلون به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

مشکلات ناشی از جرقه گیری نکردن نایلون

عدم توجه به فرایند جرقه گیری نایلون مشکلات بسیاری را در زمینه کیفیت چاپ و قابلیت چاپ‌پذیری نایلون به وجود می‌آورد. به گونه‌ای که بسیاری از مشتریان بعد از خرید نایلون‌های بسته بندی بدون جرقه گیری شده در مقادیر انبوه با مشکلاتی چون افت بسیار زیادی کیفیت چاپ و حتی چسبانده نشدن مرکب روی نایلون مواجه می‌شوند. افزون بر موارد فوق نایلون‌هایی که فرایند جرقه گیری به خوبی روی آن‌ها انجام نشده باشد طول عمر بسیار کمتری دارند.

معرفی مکانیزم دستگاه جرقه گیری نایلون و انواع آن

دستگاه جرقه گیری نایلون در دو نوع تولید و عرضه می‌شود:

  • دستگاه متصل به دستگاه تولید پلاستیک
  • دستگاه مجزا جرقه گیری نایلون

دستگاه‌های جرقه گیری برای نایلون‌های یک لایه، دو لایه و سه لایه استفاده می‌شوند. در حالت کلی دستگاه جرقه گیری نایلون الکترون‌ها را با شتاب و فرکانس بالایی به سطح فیلم یا نایلون بسته بندی پرتاب کرده و باعث می‌شود تا زنجیره‌های پلیمری شکسته شود. این جرقه‌ها منجر به شکسته شدن مولکول‌های اکسیژن موجود در پلاستیک شده  و در نهایت نیز باعث بهبود پیوند شیمیایی بین مرکب چاپ و سطح نایلون می‌شوند.

دستگاه جرقه گیری نایلون
دستگاه جرقه گیری نایلون

تاریخچه دستگاه جرقه گیری نایلون

تاریخچه عرضه دستگاه جرقه گیری نایلون به سال 1951 میلادی باز می‌گردد. در آن زمان این دستگاه توسط شخص دانمارکی به نام ورنر ایزبی اختراع شد. ورنر بعد از انجام چندین آزمایش مختلف در نهایت توانست دستگاه جرقه گیری نایلون یا همان کرونا را اختراع کند. البته پیش از اختراع این دستگاه ورنر متوجه شده بود که با استفاده از روش‌هایی چون شعله گاز و جرقه مشکل چاپ‌پذیری نایلون‌ها برطرف می‌شود اما هر یک از این روش‌های مشکلات و معایب خاص خود را داشتند.

امروزه نیز انواع مختلفی از دستگاه‌های جرقه گیری نایلون در سراسر دنیا تولید می‌شوند، اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که تکنولوژی‌های استفاده شده در این دستگاه‌ها و میزان تخصص شرکت تولید کننده تاثیر زیادی در کارایی و بازدهی دستگاه‌های دارد.

شرکت نادی پک یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده انواع دستگاه جرقه گیری در سطح کشور است. این شرکت در ساخت انواع دستگاه‌های جرقه گیری از برترین تکنولوژی‌های روزدنیا و همچنین نیروی متخصص و مجرب بهره می‌گیرد.

مزایای استفاده از دستگاه جرقه گیری نایلون و همچنین نایلون جرقه گیری شده

دستگاه‌های جرقه گیری نایلون پیشرفته امروزی فرایند افزایش قابلیت چاپ‌پذیری نایلون‌ها را آسان‌تر کرده‌اند، چراکه بعد از تولید پلاستیک و نایلون بسته بندی این دستگاه جرقه زن به صورت اتوماتیک جرقه گیری می‌کند. از دستگاه‌های جرقه گیری نایلون در تولید و پخش سفره‌های یکبار مصرف طرح‌دار به میزان گسترده‌ای استفاده می‌شود.

همچنین در چاپ تصاویر و نوشته‌های مختلف روی کیسه‌های زباله، بسته بندی محصولات مختلف و… نیز از نایلون‌های جرقه گیری شده و همچنین دستگاه‌های مخصوص آن‌ها استفاده می‌شود.

شما با استفاده از نایلون جرقه گیری شده می‌توانید با صرف کمترین هزینه فرایند چاپ را در بسته بندی محصولات خود با بالاترین کیفیت و وضوح ممکن انجام دهید. 

نایلون‌های جرقه گیری شده نادی پلاستیک

شرکت نادی پلاستیک یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده انواع نایلون جرقه گیری شده است. در ساخت نایلون‌ها و فیلم‌های بسته بندی این شرکت از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده شده و در ادامه فرایند جرقه گیری نیز روی این نایلون‌ها با استفاده از بهترین دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

شما با خرید نایلون‌های جرقه گیری شده نادی پلاستیک می‌توانید انواع نوشته‌ها و تصاویر با ترکیبات رنگی مختلف را روی بسته بندی محصولات خود با بالاترین کیفیت چاپ کنید. البته از دیگر ویژگی‌های نایلون‌های جرقه گیری شده نادی پلاستیک همچنین مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و کشش و همچنین سطح کیفی و بهداشتی بالا نباید غافل شویم.

در شرکت نادی پلاستیک روی فیلم بسته بندی سفارش شدده توسط مشتریان فرایند جرقه گیری انجام می‌شود تا قابلیت چاپ‌پذیری فیلم افزایش یابد.

فروش نایلون جرقه گیری شده نادی پلاستیک با بالاترین کیفیت چاپ و نازل‌ترین قیمت
فروش نایلون جرقه گیری شده نادی پلاستیک با بالاترین کیفیت چاپ و نازل‌ترین قیمت

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کاملا تخصصی در مورد فرایند جرقه گیری نایلون و همچنین دستگاه‌های جرقه گیری صحبت کردیم تا شما نیز بتوانید اطلاعات دقیقی را در این زمینه جمع‌آوری کنید. اما جدای از این مباحث انتخاب و خرید یک دستگاه جرقه گیری پیشرفته و مناسب و همچنین نایلون جرقه گیری اهمیت بسیار زیادی داشته و از طرفی تاثیر بسیاری در فرایند بازاریابی محصولات شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *