دستهبندی نشده

بررسی کامل انواع نایلون بسته بندی و کاربردها و ویژگی‌های هر کدام

انواع نایلون بسته بندی

نایلون از جمله پرکاربردترین فراورده‌های پلاستیکی در دنیا است. این نوع متریال پلاستیکی امروزه در بسیاری از صنایع به خصوص صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایلون‌های مخصوص بسته بندی به دلیل تحت پوشش قرار دادن فرایند بسته بندی محصولات و کالاها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. در اصل هر یک از انواع نایلون بسته بندی بنا بر ماهیت و خصوصیات ساختاری خود در صنعت بسته بندی کاربرد خاص خود را دارد.

برای مثال برخی از انواع نایلون های بسته بندی به دلیل داشتن قابلیت تحمل وزن‌های بالا عمدتا در بسته بندی‌ محصولات صنعتی استفاده می‌شوند.

انواع نایلون بسته بندی

نایلون بسته بندی چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع انواع نایلون بسته بندی ابتدا بهتر است در مورد ماهیت کلی این متریال بسته بندی به توضیحاتی بپردازیم. در تولید انواع نایلون بسته بندی همواره از پلی اتیلن به عنوان پلیمر پایه استفاده می‌شود، البته در کنار این پلیمر پایه از سایر مواد اولیه مانند گاز طبیعی، نفت خام، اتیلن و… استفاده می‌شود. البته امروزه نایلون تولیدی در ایران عمدتا دارای ماده اولیه پلی اتیلن است.

انواع نایلون بسته بندی  

هر یک از انواع نایلون بسته بندی با توجه به نوع ترکیباتی که دارند، ویژگی‌ها و خصوصیات ساختاری منحصربه‌فردی داشته و در بخش‌های مختلفی از صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع نایلون های بسته بندی در ایران می‌توان نایلون‌های زیر را معرفی کرد:

  • نایلون بسته بندی شیرینگ
  • نایلون بسته بندی مواد غذایی
  • نایلون بسته بندی حبابدار
  • نایلون بسته بندی استرچ
  • نایلون بسته بندی حبوبات

معرفی نایلون شیرینگ بسته بندی و کاربردهای آن

از جمله بهترین و پرکاربردترین انواع نایلون بسته بندی در ایران و کشورهای سراسر دنیا نایلون شیرینگ است. این نوع نایلون بسته بندی بر اساس استانداردهای فناوری شیرینگ (Shrink) به وسیله دستگاه‌های مخصوص تولید و روانه بازار می‌شود.

نایلون بسته بندی شیرینگ با توجه به درخواست و نیاز مشتری در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید می‌شود. در حالت کلی نایلون های بسته بندی شرینک در دو نوع تک لایه و چند لایه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به بیانی دقیق‌تر عرض این نوع نایلون‌ها بین 10 الی 120 سانتی‌متر و ضخامت آن‌ها نیز بین 30 تا 200 میکرون است.

انواع نایلون شیرینگ

نایلون‌های شیرینگ خود در انواع مختلفی تولید می‌شوند. در ساخت هر یک از انواع نایلون های بسته بندی شیرینگ از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین انواع نایلون شیرینگ می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • نایلون شیرینگ پلی الفین
  • نایلون شیرینگ پی وی سی
  • نایلون شیرینگ پلی اتیلن

موارد کاربرد نایلون شیرینگ و انواع آن

در صنعت اغلب از نایلون‌های شرینک نوع چند لایه با ضخامت 200 میکرون استفاده می‌شود. همچنین در بسته بندی برخی اقلام بزرگ و آسیب‌پذیر اغلب از این نایلون‌ها استفاده می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده از انواع نایلون بسته بندی شرینک در محافظت از کالاها استفاده شود نفوذ ناپذیری این متریال و مقاومت بالای آن در برابر عوامل محیطی مخرب است. برای نمونه بسته بندی محصولات با استفاده از نایلون شیرینگ مانع از نفوذ ذرات ریز، گردوغبار، رطوبت و… به محتویات بسته بندی می‌شود.

ویژگی‌ها و خصوصیات نایلون شیرینگ

نایلون‌های شیرینگ با مقاومت بسیار بالا و انعطاف‌پذیری مطلوب خود معروف هستند. این نوع از نایلون های بسته بندی به نسبت ویژگی‌های مثبت فراوان خود قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارند. علاوه بر موارد فوق شفافیت و ماندگاری بالا از دیگر ویژگی‌های خاص نایلون‌های شیرینگ است که شرایط را سالم و تازه ماندن مواد غذایی را فراهم می‌کند. سایر ویژگی‌ها مهم نایلون شیرینگ که باید بدانید عبارت‌اند از:

  • قابلیت چاپ و لمینت کردن
  • قابلیت بازیافت سریع و سازگاری با محیط زیست
  • مقاوم در برابر ضربه و کشیدگی

نایلون شیرینگ

نایلون بسته بندی استرچ

نایلون استرچ مانند نایلون شیرینگ دارای خاصیت کشسانی است. این نایلون از نظر ظاهری بسیار شفاف بوده و سطحی درخشنده و براق دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های نایلون استرچ می‌توان به ضخامت کم و در عین حال مقاومت بالای آن اشاره کرد. انواع نایلون بسته بندی استرچ در ضخامت‌های مختلف 10 تا 50 میکرون تولید می‌شود. هدف اصلی استفاده از این نوع نایلون در بسته بندی محصولات، محکم قرار گرفتن چندین محصور در کنار یکدیگر و جلوگیری از تکان خوردن و افتادن محصولات است.

مواد اولیه انواع نایلون استرچ پالت

نایلون‌های استرچ پالت به منظور تحت پوشش قرار دادن فرایند بسته بندی انواع محصولات همواره با فرمولاسیون‌های مختلفی تولید می‌شوند. در تولید انواع نایلون استرچ پالت از مواد اولیه‌ پلی اتیلن سبک مانند PP، PE و LLDP استفاده می‌شود.

ویژگی‌های نایلون بسته بندی استرچ

نایلون‌های بسته بندی استرچ ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فردی دارند. در حقیقت این نوع نایلون‌ها با توجه به خصوصیات ظاهری خود توانسته‌اند در لیست پرکاربردترین متریال‌های بسته بندی قرار گیرند. مهم‌ترین ویژگی‌های نایلون استرچ پالت و انواع آن عبارت است از:

  • برخورداری از طول مناسب
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • مقاوم در برابر پارگی و سوراخ شدن
  • مقاوم در برابر اشعه فرابنفش خورشید
  • چسبندگی مطلوب

بسته بندی اصولی با نایلون بسته بندی مواد غذایی

حساس‌ترین نوع بسته بندی، بسته بندی محصولات و فراورده‌های غذایی و خوراکی است. خوشبختانه با پیشرفت علم امروزه نایلون‌های مخصوص مواد غذایی با بهترین درجه و سطح از کیفیت و بهداشت تولید می‌شوند. این مدل از انواع نایلون بسته بندی از محصولات غذایی به خوبی محافظت کرده و مانع از بروز مشکلاتی چون فساد مواد غذایی، ایجاد رطوبت و بخار در داخل بسته بندی و… می‌شوند.

مواد اولیه نایلون‌های بسته بندی مواد غذایی

مواد اولیه‌ای که در ساخت و تولید این نوع از نایلون های بسته بندی استفاده می‌شود همواره از نوع فود گرید هستند. به عبارتی مواد اولیه نایلون بسته بندی مواد غذایی بایستی توسط مراجع معتبر بهداشتی مورد تایید قرار بگیرد.

موارد کاربرد نایلون‌های بسته بندی غذایی

این نوع از نایلون‌ها در بسته بندی انواع و اقسام محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید میزان مقاومت، کشسانی و سایر خصوصیات این نایلون‌ها در مرحله تولید بر اساس نوع استفاده آن‌ها در بسته بندی محصولات غذایی مختلف تنظیم می‌شود.

  • بسته بندی محصولات نیمه فریز
  • بسته بندی محصولات و فراورده‌های لبنی و گوشتی
  • بسته بندی خرما
  • بسته بندی بیسکوییت‌ها و انواع خوراکی‌های صنعتی

نایلون حبابدار و ویژگی‌های فراوان آن

نایلون‌های حبابدار همان طور که از نامشان پیداست، در روی سطح خود شامل تعداد زیادی حباب‌های ریز و درشت هستند. هدف اصلی به کار بردن این حباب‌ها رو نایلون‌ها در واقع افزایش قابلیت ضربه‌گیری متریال است.

نایلون‌های بسته بندی حبابدار از جمله پرکاربردترین انواع نایلون بسته بندی هستند که در بسته بندی محصولات ضنعتی و حتی گران‌قیمت استفاده می‌شوند. البته بهتر است این گونه بیان کنیم که از نایلون‌های بسته بندی حبابدار در بسته بندی محصولاتی که نیاز به مراقبت بیشتر دارند استفاده می‌شود.

انواع نایلون حبابدار

نایلون‌های حبابدار مانند سایر انواع نایلون های بسته بندی در شرکت‌های تولیدی در انواع مختلفی تولید می‌شوند. برای نمونه این دسته از نایلون‌ها با اندازه بین 5 الی 30 سانتی‌متر و دو لایه، سه لایه و پنج لایه تولید می‌‌شوند. همچنین بنا بر درخواست مشتری نایلون‌های حبابدار با حباب‌های ریز یا درشت تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

نایلون‌های بسته بندی با حباب ریز عمدتا برای بسته بندی محصولات ریزتر مانند گوشی موبایل، ظروف زینتی و… استفاده می‌شوند. در مقابل نایلون‌های بسته بندی با حباب‌های بزرگ برای بسته بندی انواع محصولات سنگین و صنعتی به کار می‌روند.

موارد کاربرد نایلون‌های حبابدار

نایلون‌های بسته بندی حبابدار در صنعت بسته بندی کاربردهای خاص خود را دارند. از جمله موارد کاربرد این دسته از نایلون‌های بهداشتی بسته بندی می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • بسته بندی میوه‌ها
  • عایق‌بندی گلخانه
  • بسته بندی محصولات چوبی
  • بسته بندی فرمان خودرو

نایلون بسته بندی حبوبات

نایلون بسته بندی حبوبات نیز با استفاده از مواد اولیه بسیار باکیفیت و بهداشتی تولید می‌شود. در این نوع از انواع نایلون بسته بندی به منظور داشتن مقاومت هر چه بیشتر از لمینت OPP روی CPP استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های نایلون‌های بسته بندی حبوبات امکان چاپ با کیفیت بسیار بالا و طیف رنگی گسترده است. در واقع با استفاده از این نوع نایلون‌ها فرایند بازاریابی و مارکتینگ محصولات آسان‌تر شده و زیبایی ظاهری بسته بندی حبوبات افزایش می‌یابد.

نایلون بسته بندی حبوبات

نادی پلاستیک بزرگ‌ترین تولید کننده نایلون بسته بندی در ایران

شرکت نادی پلاستیک با قدمت نزدیک بر 40 سال هم‌اکنون جزو بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید کننده انواع فیلم و نایلون بسته بندی در ایران است. در این مجموعه انواع نایلون بسته بندی طبق استداردهای کیفی و بهداشتی جهانی و همچنین آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا تولید می‌شوند. شما با مراجعه به وب‌سایت نادی پلاستیک و برقراری تماس با مشاوران می‌توانید دقیقا بر اساس نوع کاربری و نیاز خود باکیفیت نایلون بسته بندی را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *