مقاله

نحوه تولید نایلون کشاورزی یا گلخانه ای

نایلون کشاورزی یا گلخانه ای

در گذشته کشاورزی کاری بسیار سخت و طاقت فرسا بود، زیرا عوامل طبیعی مانند سرما و گرما باعث ایجاد نگرانی در کشاورز میشد و به همین دلیل محصولات در معرض آسیب قرار می گرفتند و اینکه کشاورز به خاطر زحمتی که کشیده بود، سودی را که سزاوارش است، دریافت نمی‌کرد.

یکی از پیشرفت هایی که کشاورزی را آسان تر و مطلوب تر می کند، تولید نایلون کشاورزی است. تولید نایلون کشاورزی، کشاورزی را متحول کرده است. با سایر نایلون های کشاورزی، هر نوع گیاهی را می توان در هر فصل پرورش داد و همچنین هیچ عامل طبیعی به عنوان مانع کشاورزی وجود ندارد. ما در این مقاله چگونگی تولید نایلون کشاورزی یا گلخانه ای، مزایا و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نایلون کشاورزی چیست؟

نایلون کشاورزی‌ یا نایلون عریض، نوعی نایلون شفاف و ضخیم است که در کشاورزی کاربرد دارد. درخشندگی آن برای این است که نور به گیاهان داخل آن برسد و باعث رشد بهتر آنها شود. همچنین مصرف انرژی نور را کاهش می‌دهد و ضخامت آن به این دلیل است که می‌تواند محیط زیست را حفظ کند تا به شرایط مطلوب برای رشد و عملکرد دست یابند. این محصول در انواع متفاوتی از نظر رنگ، تعداد لایه و ضخامت تولید می شود. انواع نایلون کشاورزی بر اساس درجه کیفی، سایز، کاربرد، ضخامت، طول و عرض دسته بندی می شوند.

نحوه تولید نایلون کشاورزی

کشاورزان و باغ‌ داران، از نایلون‌های عریض برای نگهداری و محافظت از محصولات خود در مقابل تغییرات جوی آب‌وهوای و جلوگیری از سرما و یخ‌ زدگی محصول استفاده می‌کنند. این نایلون‌ها با پلی‌اتیلن سنگین تولید و عرضه می‌شود که وارد ماشین اکسترودر می‌شود و مواد در داخل آن با حرارت مشخص شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو می‌رود. سپس این مواد وارد سیلندر ماردون می‌شوند که این سیلندر دارای قالب حلقوی شکلی است. با چرخش ماردون و حرارت آن پلاستیک به خمیر تبدیل می‌شود. چرخش ماردون در انتها به دای متصل خواهد شد و مواد اولیه را به لایه نازکی از نایلون تبدیل می‌کند. در این هنگام نایلون توسط خرطوم‌هایی اطراف دستگاه تولید نایلون سرد می‌شوند و دیگر حالت چسبندگی ندارند و تبدیل به نایلون کشاورزی می‌شود.

افزودنی‌ها خاص در تولید نایلون کشاورزی

نکته قابل‌ توجه در تولید نایلون کشاورزی افزودنی ‌های خاص و منحصر به ‌فردی است که جهت ارتقای کیفیت و عملکرد آن به هر یک از لایه‌ ها می توان اضافه کرد. به خاطر ارتباط مستقیم این نایلون ها با آفتاب، مواد شیمیایی، کودها و سم ها، این مواد را در زمان تولید به آنها اضافه میکنند تا سبب بالا رفتن مقاومت آن ها در برابر این گونه عوامل شوند. بالا رفتن کیفیت، باعث استقبال بیشتر، خرید، فروش، عرضه و تولید روز افزون این محصول می‌شود.

این مواد افزودنی عبارتند از:

افزودنی ضد اشعه ماوراء بنفش (فیلتر نور خورشید) یا UV.

افزودنی مادون قرمز (IR)

افزودنی ضد مه

افزودنی باکتریال (AB)

افزودنی اتیل وینیل استات (EVA)

افزودنی صاف و صیقلی

افزودنی ضد الکتریسیته ساکن

افزودنی ضد چسب

افزودنی اکسیدانی

پرمصرف ترین افزودنی برای پلاستیک های گلخانه ای افزودنی UV است که اشعه های مضر خورشید را برای باروری بهتر گیاهان فیلتر می کند. همچنین طول عمر نایلون را افزایش می دهد و در سرما و گرما تغییری در پلاستیک ایجاد نمی کند.

هر چه تعداد لایه های نایلون گلخانه ای بیشتر باشد، استحکام، دوام و استحکام کلی آن بیشتر می شود. انواع پلاستیک های گلخانه ای بر اساس تعداد لایه ها عبارتند از:

تک لایه ها 2 لایه 3 لایه 5 لایه

برای هر مورد، از دستگاه متفاوتی استفاده می شود که در مرحله آخر همه لایه ها روی هم لمینت می‌شوند.

حفاظت محصولات از جنبه های مضر محیط، با استفاده از نایلون گلخانه ای

حفاظت محصولات از جنبه های مضر محیط، با استفاده از نایلون گلخانه ای

مزایای استفاده از نایلون کشاورزی

فیلم های پوششی برای گلخانه ها اساساً فیلم های پلاستیکی بادوامی هستند که محصولات را در برابر اشعه ماوراء بنفش، باران، تگرگ و سایر جنبه های مضر محیطی محافظت می کنند. از آنجایی که فیلم های پلاستیکی در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) آسیب پذیر هستند، بسیاری از کشاورزان آنها را در پایان فصل کشاورزی خود حذف می کنند و در آینده، مجددا مورد استفاده قرار می‌دهند.

سایر مزایا و ویژگی های نایلون گلخانه ای:

  • ضخامت نایلون گلخانه ای باعث حفظ دما برای رشد و عملکرد بهتر گیاهان می‌شود.
  • شفافیت این نایلون، باعث می‌شود نور به سادگی از آن عبور کند و رشد گیاهان را تسریع کند.
  • این نایلون وزن کمی دارد و حمل و نقل و جابه جایی را آسان می‌کند.
  • نایلون های کشاورزی از ورود آلاینده ها جلوگیری می کنند.
  • این نایلون ها باعث محصور شدن محیط می شود که از ورود حشرات و حیوانات موذی به آن و آسیب رساندن به گیاهان جلوگیری می کند.
  • نایلون گلخانه ای در تولید محصولات بیشتر و با کیفیت بالاتر تاثیر زیادی دارد.
  • نایلون کشاورزی مادون قرمز را جذب می‌کند.
  • خاصیت ضد الکتریسیته این نایلون محصولات را از گرد و غبار محافظت می‌کند و همچنین بخار روی سقف نایلون گلخانه ای را از بین می‌برد.
  • استفاده از نایلون کشاورزی مقرون به صرفه است.
  • نایلون گلخانه ای قابلیت جمع شدن، جدا شدن، تا شدن و جابه جا شدن را دارد.

کاربرد نایلون کشاورزی یا گلخانه ای

1- در ساخت گلخانه استفاده می شود

رایج ترین کاربرد نایلون کشاورزی ساخت گلخانه است. مهم ترین دلیل استفاده از نایلون کشاورزی ارزان تر بودن آن نسبت به سازه های آجری یا سیمانی است. هزینه های تولید کمتر به کشاورزان این امکان را می دهد که محصولات خود را با قیمتی بهتر برای مصرف کننده به بازار تولید ارائه دهند.

2- در صنعت ساختمان استفاده می شود

با توجه به هزینه کم استفاده از نایلون کشاورزی در صنعت ساختمان نیز از آن استفاده می شود. به خصوص اگر فضاها را با قیمت ارزان یا مناسب از هم جدا کنند. یا برای پوشش سقف استخرها یا انبارها استفاده می شود. همچنین از نایلون کشاورزی برای بالا بردن دمای محیط در فصول سرد سال استفاده می کنند.

 

3- برای پوشاندن خاک استفاده می شود

خاک یک عنصر بسیار حیاتی در کشاورزی است. در صورت سالم و مناسب بودن خاک، محصولات کشاورزی با بالاترین کیفیت ممکن به مصرف کننده میرسد. یکی از روش هایی که برای جداسازی خاک و حذف آلاینده های محیطی استفاده می شود، از نایلون کشاورزی استفاده می شود. نایلون کشاورزی سطح خاک را برای حذف عوامل بیماری زا می پوشاند و شرایط را برای رشد بهتر گیاه مهیا می کند.

انواع نایلون کشاورزی یا گلخانه ای

نایلون گلخانه‌ای

از مهم‌ترین نوع نایلون کشاورزی است. از این نایلون به عنوان پوشش روی اسکلت فلزی گلخانه استفاده می‌شود و محیط داخل گلخانه را می‌پوشاند. طول عمر این نایلون با توجه به شرایط متفاوت است ولی در حدود ۲ تا ۵ سال تخمین زده می‌شود. استفاده از نایلون گلخانه باعث می‌شود که گیاهان، فرایند فتوسنتز را در شرایط بهتری انجام دهند.

نایلون مالچ

استفاده از نایلون مالچ در کشت سبزیجات و صیفی‌ جات

استفاده از نایلون مالچ در کشت سبزیجات و صیفی‌ جات

نایلون مالچ نوع دیگری از نایلون کشاورزی بسیار پرطرفدار است. نایلون مالچ به عنوان یک سد برابر عوامل طبیعی و انسانی برخورد می‌کند و ریشه گیاه را از آسیب‌های ناشی از نفوذ حشرات، باران‌های اسیدی، باران معمولی، سله بندی، برف، تگرگ، یخ‌بندان، طوفان، تبخیر و فرسایش حفظ می‌کند. از این نوع نایلون جهت پوشش خاک در کشت صیفی‌جات و سبزیجات استفاده می‌شود. استفاده از این نایلون به بهبود عملکرد خاک و رشد سریع محصولات کمک می‌کند.

نایلون سیلو

استفاده از نایلون سیلو در بسته بندی علوفه

استفاده از نایلون سیلو در بسته بندی علوفه

نایلون سیلو، یکی دیگر از نایلون پرفروش کشاورزی است. از نایلون سیلو برای حفظ علوفه از تابش مستقیم نور خورشید استفاده می‌شود که باعث افزایش و بالا رفتن عمر علوفه به مقدار قابل توجه‌ای خواهند شد. به همین دلیل به آن نایلون بسته بندی علوفه نیز گفته می‌شود. این نایلون دارای افزودنی یووی است و آسیبی نمی‌بیند.

نایلون ضدعفونی کننده خاک

این نوع نایلون، در نوع خود، یکی از نایلون پر کاربرد کشاورزی، برای کشاورزان باهوش است. از این نایلون‌ها به منظور ضدعفونی کردن خاک، کم کردن کاهش تابش مستقیم نور خورشید و جلوگیری از اتلاف مواد شیمیایی استفاده می‌شود. در واقع این نایلون، به نوعی، از خاک کشاورزی محافظت می‌کند و باعث بالا رفتن کیفیت محصولات می‌شود.

جمع بندی

نایلون کشاورزی یکی از پرمصرف ترین نایلون های مورد استفاده در کشاورزی و صنایع مختلف دیگر است. استفاده از فیلم های پلاستیکی برای تولید گیاهان کشاورزی در اواخر دهه 1950 آغاز شد. از آن زمان، افزایش پیشرفته در فناوری فیلم به ایجاد کاربردهای بیشتری برای پلاستیک در تولیدات گیاهی و حیوانی کمک کرده است. از کاشت تا برداشت، درجه بندی و بسته بندی محصولات کشاورزی و باغی، پلاستیک به طور گسترده در تمام جنبه های تولید گیاه استفاده می شود.

پیشنهاد می‌شود نایلون کشاورزی خود را از مراکز معتبر و به صورت مستقیم از کارخانه تهیه فرمایید. نادی پلاستیک از برترین تولید کنندگان نایلون کشاورزی است و مناسب ترین، قیمت نایلون کشاورزی را به شما ارائه می‌دهد. عوامل مختلفی می‌تواند بر قیمت نایلون کشاورزی تاثیر بگذارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنس، اندازه و ضخامت نایلون، نوع افزودنی‌ها و کیفیت محصول نهایی اشاره کرد. شما می‌توانید برای خرید نایلون کشاورزی یا استعلام قیمت با کارشناسان ما  در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *