مقاله

کاربرد پلاستیک در صنعت ساختمان سازی

کاربرد پلاستیک در صنعت ساختمان سازی

پلیمرها با توانایی خود در تولید مصالح و سازه های ساختمانی با دوام، کم مصرف و مقرون به صرفه در صنعت ساخت و ساز محبوبیت فوق العاده ای به دست آورده اند. با این حال، استفاده از آنها در ساخت و ساز هنوز نسبتا جدید است و گاهی اوقات تنها به چند نوع پلیمر محدود می شود.

در این مقاله از نادی پلاستیک، استفاده از پلاستیک در صنعت ساخت و ساز، با تمرکز بر مزایایی که آنها ارائه می دهند را بررسی می‌کنیم.

نحوه استفاده از پلاستیک برای ساخت و ساز در گذشته

اگرچه پلاستیک‌ها اخیراً در ساخت‌وساز محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، اما استفاده از آن‌ها جدید نیست و از زمان ایجاد، نقش زیادی در صنعت داشته‌اند. در حالی که امروزه پلاستیک هنوز به روش های مشابه استفاده می شود، در گذشته در مقیاس کوچکتر نیز استفاده می شد. به عنوان مثال، قبل از اینکه عایق برای ساخت و ساز در دسترس باشد، برخی از سازندگان از پلاستیک به عنوان پوشش روی آجر استفاده می کردند. از آنجایی که پلاستیک‌ها را می‌توان ذوب کرد و به اشکال مختلف قالب‌گیری کرد، آنها اجازه دادند عناصر تزئینی بیشتری نسبت به روش‌های آجری سنتی به ساختمان‌های آجری اضافه شوند.

کاربردهای پلاستیک در ساختمان سازی امروزه

مواد پلیمری مدرن معمولا در لوله کشی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی و سایر مصالح ساختمانی یافت می شوند. این ترکیبات همه کاره بیش از یک قرن است که وجود داشته اند اما اخیراً به طور گسترده برای کاربردهای مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. اکنون می‌توان پلیمرها را تقریباً در هر نوع پروژه ساختمانی تصور کرد، مانند قاب‌های پنجره، زونا، وسایل روشنایی، لوله‌ها، عایق‌ها، پانل‌های عایق خارجی (EIP) و بسیاری موارد دیگر ترکیب کرد.

روش های استفاده از پلاستیک در ساخت و ساز

پلاستیک ها را می توان در ساخت و ساز به روش های مختلفی استفاده کرد، مانند لوله کشی و کانال کشی، به عنوان عایق یا به عنوان بخشی از اجزای پیش ساخته. پلاستیک ها مزایای زیادی نسبت به مصالح ساختمانی سنتی مانند فلزات، چوب و بتن دارند.

1- قطعات پیش ساخته

قالب گیری تزریقی یک فرآیند تولیدی است که شامل تزریق پلاستیک مذاب به داخل قالب است. مزیت اصلی قالب گیری تزریق پلاستیک در ساخت و ساز این است که امکان تولید انبوه قطعات پیش ساخته را فراهم می کند و زمان کلی ساخت یک پروژه را کاهش می دهد.

 

قالب گیری تزریقی چندین مزیت از جمله توانایی تولید اشکال پیچیده، داشتن زمان کوتاه و مقرون به صرفه بودن را ارائه می دهد. این فرآیند تولید نیز بسیار متنوع است، زیرا می توان از آن برای ایجاد طیف گسترده ای از محصولات پلاستیکی مختلف استفاده کرد.

2- پلاستیک در لوله کشی و کانال کشی

یکی از رایج ترین کاربردهای پلاستیک در صنعت ساختمان، لوله کشی و کانال کشی است. پلاستیک ها اغلب در کاربردهای لوله کشی استفاده می شوند؛ زیرا سبک وزن هستند و به راحتی نصب می شوند.

پلاستیک ها اغلب برای عایق کاری کانال ها استفاده می شوند زیرا در جلوگیری از انتقال حرارت خوب هستند. این امر در کاربردهای کانال کشی که در آن هوای سرد یا گرم منتقل می شود مهم است؛ زیرا به اطمینان از ثابت ماندن دمای هوا کمک می کند.

 

لوله کشی ساخته شده از پلاستیک اغلب در سیستم های تهویه مطبوع کاربرد دارد؛ زیرا سبک وزن بوده و کار با آن آسان است. علاوه بر این، کانال های پلاستیکی مانند کانال های فلزی، زنگ زده و خورده نمی شوند. همچنین کمتر از نشتی رنج می برد.

 

استفاده از پلاستیک در لوله کشی و کانال کشی

استفاده از پلاستیک در لوله کشی و کانال کشی

3- عایق کاری

پلاستیک ها به عنوان یک ماده عایق، مزایای مختلفی از جمله سبک بودن، نصب آسان و داشتن مقاومت حرارتی بالا دارند. این به گرم نگه داشتن خانه ها و ساختمان ها در زمستان و خنک نگه داشتن خانه ها در تابستان کمک می کند.

 

عایق پلاستیک اغلب در دیوارها، سقف ها و کف استفاده می شود. همچنین برای عایق کاری لوله کشی و کانال کشی استفاده می شود. علاوه بر این، عایق پلاستیکی را می توان در کاربردهای الکتریکی مانند عایق سیم و کابل استفاده کرد.

 

پلاستیک ها همچنین در برابر رطوبت و کپک بسیار مقاوم هستند و آنها را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در محیط های مرطوب تبدیل می کند. بعلاوه در برابر آتش مقاوم بوده که در بسیاری از کاربردهای ساختمانی مورد توجه قرار می گیرد.

4- پوشش کف

پلاستیک نیز معمولاً به عنوان ماده ای برای پوشش کف استفاده می شود. کفپوش های ساخته شده از پلاستیک اغلب در کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده می شوند؛ زیرا بادوام هستند و به راحتی تمیز میشوند. کفپوش های پلاستیکی نیز ضد لغزش بوده و برای استفاده در محیط های مرطوب یا روغنی ایده آل هستند.

 

پوشش کف بخشی از فرآیند ساخت و ساز است که شامل پوشاندن کف با موادی مانند فرش، کاشی یا وینیل است. وینیل نوعی پلاستیک است که معمولا در پوشش کف استفاده می شود. وینیل بادوام است و به راحتی تمیز می شود و آن را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در مناطق پرتردد تبدیل می کند. علاوه بر این، وینیل در برابر رطوبت مقاوم است و طول عمر بالایی دارد.

5- پروفیل (پنجره و در)

در بخش ساخت و ساز، پلاستیک اغلب به شکل پروفیل استفاده می شود. از پروفیل ها برای ایجاد اشکال و اندازه های مختلف استفاده می شود که می تواند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، پروفیل ها را می توان برای ایجاد قاب پنجره ها و درها و همچنین برای ایجاد قالب ها و تزئینات استفاده کرد.

 

پنجره ها و درهای ساخته شده از پلاستیک اغلب در کاربردهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا بادوام و نگهداری آنها آسان است؛ علاوه بر این، درب‌ها و پنجره‌های پلاستیکی ویژگی‌های عایق خوبی دارند که آن‌ها را برای استفاده در آب و هوای سرد ایده‌آل می‌کند.

 

همچنین یافتن پنجره‌ها و درب‌های پلاستیکی که در برابر ضربه مقاوم هستند، رایج است و این امر آن‌ها را برای استفاده در مناطقی که خطر شکستگی وجود دارد، انتخاب خوبی می‌سازد.

 

پلاستیک از نظر اقتصادی یک انتخاب جذاب در کل بخش ساخت و ساز است

پلاستیک از نظر اقتصادی یک انتخاب جذاب در کل بخش ساخت و ساز است

6- مهر و موم و واشر

مهر و موم ها و واشرها از الاستومرهایی ساخته می شوند که کاربرد اصلی آنها در ساخت نوارهای هوا ، آب بندهای دیافراگم ، واشرها و اتصالات انبساطی است. پلیمرهای مورد استفاده کلروپرن و EPDM هستند که دارای قابلیت مقاومت در برابر هوا ، مقاومت در برابر تغییر شکل و انعطاف پذیری حفظ شده ، و PVC در پنجره ها و درها ، همچنین به عنوان غشایی برای سقف و پوشش ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این پلیمر به عنوان پایه ای برای سیستم های چسب و مهر و موم استفاده می شود.

مزایای استفاده از پلاستیک در ساخت و ساز

پلاستیک ها دارای مزایای متعددی هستند که آنها را به یک ماده ایده آل برای استفاده در صنعت ساختمان تبدیل می کند. از جمله این مزایا می توان:

  • تولید انبوه قطعات پیش ساخته
  • داشتن زمان کوتاه
  • مقرون به صرفه بودن
  • تنوع بسیار بالا
  • پلاستیک ها خواص عایق خوبی دارند
  • در برابر رطوبت و کپک مقاوم هستند.
  • در برابر آتش و ضربه مقاوم هستند.
  • پوسیده نمی شوند
  • زنگ نمی زنند، تنها نیاز به رنگ آمیزی مجدد دارند.
  • دارای استحکام با وزن هستند، به راحتی شکل می گیرند و وزن سبکی دارند.
  • آنها به راحتی قابل حمل و نقل و جابجایی در محل هستند
  • پلاستیک در صنعت ساخت و ساز باعث حفظ انرژی طبیعی، کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست می شود. قطعات پلاستیکی نه تنها عمر طولانی تری دارند بلکه نیاز به نگهداری کمتری نیز دارند.

ویژگی پلاستیک در ساخت و ساز

ویژگی اصلی که پلاستیک را برای استفاده در ساخت و ساز مناسب می کند:

1- سبک وزن و در عین حال محکم است که حمل و نقل، بارگیری و تشخیص و غیره را آسان می کند.

2- مقاوم در برابر خوردگی است و در مقابله با آب و هوا مقاوم بوده، که باعث تعمیر و نگهداری کمتر در ساختمان ها می شود.

3- به دلیل ساختارش غیر قابل نفوذ است. این شکل گیری آنها را به زنجیره های پلیمری تبدیل می کند. چنین ساختاری کیفیت آب گریزی را فراهم می کند که باعث می شود ساختمان ضد نشت باشد.

4- این ماده در برابر آتش مقاوم است زیرا ترکیبی را به پلی اتیلن در طول فرآوری اضافه کرده است.

5- پلاستیک‌ها دارای خواص قابل قبول هستند، زیرا آنها را برای تحمل انحرافات بزرگ، بدون ایجاد تغییر شکل مناسب می‌سازند. از این طریق عملکرد لرزه ای ساختمان بهبود می یابد.

6- پلاستیک ها بادوام هستند زیرا زیست تخریب پذیر هستند و بنابراین می توانند برای مدت طولانی مقاومت کنند.

7- پلاستیک ها دارای استحکام و چقرمگی بسیار خوبی هستند که اجازه نمی دهد خود را تغییر دهد.

8- تولید پلاستیک ارزان است و خریدار برای ساخت خانه می تواند به راحتی از آن استفاده کند.

سخن پایانی

پلاستیک بدون شک انقلابی ترین محصول تاریخ است. در مقایسه با معایب، مزایای بیشتر را برای ما فراهم می کند. کاربردهای آن در ساختمان با تغییر زمان در حال تغییر است و در آینده می‌توان آن‌ها را غیرمنتظره در ساختمان‌ها در نظر گرفت، از این رو، در آینده، مردم می توانند به یک محیط امن با پلاستیک فکر کنند.

اگر قصد استفاده از پلاستیک در پروژه ساخت‌وساز بعدی خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با تامین‌کننده پلاستیک، نادی پلاستیک تماس بگیرید تا در مورد انواع مختلف پلاستیک‌های موجود و مزایای آن‌ها بیشتر بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *