مقاله

بسته بندی محصولات کشاورزی

بسته بندی محصولات کشاورزی

بسته بندی یک معامله بزرگ برای ارائه محصول است. این چیزی فراتر از تهیه یک ظرف برای حمل محصولات خود در قفسه است. بسته بندی یک محصول به اندازه خود محصول مهم است و به همان میزان انرژی و خلاقیتی را می طلبد که برای طراحی یک محصول سرمایه گذاری شده است.

دسته‌بندی عالی به دنیا نشان می‌دهد که شما چه چیزی را مطرح می‌کنید، باعث می‌شود مردم برند را به یاد بیاورند و به مشتریان بالقوه کمک می‌کند، بفهمند آیا محصول شما برای آنها مناسب است یا خیر. بسته بندی همه اینها را از طریق رنگ، شکل و سایر عناصر طراحی با ترکیب ارتباط می دهد. در این مقاله از نادی پلاستیک، به بررسی بسته بندی محصولات کشاورزی می‌پردازیم. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

بسته بندی محصولات کشاورزی به چه معناست؟

بسته بندی عبارت است از بسته بندی یا محصور کردن محصولات کشاورزی در یک ماده مناسب که از آنها در هنگام حمل و نقل از مزارع به بازار و نمایش در مغازه‌ها برای خرید مردم، محافظت می‌کند.

هدف از بسته بندی محصولات کشاورزی

  • از آسیب دیدن محصول هنگام حمل و نقل از مزرعه به بازار و فروشگاه ها محافظت می‌کند.
  • در محافظت محصول در برابر گرما، سرما، باران، میکروب ها، عوامل بیماری زا و آلودگی نقش بسیار مهمی ایفا میکند‌.
  • حمل و نقل محصولات را آسان‌تر می‌کند.
  • برای دیده شدن برند و جذاب نشان دادن محصول مهم است.
  • باعث حفظ ارزش غذایی محصولات و تازه نگه داشتن آنها می‌شود.
  • بسته بندی محصولات، هزینه ها را کاهش می‌دهد.
  • ماندگاری طولانی‌تر و حفظ کیفیت بالای محصول را تضمین می‌کند.

معیار های انتخاب مواد مناسب بسته بندی محصولات کشاورزی

1- مواد بسته بندی باید متناسب با نوع محصولات کشاورزی باشد.

2- باید حمل و نقل محصولات کشاورزی را از نظر فرم و وزن آسان کند.

3- مواد مورد استفاده در بسته بندی باید پس از استفاده به آسانی دور ریخته شود. یعنی قابلیت بازیافت داشته باشد.

4- مواد بسته بندی محصولات حیوانی، باید با مواد مورد استفاده در بسته بندی زراعی متفاوت باشد.

5- این نوع بسته بندی باید ارزان قیمت و قابلیت دسترسی آسانی را داشته باشد.

6- بسته بندی باید به اندازه قوی و محکم باشد تا محصول را از خطرات در حین حمل و نقل محافظت کند.

7- این نوع بسته بندی باید بتواند از خراب شدن، نشت، شکستن و آسیب جلوگیری کند.

8- ظرف مورد استفاده در بسته بندی این محصولات باید محصول را در واحد مناسب براي جابجایی و توزیع محصور کند.

چرا بسته بندی محصولات کشاورزی مهم است؟

بسته بندی در داخل تجارت کشاورزی می تواند حفظ مواد غذایی را تسهیل کند. همچنین در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی می کند و به برندسازی محصول کمک می کند. بعلاوه، استفاده از بسته بندی مناسب کشاورزی در ارائه تازه ترین و زیباترین محصولات به مشتریان شما مهم است.

انواع بسته بندی برای محصولات کشاورزی

تولید انواع بسته بندی برای محافظت از محصولات کشاورزی، توسط ابزارها و تجهیزات پیشرفته انجام می شود و فرآیند تولید آن ها بدون دخالت دست است. صنعت بسته بندی مانند سایر صنایع، نیاز به دانش و تخصص دارد. برای محصولات کشاورزی از باکس، جعبه مقوایی، کیسه پلی پروپیلن، فیلم استرچ و … استفاده می شود.

 

کیسه های مشبک

استفاده از کیسه های توری برای بسته بندی محصولات کشاورزی

استفاده از کیسه های توری برای بسته بندی محصولات کشاورزی

کیسه های توری تقریباً در هر محصول کشاورزی استفاده می شود. کیسه های مشبک، در گسترده ای از رنگ ها و اندازه ها موجود است. بسیار سبک و در عین حال بادوام است. این کیسه های توری روند بسته بندی را سریعتر می‌کنند و یک انتخاب عالی برای بسته بندی محصولات کشاورزی از جمله محصولات مانند سیب زمینی، پیاز و میوه ها و انواع محصولات مصرفی است.

کیسه های پلی پروپیلن

کیسه های پلی پروپیلن بادوام و قابل استفاده مجدد است

کیسه های پلی پروپیلن بادوام و قابل استفاده مجدد است

پلی پروپیلن، رزین پلاستیکی مورد استفاده برای تولید مواد بسته بندی محصولات کشاورزی است. این یک ماده ترموپلاستیک است که از پلیمریزاسیون پروپیلن حاصل می شود.

پلی پروپیلن به دلیل خواص بی نظیر، گزینه مناسبی برای بسته بندی محصولات کشاورزی و ادویه جات دارد. این رزین پلاستیکی خاص نه تنها سمی نیست، بلکه 100٪ بادوام و قابل استفاده مجدد است. از کیسه های پلی پروپیلن برای اطمینان از کیفیت و یکپارچگی محصولات خود استفاده می کنند. کیسه های پلی پروپیلن پلاستیکی دارای آستر داخلی مناسب مواد غذایی هستند.

جعبه های مقوایی

استفاده از جعبه های مقوایی در بسته بندی محصولات کشاورزی

استفاده از جعبه های مقوایی در بسته بندی محصولات کشاورزی

جعبه های مقوایی برای حفاظت از کالاها و محصولات کشاورزی در حین حمل ونقل مورد نیاز است. چیزهای بسیار خوبی در مورد استفاده از جعبه های مقوایی وجود دارد که یکی از آنها این است که به راحتی در دسترس هستند و مقرون به صرفه هستند.

شما می توانید جعبه های مقوایی را در همه جا به راحتی تهیه کنید، مانند صنایع، مغازه های کوچک و حتی در خانه ها. بسته بندی مقوایی برای بسته بندی محصولات کشاورزی مانند میوه ها، سبزیجات، ادویه جات و غیره عالی است.

 فیلم استرچ

استفاده ازفیلم کششی در بسته بندی محصولات کشاورزی و به حداقل رساندن تلفات

استفاده ازفیلم کششی در بسته بندی محصولات کشاورزی و به حداقل رساندن تلفات

فیلم کششی یا استرچ، یکی از محبوب ترین گزینه های بسته بندی است؛ زیرا استفاده از آن آسان و ارزان است. معمولاً برای بسته بندی اشیا یا برای پوشاندن چیزها مانند لفاف چسبیده می شود.

بسته بندی در کشاورزی به صورت عمده هزینه بسیار کمی دارد و به مشتریان این امکان را می دهد که خرید بسته بندی را ببینند و تصمیم بگیرند که خرید کنند. در بسته بندی بزرگتر،  فیلم کششی برای نگه داشتن بسته های فله پالت ها در کنار هم استفاده می شود. بعلاوه، این فیلم کششی با کارایی بالا می تواند در شرایط جوی مقاومت کند. همچنین ممکن است برای امنیت بیشتر، تسمه پلاستیکی به محموله های پالت اضافه شود. این محصولات می توانند به تازه نگه داشتن مواد غذایی و به حداقل رساندن تلفات در فرآیندهای حمل و نقل و ذخیره سازی کمک کنند.

باکس پالت کارتنی

باکس پالت کارتنی مناسب میوه های جالیزی

باکس پالت کارتنی مناسب میوه های جالیزی

استفاده از باکس پالت کارتنی جدیدترین و مناسب ترین شیوه بسته بندی میوه های جالیزی مانند هندوانه،خربزه،ملون،طالبی و ….است. قابلیت چاپ و چسباندن لیبل روی آنها وجود دارد.

دارای خاصیت ضربه گیری و مانع له شدن و خراب شدن میوه می گردد.

تخته فیبر

تخته فیبر می‌تواند از جنس پلاستیک، چوب یا فوم ساخته شود

تخته فیبر می‌تواند از جنس پلاستیک، چوب یا فوم ساخته شود

تخته فیبر بسیار تطبیق پذیر است، قدرت انباشتگی بالا و هزینه تولید پایینی دارد. بیشتر مواد بسته بندی سبزیجات از تخته فیبر استفاده میکنند، اما بسته به نیاز حمل و نقل و بسته بندی، می توانند از چوب، پلاستیک یا فوم ساخته شوند. تخته فیبر موجدار در صورت خیس شدن با استحکام بسیار قابل بازیافت است.

تخته فیبر موجدار امکان چاپ روی آن را دارد. بنابراین، آن را نیز آماده استفاده در خرده فروشی میکند. تخته فیبر موجدار معمولاً باید قبل از استفاده مونتاژ شود. بعضی از بسته‌ها باید توسط یک دستگاه مواج شوند، اما برخی از بسته‌ها را می‌توان با دست مونتاژ کرد‌. در هر صورت، این روش بسته بندی بسیار آسان و به سرعت قابل انجام است.

کیسه های پلی اتیلن

بسته بندی میوه ها با کیسه‌های پلی اتیلن

بسته بندی میوه ها با کیسه‌های پلی اتیلن

این کیسه ها با نام کیسه های پلاستیکی نیز شناخته می‌شوند که از پلی اتیلن ساخته می‌شوند. آنها برای بسته بندی میوه ها، سبزیجات، ماهی، غلات و… استفاده می‌شود. این امکان را برای بازرسی آسان محتوا توسط خریداران فراهم می‌کند.

ظروف پلاستیکی

بطری پلاستیکی برای بسته بندی شیر

بطری پلاستیکی برای بسته بندی شیر

این ظروف از لاستیک تصفیه شده ساخته شده اند. آنها برای بسته بندی مواد غذایی ایده آل هستند؛ زیرا مقاومت بالایی در مقابل شکستگی دارند، قیمت و وزن کمتری دارند و طبیعتا ضد آب نیز هستند. از آنها برای بسته بندی شیر، آب میوه، روغن نخل، عسل، روغن بادام زمینی و… استفاده می‌کنند.

سبد

رایج ترین نوع بسته بندی برای محصولات کشاورزی، بسته بندی با سبد است.

رایج ترین نوع بسته بندی برای محصولات کشاورزی، بسته بندی با سبد است.

این نوع بسته بندی رایج ترین نوع بسته بندی مورد استفاده در کشاورزی است، سبدها از شاخه های خرما، بامبو یا پلاستیک ساخته می‌شوند که امکان تهویه مناسب برای محصولات مزرعه را فراهم میکند؛ اما به دلیل باز بودن ماهیت سبدها، در صورتی که در مسیرهای طولانی حمل و نقل شود، ممکن است،محصول توسط حشره ها جذب شود و آسیب ببیند.

هزینه و در دسترس بودن مواد بسته بندی

هزینه و در دسترس بودن مواد بسته بندی مختلف کشاورزی در یک منطقه خاص تعیین می شود که چه نوع مواد بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. هزینه یک بسته بندی باید از  ارزش محصول کمتر باشد.

 

به عنوان مثال، تولیدکنندگان در صورت استفاده از مواد بسته بندی اشتباه برای یک محصول خاص یا برای مواد غذایی با ارزشی که بدون رتبه بندی صحیح خراب می شوند، ممکن است با ضررهای مالی جدی تبدیل شوند. بنابراین این محصولات باید مواد خوبی را در بسته بندی نسبت به محصولات کم ارزش دریافت کنند. این تحلیل و فایده باید قبل از انتخاب بهترین نوع بسته بندی برای محصولات کشاورزی انجام شود.

به یاد داشته باشید، گزینه‌های خود را بررسی کنید و روش بسته‌بندی را انتخاب کنید که با مدل کسب‌وکار، بودجه، ارزش‌ها، محصول مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.

کلام پایانی

انتخاب بسته بندی مناسب برای محصولات شما می تواند ضرر و زیان را کاهش دهد، مواد غذایی را تازه نگه دارد و همچنین آنها را جذاب تر کند.

بسته بندی کشاورزی ما برای حفظ و محافظت از مواد غذایی شما ساخته شده است. تمام محصولات بسته بندی کشاورزی خود را به ما بسپارید! مصرف کنندگان ما و نیازهای آنها برای ما بسیار مهم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *