اخبار

آیا امکان استفاده مجدد و یا بازیافت فیلم شرینک وجود دارد یا خیر؟

آیا امکان استفاده مجدد و یا بازیافت فیلم شرینک وجود دارد یا خیر؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال بهتر است ابتدا با تعریفی از فیلم شیرینک آشنا شویم. فیلم شرینک به نوعی از بسته بندی گفته می‌شود که توسط حرارت به دور محصول پیچیده می‌شود. برای به کار بردن این نوع بسته بندی باید از دستگاه‌هایی مخصوص استفاده شود. این مقاله در مورد فیلم شرینک، مزایا، موارد استفاده و قابل بازیافت بودن آن نوشته شده است، برای کسب اطلاعات در این زمینه تا پایان مقاله با ما همراه باشید. 

فیلم شرینک چیست؟

فیلم شرینک محصولی است که برای بسته بندی کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول شفاف بوده و زیبایی خاصی را به بسته بندی می‌بخشد. فیلم شرینک مزایای زیادی دارد و به عنوان بسته بندی محصولات تجاری در جهان معرفی شده است. این محصول توانسته است به دلیل محافظت کالاها از گرد و غبار، انواع آلودگی‌ها، ضربه و مواردی از این قبیل طرفداران زیادی را به خود جلب کند. همچنین قیمت مناسب‌تری نسبت به انواع دیگر بسته بندی‌ها دارد که این امر خود یک ویژگی مهم برای این محصول به شمار می‌آید. برای بسته بندی همه محصولات مانند مواد غذایی، لوازم یدکی، مواد دارویی، مواد کوچک و بزرگ می‌توان از فیلم شرینک کمک گرفت. چرا که این فیلم‌ها در برابر گرما، ضربه و پارگی مقاومت بالایی داشته و مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌آیند. 

ویژگی‌های مهم فیلم شرینک

از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم شرینک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد. 

  • شفافیت بالا
  • زیبایی ظاهری
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، هوا، آلودگی و پارگی
  • داشتن قدرت جمع شوندگی
  • سازگار بودن با محیط زیست و قابل بازیافت بودن آن
  • تولید به صورت دو لایه و سه لایه
  • قابل تولید در ابعاد مختلف
  • قیمت پایین نسبت به دیگر بسته بندی‌ها

شفافیت بالا در فیلم شرینک 

فیلم شرینک به صورت شفاف به تولید می‌رسد که این امر سبب می‌شود محصول بسته شده به راحتی دیده شود. این مسئله کار مشتریان را آسان کرده است. چرا که هم از بسته بندی زیبایی برخوردار هستند و هم داخل بسته بندی را مشاهده می‌کنند؛ به همین علت راحت‌تر می‌توانند تصمیم به خرید یا عدم خرید بگیرند. 

مقاومت بالای فیلم شرینک

مقاومت بالا یکی دیگر از ویژگی‌های فیلم‌ شرینک است. این فیلم‌ها به دلیل قدرت کشسانی که دارند در برابر ضربه و پارگی مقاوم هستند. 

داشتن قدرت جمع شوندگی

این محصول بعد از مرحله تولید و رول شدن به صورت فشرده درمی‌آید اما هنگام استفاده قدرت کشسانی آن سبب می‌شود که اندازه فیلم نیز بزرگتر شود. 

سازگار بودن با محیط زیست و قابل بازیافت بودن آن

این ویژگی از فیلم‌های شرینک در ادامه مقاله به صورت جامع توضیح داده می‌شود. در این قسمت فقط به این جمله اکتفا می‌کنیم که امروزه به دلیل اهمیت محیط زیست سعی می‌شود از موادی برای تولید فیلم‌های شرینک استفاده شود که بعد از مصرف نیز قابل بازیافت بوده و آسیبی به محیط وارد نکند. 

تولید به صورت دو لایه و سه لایه

فیلم‌های شرینک در دو نوع دو لایه و سه لایه به تولید می‌رسند که خرید هر یک به نوع محصول  و سایز آن بستگی دارد. برای بسته بندی محصولاتی مانند لوازم یدکی خودرو که جنس سخت‌تری دارند و اندازه برخی از آن‌ها نیز بزرگتر است از فیلم‌ شرینک سه لایه استفاده می‌کنند اما بسته بندی محصولاتی مانند مواد غذایی از طریق فیلم‌های دو لایه نیز امکان‌پذیر است.

فیلم شرینک محصولی است که انواع مختلفی داشته و به صورت دستی و ماشینی می‌توان از آن استفاده کرد.

انواع مختلف فیلم شرینک کدام‌اند؟

مواد استفاده شده در فیلم شرینک، پلاستیک‌های شفاف هستند که در سراسر جهان از آن برای بسته بندی انواع محصولات استفاده می‌شود. این محصول در سه نوع POF، PVC و PE وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارا بوده و به ماندگاری بیشتر محصولات کمک می‌کند. از میان این سه مورد فیلم شرینک پی وی سی اهمیت زیادی داشته و بیشتر از بقیه موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

فیلم شرینک پی وی سی چیست؟

پی وی سی مختصر شده عبارت Poiy vinyl chloride است. نام دیگر این محصول سلفون بسته بندی است که به صورت یک لایه شفاف بوده و توسط حرارت به دور محصول چسبیده می‌شود. عموما برای محصولاتی که حجم کم و وزن سبکی دارند از این نوع فیلم استفاده می‌کنند. چرا که هم مقاومت بالایی داشته و هم قیمت پایینی دارد. مواد استفاده شده در این محصول کربن، هیدروژن و کلر است. برای استفاده از فیلم پی وی سی می‌توان از دستگاه‌های دستی و یا کوچک استفاده کرد. زیرا پی وی سی در عین مقاوم بودن در برابر پارگی، قابلیت شرینک شدن در دمای کم را نیز دارد. موارد نام برده شده در زیر به مزایای فیلم شرینک پی وی سی اختصاص دارند. 

  • شفاف شیشه‌ای بودن فیلم‌های پی وی سی
  • مقاومت بالا
  • امکان استفاده از آن به صورت دستی و یا ماشینی
  • قابل تولید در ابعاد و اندازه‌های مختلف
  • قیمت مناسب
  • دارای نشان استاندارد
  • داشتن وزن کم نسبت به دیگر فیلم‌های شرینک
  • دارا بودن قابلیت ضد آب
  • ضد آتش بودن فیلم‌های شرینک پی وی سی

انواع مختلف دستگاه‌های فیلم شرینک

دستگاه‌های این محصول را بر اساس نوع دوخت و نوع بسته بندی آن می‌توان در چند دسته طبقه بندی کرد. 

  • دستگاه شرینک تونلی
  • دستگاه شرینک کابینی
  • دستگاه شرینک پلی اتیلن
  • دستگاه شیرنک اتوماتیک
  • دستگاه شرینک نیمه اتومات

دستگاه شرینک تونلی 

دستگاه تونلی دارای باد گرم است که به صورت چرخشی است و توانایی کنترل دما را به طور هوشمند دارد. این دستگاه را می‌توان در جریان‌های مختلف تنظیم کرد. گفته شده است که دو نوار نقاله در دستگاه شرینک تونلی تعبیه شده است که جنس یکی از آن‌ها از تسمه تفلون بوده و دیگری غلتکی است. 

دستگاه شرینک کابینی

 این نوع دستگاه به دلیل این که مناسب در صنایع غذایی است، اکثرا در هتل‌ها و رستوران‌ها از آن استفاده می‌شود. دستگاه شرینک کابینی چون به صورت دستی طراحی شده است در بسته بندی موادی مانند تخم مرغ، مجله، کتاب، سی دی، شیرینی، مواد غذایی و … بسیار کارساز است و چون حجم کمی دارد به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. به دلیل طولانی نشدن مقاله از توضیح دیگر دستگاه‌ها خودداری می‌کنیم. 

بازیافت و اهمیت آن چیست؟

همه شما با این موضوع آشنا هستید که به استفاده دوباره از مواد بازیافت می‌گویند. بازیافت مواد مراحل گوناگونی دارد مانند: جمع آوری، تفکیک مواد هم جنس، آماده سازی و تولید دوباره محصول. عموما موادی مانند فلزات و پلاستیک‌ها قابل بازیافت هستند و این کار مزایای زیادی دارد. 

مزایای یازیافت کدام‌اند؟

  • کم کردن میزان زباله‌ها در محل‌های خاص آن
  • صرفه جویی در منابع طبیعی و کمک به محیط زیست
  • ایجاد فرصت شغلی برای مردم

کم کردن میزان زباله‌ها در محل‌های خاص آن: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین علتی که مردم در کل جهان به فکر بازیافت مواد مختلف هستند، کاهش فشار از محیط زیست است. با بازیافت برخی از مواد می‌توان به اندازه‌ای حتی کم از اندازه زباله‌ها در سطح شهر و کشور کم کرد. با افزایش جمعیت، میزان مواد مصرفی و در نتیجه زباله‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و این امر سبب آلودگی و مسمویت زیبایی طبیعت می‌شود. 

صرفه جویی در منابع طبیعی و کمک به محیط زیست: ما انسان‌ها برای برطرف کردن برخی از نیازهای خود رو به طبیعت آورده و از منابع طبیعی بهره می‌گیریم. روز به روز میزان مصرف ما از مواد طبیعی بیشتر می‌شود. بازیافت موادی مانند ماشین‌های قراضه، نامه‌های باطل شده، لاستیک‌های خراب شده، بطری‌های قدیمی و برخی پلاستیک‌ها باعث می‌شود، منابع مورد نیاز به طور سریع به پایان نرسد و این نوعی کمک به محیط زیست است. 

ایجاد فرصت شغلی برای مردم: همانطور که گفته شد بازیافت مراحل مختلفی دارد. برای انجام هر کدام از این مراحل به تعداد زیادی کارگر نیاز است. این یک فرصت شغلی برای افرادی است که توانایی انجام کارهای تخصصی و یا سنگین را ندارند. تحقیقات به عمل آمده در این زمینه مشخص کرده است که بازیافت حدود سی فرصت شغلی را برای افراد به وجود می‌آورد و این یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای بازیافت مواد است. 

بازیافت فیلم شرینک

در مطالب قبلی هم اشاره شد که جنس فیلم‌های شرینک از مواد پلاستیکی است. در حال حاضر تمامی کارخانه‌های سطح جهان سعی در این مسئله دارند که برای تولید فیلم شرینک از موادی استفاده کنند که امکان بازیافت داشته و آسیبی از این طریق به محیط زیست وارد نشود. به همین منظور نیز در هنگام تولید این فیلم‌ها میزان کربن را افزایش می‌دهند تا در نهایت قابل بازیافت باشد. البته بهتر است به این مسئله نیز اشاره کنیم که افزایش میزان کربن تاثیری در ایمنی محصول ندارد. اکنون پاسخ سوال پرسیده شده در ابتدای مقاله را با بله می‌توانیم پاسخ بدهیم. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *