مقاله

معرفی انواع نایلون پلاستیکی

انواع نایلون پلاستیکی

پلاستیک؛ ماده عجیبی که دنیا را متحول کرده و تمامی صنایع کوچک و بزرگ را تحت تاثر قرار داده است. نامی که ده‌ها جنس محتلف را شامل می‌شود و تنوع بسیار زیادی دارد. از پلاستیک نایلون فریزر که در خانه از آن استفاده می‌کنیم بگیرید تا پلاستیکی که برای ساخت تراشه‌های الکترونیکی به کار برده می‌شود. یکی از موارد پرکاربرد از پلاستیک در تولید نایلون‌های پلاستیکی است که در خانه، فروشگاه‌ها، صنایع مختلف و… از آن‌ها استفاده می‌شود. اما از کجا باید بدانیم که کدام نایلون پلاستیکی را انتخاب کنیم و انواع نایلون پلاستیکی کدام‌ها هستند؟ در این متن با انواع نایلون پلاستیکی و کاربرد هرکدام از آن‌ها آشنا خواهید شد.

پلاستیک چیست؟

پلاستیک‌ها دسته‌ای از مواد هستند که قابلیت نرم شدن و شکل پذیری را دارند. پلاستیک‌ها پلیمرهایی هستند که از اتصال حداقل هزار پیوند به یکدیگر ساخته می‌شوند. با گذشت سال‌ها از روی کار آمدن صنعت پلاستیک، همچنان شاهد نوآوری‌‌ها و ایده‌‌های جدیدی در آن هستیم. توسعه صنعت پلاستیک همواره در حال گسترش بوده و کاربردهای جدیدی از آن معرفی می‌شود. صنعت پلاستیک با صنعت نفت ارتباط شدیدی دارد. بنابراین توسعه صنعت پتروشیمی می‌تواند بزرگ ترین عامل کمک کننده به رشد پلاستیک باشد.

نایلون‌ پلاستیکی

جالب است بدانید که یکی از پرمصرف ترین پلاستیک و پلیمرهای جهان نایلون است. همچنین یکی از مهم ترین کاربردهای نایلون در صنعت بسته بندی است. نایلون‌ها از گذشته تا به امروز کاربردهای فراوان و گوناگونی را در صنایع مختلف داشته‌اند. نایلون‌ها اولین بار به صورت تصادفی و طی یک رشته عملیات پژوهشی ساخته شدند. عناصر اصلی سازنده نایلون کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن هستند. با پیوند این عناصر در کنار یکدیگر خاصیت انعطاف پذیری در نایلون‌ها به وجود می‌آید.

کاربرد نایلون پلاستیکی

همانطور که مشاهده می‌کنید امروزه نایلون‌ها در زندگی روزمره ما نقش بسیار مهمی دارند. انواع مختلفی از آن‌ها در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارند. نایلون‌ها با توجه به نوع ماده اولیه، تعداد لایه‌ها، جنس نایلون، ابعاد و ضخامت آن‌ها کاربردهای مختلفی دارند. کاربرد نایلون ها در صنایع مختلف به قدری افزایش یافته که تولید نایلون در داخل کشور به یکی از تولیدات مهم تبدیل شده است. در ادامه با برخی کاربردهای نایلون آشنا می‌شویم:

  • صنعت بسته بندی
  • صنعت کشاورزی
  • صنعت ساختمان سازی
  • پوشش انبارها و گلخانه ها
  • نایلون فروشگاهی

معرفی بهترین انواع نایلون پلاستیکی

نایلون‌ها در واقع اولین الیاف ساخته شده به دست انسان‌ها هستند. منظور از نایلون همان کیسه‌های پلاستیکی است. امروزه نایلون‌های پلاستیکی به عضو ثابت و جدایی ناپذیر زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده است. یکی از پرکاربردترین الیاف های مصنوعی در صنعت نایلون است. نایلون‌ها دارای ویژگی‌های مهمی هستند که باعث شده که کاربردهای زیادی نیز داشته باشد. از جمله ویژگی‌های نایلون‌ها می توان به وزن سبک، قابلیت شست و شو، مقاومت در برابر گرما، اشعه ماورا بنفش و سایر مواد شیمیایی اشاره کرد. انواع مختلفی از نایلون‌ها در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند. در ادامه با انواع آن‌ها آشنا می‌شویم:

نایلون استرچ پالت

یکی از کاربردی ترین نایلون‌ها برای صنایع می باشد. این نایلون برای بسته بندی تمیز و بدون خط و خش اجناس و کالاها استفاده می‌شود. از جمله مزایای این نوع از نایلون‌ها محافظت از محصولات در برابر هرگونه آسیب و آلودگی است. از طرف دیگر ثابت بودن کالا و محصولاتی که در تعداد بالا کنار یکدیگر قرار گرفتند. نایلون استرچ کالاها و محصولات مورد نظر را به منظور بسته بندی به صورت ثابت در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. به طوری که هر گونه تکان یا لرزش‌های ناشی از جا به جایی و حمل و نقل محصولات مانع از آسیب به آن‌ها شود.

نایلون شیرینگ

این نایلون‌ها در زمینه بسته بندی بسیار به کار گرفته می‌شود. نایلون شیرینگ را در بسته بندی انواع محصولات می‌توان مشاهده کرد. این نوع نایلون ها به حرارت و افزایش دما حساس بوده و در دماهای ۱۶۰ تا ۲۲۰ درجه دچار تغییر حالت می شوند. به نوعی می‌توان گفت با استفاده از این مدل نایلون‌ها می‌توان کالاهای بسته بندی را وکیوم کرد. به کمک دستگاه شیرینگ می‌توان عملیات شیرینگ را به راحتی را انجام داد. برای این کار به دو عنصر اصلی فیلم نایلون شیرینگ و گرما نیاز است. بسیاری از شرکت‌ها به منظور بسته بندی محصولات خود از نایلون‌های شیرینگ استفاده می‌کنند. زیرا این نایلون‌ها دارای دوام، زیبایی و انعطاف پذیری بسیار خوبی می‌باشد.

نایلون حبابدار

نایلون‌های حبابدار در واقع نایلون هایی هستند که بر روی سطح آن‌ها بالشتک‌های پر شده از هوا قرار گرفته که هم به عنوان عایق و هم به عنوان ضربه گیر کارایی دارد. استفاده از این نایلون‌ها برای حمل و نقل کالاهای خاص مانند کالاهای حساس و شکننده به کار گرفته می شود. استفاده از این نوع نایلون یکی از روش‌های مقرون به صرفه و اقتصادی برای محافظت از وسایل و تجهیزات در هنگام حمل و نقل و جا به جایی می‌باشد. خرید نایلون،های ضربه گیر در اندازه‌ های گوناگون برای جلوگیری از خراب شدن وسایل حساس و شکننده در بازار موجود می‌باشد. این پاکت ها در دو مدل رولی و پاکت های کوچک میز پاکت های کوچک نیر خریداری کرد. لازم به ذکر است اگر این نایلون‌ها را با به کارگیری از پلاستیک‌های با کیفیت تولید کنند می‌توان به صورت چند باره از آن‌ها استفاده کرد.

نایلون فروشگاهی

این نایلون‌ها برای حمل کالا و محصولات خریداری شده از فروشگاه‌ها کاربرد دارد. بسیاری از فروشگاه‌ها و بوتیک‌های خاص که دارای اجناس لوکس هستند، ترجیح می دهند از کیسه‌های نایلونی استفاده کنند. نایلون‌های فروشگاهی در انواع مختلفی از قبیل نایلون دسته موزی، دستگاه تقویت و نایلون دسته بندی را نام برد. استفاده از این نوع نایلون‌ها در واقع یکی از راهکارهای عالی برای احترام و انتقال حس خوب به مشتریان است. زیرا در واقع مهمترین عوامل فروش مشتریان هستند. اکثر کیسه‌های فروشگاهی را به صورت طرح دار سفارش می‌دهند‌. زیرا با توجه به هزینه‌های بالای تبلیغات استفاده از کیسه‌های طرح دار می‌تواند یک تبلیغ رایگان برای فروشندگان کالا و محصولات باشد. برخی از کسب و کارها شماره، مشخصات و آدرس فروشگاه را نیز بر روی نایلون فروشگاهی چاپ می‌کنند.

نایلون عریض

این مدل از نایلون‌ها همانطور که از نامشان مشخص است عرض زیادی دارند و به نایلون‌های کشاورزی و نایلون گلخانه ای نیز شناخته می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع از نایلون‌ها در صنایع کشاورزی و ساختمان سازی دیده می شود. در کشاورزی از نایلون‌های عریض برای کشت مالچ و یا پوشش دادن سقف گلخانه‌ها استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان سازی نیز به منظور عایق کاری، آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. از طرف دیگر محافظت از بار ماشین‌های سنگین در برابر عوامل طبیعی مانند باران، باد و برف یکی دیگر از کاربردهای نایلون عریض می باشد. تولید این نایلون‌ها در دو نوع یو وی و غیر یو وی است. نایلون‌های عریض در ضخامت‌های مختلفی تولید و در رول های تک لا، دو لا و … در بازار موجود هستند.

نایلون پشت چسبدار

یکی از مهمترین وظایف نایلون‌های پشت چسب دار محافظت از سطح کالا در برابر ضربات و خش است. استفاده از این نایلون‌ها برای کالاهایی از جنس پلاستیک و فلز بسیار کاربردی است. آن‌ها را به سادگی می‌توان بر روی کالا نصب کرده و جداسازی آن نیز به راحتی قابل انجام است. نایلون‌های پشت چسب دار در برابر تابش نور آفتاب مقاومت خوبی از خود داشته و همچنین در برابر تغییرات دما و آب و هوایی نیز مقاوم است. بیشترین کاربرد این نایلون‌ها در صنایع است. به طور مثال برای سطوح رنگ شده آلومینیوم از نایلون‌های پشت چسب دار استفاده می‌کنند تا مانع از تغییر رنگ آن شود. در صنعت خودروسازی نیز برای مراقبت از بخش هایی از خودرو مانند سپر استفاده می‌شود. این نایلون‌ها تا مقیاس های عمیق و نیمه عمیق می‌توانند از ایجاد خراشیدگی بر روی سطوح جلوگیری کنند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم و اطلاعات جامع و کاملی درباره معرفی بهترین انواع نایلون پلاستیکی در اختیار شما قرار دهیم. نایلون‌ها با توجه به ضخامت، اندازه، مواد اولیه و … دارای کاربردهای متفاوتی در صنعت هستند. از جمله ویژگی‌های نایلون‌ها می‌توان به وزن کم، شفافیت، انعطاف پذیری، دوخت پذیری، مقاومت در برابر گرما، چاپ پذیری و قابلیت شستشوی آسان را نام برد. از جمله محصولات نایلونی علاوه بر نایلون، می‌توان به دستکش نایلونی، سفره یکبار مصرف، برچسب، لیبل و … نیز اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *