دستهبندی نشده

نحوه ساخت نایلون حبابدار

نحوه ساخت نایلون حبابدار

نایلون حبابدار یا ضربه گیر، نوعی پوشش پلاستیکی است که شامل لایه‌هایی از پلی‌اتیلن با حباب‌های هوا درون آن است. این نوع پوشش بسیار سبک و مقاوم در برابر ضربه است و معمولاً برای بسته‌بندی کالاهای حساس به ضربه، از جمله لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، لوازم پزشکی و غیره استفاده می‌شود. در ضمن، نایلون حباب دار به دلیل داشتن حباب‌های هوا درون آن، به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما در این مقاله از نادی پلاستیک، کاربرد نایلون حبابدار، انواع آن و نحوه‌ی ساخت این نایلون را مورد بررسی قرار داده ایم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

از نایلون حبابدار برای بسته بندی چه کالاهایی استفاده می شود؟

نایلون حبابدار یکی از پرکاربردترین مواد بسته‌بندی است که برای بسته‌بندی کالاهای حساس به ضربه و شکست، از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

 

  1. لوازم الکترونیکی: از جمله تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ، دوربین، کنسول بازی و…

 

  1. لوازم خانگی: از جمله ظروف شیشه‌ای، لوازم آشپزخانه، لوازم چوبی و…

 

  1. لوازم پزشکی: مثل بسته‌بندی دستگاه‌های پزشکی، عینک‌های نظارتی و…

 

  1. لوازم غذایی: از جمله محصولاتی که نیاز به حفظ دمای مناسب دارند مثل کیک، شیرینی، چیپس و…

 

  1. لوازم برقی: مثل باتری و…

 

  1. لوازم شیمیایی: مثل شیشه‌های شیمیایی و…

 

همچنین، نایلون حبابدار به عنوان یک ماده بسته‌بندی چندمنظوره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی نیز استفاده شود.

انواع نایلون حباب‌دار

هنگامی که به نایلون حباب‌دار اشاره می‌کنیم، به طور کلی دو نوع اصلی نایلون حباب‌دار را مد نظر داریم:

1. نایلون حباب‌دار پلی‌اتیلن:

این نوع نایلون حباب‌دار شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین نوع است. پلی‌اتیلن به عنوان ماده‌ی اصلی این نوع نایلون استفاده می‌شود که حاوی حباب‌های هوا درون آن است. نایلون حباب‌دار پلی‌اتیلن با توجه به کاربردهای مختلف، به صورت دو بعدی و سه بعدی تولید می‌شود.

نایلون حبابدار متالایز

نایلون حبابدار متالایز

2. نایلون حباب‌دار متالایز:

این نوع نایلون حباب‌دار شامل یک لایه‌ی متالیک است که بر روی پلی‌اتیلن قرار گرفته است. این نوع نایلون حباب‌دار به دلیل داشتن لایه‌ی متالیک، مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید و حرارت دارد و به عنوان یک راهکار برای حفظ دمای کالاها به کار می‌رود.

 

نایلون حبابدار پلی‌اتیلن در انواع مختلفی تولید می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:

 

  1. نایلون حبابدار دو لایه: این نوع نایلون حبابدار از دو لایه پلی‌اتیلن با حباب‌های هوا درون آن تشکیل شده است. لایه‌ی بیرونی آن شفاف و محافظ بوده و لایه‌ی داخلی حاوی حباب‌های هوا است که به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی عمل می‌کند. این نوع نایلون حبابدار برای بسته‌بندی کالاهای سبک و حساس به ضربه مانند لوازم الکترونیکی و لوازم پزشکی استفاده می‌شود.

 

  1. نایلون حبابدار سه لایه: در این نوع نایلون حبابدار، حباب‌های هوا درون سه لایه پلی‌اتیلن قرار دارند و پوشش حاصل، به صورت یک کیسه با حباب‌های هوا درون آن ساخته می‌شود. این نوع نایلون حبابدار برای بسته‌بندی کالاهای سنگین و حساس به ضربه مانند قطعات خودرو، لوازم خانگی بزرگ، ماشین‌آلات و… استفاده می‌شود.

 

  1. نایلون حبابدار ضخیم: این نوع نایلون حبابدار به دلیل داشتن ضخامت بیشتر، برای بسته‌بندی کالاهای سنگین و با وزن بالا مانند مبلمان، دستگاه‌های سنگین صنعتی، تجهیزات ورزشی و… استفاده می‌شود.
نایلون حبابدار یا ضربه گیر

نایلون حبابدار یا ضربه گیر

ساخت نایلون حبابدار به چه صورت است؟

نایلون حباب‌دار یک نوع پلاستیک حاوی حباب‌های هوا است که به عنوان یک مواد بسته‌بندی پرکاربرد استفاده می‌شود.

 

نایلون حبابدار یا همان پلاستیک حبابدار، با استفاده از فناوری پر شده با هوا تولید می‌شود. این کار از طریق دو روش انجام می‌گیرد:

1. روش پر شده با هوا (Air-Filled Method):

در این روش، پلیمرهای نایلون به شکل کپسول‌های حبابدار که به صورت یک لایه از نایلون با ضخامت بسیار کم پوشش داده شده‌اند، تولید می‌شوند. سپس این کپسول‌ها به یکدیگر چسبیده و در نهایت درجه حرارت و فشار بالا به هم چسبانده می‌شوند تا نایلون حبابدار تولید شود.

2. روش اکستروژن (Extrusion Method):

در این روش، نایلون به شکل پلیمری به داخل یک دستگاه اکستروژن (Extruder) منتقل می‌شود. در داخل این دستگاه، نایلون به شکل یک لوله پلاستیکی با قطر دلخواه خروجی داده می‌شود. سپس هوا به طور همزمان با ورود نایلون به داخل دستگاه اکستروژن، از داخل لوله وارد می‌شود و باعث ایجاد حباب‌های هوا در داخل نایلون می‌شود. در نهایت، نایلون حبابدار از سر آن لوله خارج و به شکل رول یا ورق‌هایی برش داده می‌شود.

 

در هر دو روش، به منظور جلوگیری از انفجار حباب‌های هوا در داخل نایلون، از روش‌های مختلفی از جمله کاهش فشار و کنترل دما استفاده می‌شود. اما به صورت کلی برای تهیه نایلون حبابدار مراحل زیر باید طی شود:

 

  1. تهیه مواد اولیه: مواد اولیه برای ساخت نایلون حباب‌دار شامل پلی‌اتیلن با چگالی کم و ماده‌ای برای تولید حباب‌ها همچون پودر کربنات کلسیم یا پلی‌اتیلن است.

 

  1. ایجاد ماده پایه: در این مرحله، مواد اولیه با هم ترکیب می‌شوند و به ماده پایه تبدیل می‌شوند.

 

  1. تزریق گاز به ماده پایه: در این مرحله، به ماده پایه گازی مانند نیتروژن یا دی‌اکسید کربن تزریق می‌شود تا حباب‌های هوا درون ماده پایه شکل گیرند.

 

  1. شکل دادن به نایلون حباب‌دار: ماده پایه حاوی حباب‌های هوا را به صورت پلاک‌های بزرگ تولید می‌کنند. سپس با استفاده از دستگاه‌های خاصی، پلاک‌های بزرگ به نوارهای باریک تقسیم می‌شوند.

 

  1. بسته‌بندی: نوارهای نایلون حباب‌دار سپس برش داده و به محصولات مختلفی بسته بندی می‌شوند.

 

در نهایت، نایلون حباب‌دار آماده استفاده برای بسته‌بندی و انتقال محصولات مختلف است.

آیا نایلون حباب‌دار قابل بازیافت است؟

بله، نایلون حبابدار قابل بازیافت است، اما باید توجه داشت که تمامی انواع نایلون حبابدار قابل بازیافت نیستند. برخی از این نایلون‌ها بازیافت نمی‌شوند و به طور معمول در زباله‌های جامد شهری به پایان می‌رسند.

 

نایلون حبابدار با کد بازیافت ۴ یا LDPE (Low-Density Polyethylene) ساخته شده است. با استفاده از فناوری جدید، برخی شرکت‌ها می‌توانند نایلون حبابدار را بازیافت کنند و مواد شیمیایی را که در فرآیند تولید این نایلون بکار رفته بود، حذف کنند. این کار باعث شده است که بازیافت نایلون حبابدار ممکن شود و می‌توان از آن به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات دیگر استفاده کرد.

 

بنابراین، اگر می‌خواهید از نایلون حباب‌دار استفاده کنید، بهتر است از نوعی که قابل بازیافت هستند استفاده کنید، و در صورت امکان، پس از استفاده آن‌ها را جدا کرده و به مراکز بازیافت مناسب برای بازیافت بفرستید.

کلام پایانی

شما می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین یا فیزیکی مراجعه کنید تا نایلون با حباب‌های ریز و درشت را خریداری کنید. این نوع نایلون برای بسته‌بندی و حمل و نقل اجناس حساس به ضربه و خراش ایده‌آل است.

 

قبل از خرید، باید ابعاد و وزن اجناسی که قرار است بسته‌بندی شوند را بدانید تا بتوانید اندازه صحیح نایلون را برای خرید انتخاب کنید. همچنین، برای اطمینان از کیفیت نایلون، بهتر است از برندهای معتبر و با تجربه در این زمینه خرید کنید.

 

لازم به ذکر است که استفاده از نایلون و حباب‌های آن به دلیل تاثیرات زیست محیطی ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند، بنابراین انتخاب نوعی که قابل بازیافت است و برای محیط زیست خطر کمتری دارد، باید در اولویت انتخاب شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *