دستهبندی نشده

معنی علائم روی پلاستیک و نایلون ها چیست؟

معنی علائم روی پلاستیک و نایلون ها چیست؟

این روزها تقریباً همه چیز از پلاستیک ساخته شده است. پلاستیک را در اسباب‌بازی‌ها، ظروف غذا، بسته‌بندی، لباس، حتی خودروی خود پیدا می‌کنید. این ماده در حالی که همه کاره و راحت است، آبراه ها و خیابان ها را مسدود می کند و زندگی را خفه می کند. در واقع، یک مطالعه نشان داده که هر سال 35 درصد از بسته‌بندی‌های پلاستیکی دراقیانوس‌های سیاره منفجر می‌شوند .

بنابراین، در اینجا برای کمک با انواع نمادهای بازیافت پلاستیک و معنی آنها آشنا می شوید.

ابتدا، باید بدانید که روی اکثر محصولات بسته بندی پلاستیکی، از جمله ظروف و شیشه ها، معمولاً یک لوگوی بازیافت را می بینید که در پایین آن چاپ شده است. لوگوی بازیافت از یک مثلث و عدد در وسط تشکیل شده است. همچنین گاهی اوقات ممکن است دارای حروف زیر عددی باشد که روی پلاستیک مهر شده است.

در این مقاله از نادی پلاستیک قصد داریم معنی این علامت ها را برای شما توضیح دهیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

معنی علامت‌های رو پلاستیک ها

روی بسیاری از پلاستیک ها و نایلون های موجود در بازار، علائمی به نام “علامت بازیافت” یا “نماد بازیافت پلاستیک” وجود دارد. این علائم با شماره های 1 تا 7 بر روی ظاهر پلاستیک نمایش داده می شوند.

هدف این علامت ها ارائه اطلاعاتی درباره مواد استفاده شده در ساخت پلاستیک، پتانسیل بازیافت آن ها، و روش های مناسب برای دفع آنها است. به عبارت دیگر، این علامت ها به ما کمک می کنند تا بهترین روش های دفع و بازیافت پلاستیک ها را انتخاب کنیم و به حفظ محیط زیست کمک کنیم.

این شماره ها بر اساس استاندارد بین المللی ISO 1043 تعیین شده اند.

نماد بازیافت پلاستیک در واقع به چه معناست؟

پلاستیک انواع مختلفی دارد. ترکیب های مختلف رزین ها و پلیمرها پلاستیک هایی با خواص متفاوت ایجاد می کنند و انواع مختلف پلاستیک فرصت ها و تهدیدهای مستقل خود را ارائه می دهند. به طور رسمی، نماد تعبیه شده بر روی بیشتر پلاستیک ها “کد شناسایی رزین” نامیده می شود و اعداد 1 تا 7 به ما کمک می کنند تا نوع پلاستیک از آن ساخته شده را تشخیص دهیم. قابل بازیافت بودن محصول را نشان نمی دهد.

در ادامه مقاله این اعداد و مفهوم آنها را خواهیم شناخت.

عدد 1 روی پلاستیک نشان دهنده پلاستیک ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات

عدد 1 روی پلاستیک نشان دهنده پلاستیک ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات

1. PET (پلی اتیلن ترفتالات)

شما یک «1» را در داخل یک مثلث مشاهده کرید، به این معنی که این پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات (PET) است.

PET نوعی پلاستیک رایج است که در محصولات مصرفی استفاده می شود. این یک پلاستیک شفاف، قوی و سبک وزن است که به طور گسترده برای بسته بندی غذاها و نوشیدنی ها، به ویژه نوشابه ها، آب میوه ها و آب به اندازه مناسب استفاده می شود.

PET واقعاً قابل بازیافت است. این پلاستیک خرد شده و به تکه های کوچک تبدیل می شود. سپس اینها دوباره پردازش می شوند و به الیاف پلی استر می چرخند یا به بطری های PET جدید تبدیل می شوند. الیاف پلی استر تابیده شده برای ساخت منسوجاتی مانند:

فرش، لباس های پشمی، جلیقه نجات، محصولات مشابه و…

عدد 2 روی پلاستیک ها یعنی پلاستیک ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا است

عدد 2 روی پلاستیک ها یعنی پلاستیک ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا است

2. پلاستیک شماره 2: HDPE

اگر شما یک “2” را در داخل یک مثلث دید که به این معنی است که پلاستیک پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) است.

HDPE یکی دیگر از پلاستیک های همه کاره است که کاربردهای زیادی برای بسته بندی دارد. این به راحتی قابل بازیافت در چیزهای مختلف است و خطر کمی دارد.معمولاً رنگ آن مات است و یکی دیگر از انتخاب های محبوب بسته بندی برای مواد غذایی، مراقبت شخصی و محصولات تمیز کننده است.

شما می توانید HDPE را در موارد زیر پیدا کنید:

بطری های سفید کننده، پاک کننده های خانگی و مواد شوینده بطری های شامپو، بطری روغن موتور، بطری کیسه های خرید و …

این به چیزهایی مانند کاشی کف، الوار، خودکار، لوله های زهکشی، ظروف بازیافت و غیره بازیافت می شود.

عدد 3 و پلاستیک ساخته شده از پلی وینیل کلراید

عدد 3 و پلاستیک ساخته شده از پلی وینیل کلراید

3. وینیل (V یا PVC)

شما یک «3» را در داخل یک مثلث مشاهده کرد، به این معنی که این پلاستیک پلی وینیل کلراید یا وینیل است. پلی وینیل کلراید بادوام است و آب و هوای خوبی دارد، به همین دلیل است که اغلب در مواردی مانند لوله کشی و سایدینگ یافت می شود. همچنین ارزان است و آن را همچنان به یک انتخاب محبوب برای محصولات و بسته بندی تبدیل می کند.

وینیل را در مواردی مانند:

تجهیزات پزشکی، لوله کشی، بسته بندی مواد غذایی شفاف ،شوینده ، روغن پخت و پز، بطری های شامپو، شیشه پاک کن و…

شما به ندرت وینیل را بازیافت می کنید . در واقع، تنها درصد بسیار ناچیزی از PVC در کابل‌ها، تشک‌ها، فلپ‌های گلی، کفپوش و موارد دیگر بازیافت می‌شود.

عدد 4 داخل مثلث یعنی پلاستیک ساخته شده از پلی اتیلن کم چگالی است

عدد 4 داخل مثلث یعنی پلاستیک ساخته شده از پلی اتیلن کم چگالی است

4. پلی اتیلن کم چگالی (LDPE)

شما متوجه یک “4” در داخل یک مثلث می شود، که به این معنی است که این پلاستیک پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) است.

LDPE یک پلاستیک بسیار پذیرنده و سبک وزن است که در برابر سوراخ شدن مقاوم است. این یک پلاستیک نرم است که در بطری ها و لوله ها نیز استفاده می شود.

برای کیسه های حمل و نقل، کیسه های نان، کیسه های تولید، کیسه های خرید، فیلم های کششی، جمع آوری می شوند، به شکل پلاستیکی نرم استفاده می شود. همچنین به عنوان یک پلاستیک سخت برای بطری های سس، لوله آبیاری سیاه، بسته بندی فوم و سایر تجهیزات قالب گیری استفاده می شود. که می تواند از طریق مجموعه های حاشیه شهرداری بازیافت شود.

پلاستیک LDPE، زمانی که بازیافت می شود، برای آسترهای سطل زباله، الوارهای پلاستیکی، کاشی های کف و تخته های محوطه سازی استفاده می‌شود.

عدد 5 داخل مثلث یعنی جنس پلاستیک ازپلی پروپیلن است

عدد 5 داخل مثلث یعنی جنس پلاستیک ازپلی پروپیلن است

5. پلی پروپیلن (PP)

شما متوجه یک “5” در داخل یک مثلث می شوید، به این معنی که این پلاستیک پلی پروپیلن (PP) است.

پلی پروپیلن یک پلاستیک سخت اما ثابت پذیرفته شده است. ظاهر عمومی شفاف است، مقاومت شیمیایی خوبی دارد. برای بستنی، ماست، غذای آماده، کره و ظروف مارگارین استفاده می شود.

پلی پروپیلن ممکن است دوباره به ظروف برگردانده شود به عنوان یک پلاستیک نرم پلی پروپیلن در بسته های تراشه، نی، کیسه های غلات در جعبه استفاده می شود. کاربردهای دیگر شامل گلدان های گیاهی، اسباب بازی ها، الیاف فرش، لوازم خانگی، خودرو، لوازم خانگی، مبلمان و غیره است.

به ندرت بازیافت می شود. وقتی آن را بازیافت می‌کنید، می‌توانم آن را به چیزهایی مانند چنگک، سطل‌ها، یخخراش‌ها، سینی‌ها، جاروها، چراغ‌های سیگنال‌های و غیره تبدیل کنیم.

عدد 6 و پلاستیکی از جنس پلی استایرن

6. پلی استایرن (PS)

شما یک “6” را در داخل یک مثلث مشاهده می کنید که به این معنی است که این پلاستیک پلی استایرن (PS) است. به احتمال زیاد شنیده اید که بهتر است از آن به عنوان فوم یاد شود.

پلی استایرن، همچنین به عنوان استایروفوم یا پلی استایرن منبسط شده (EPS) شناخته می شود. خیلی سبک ولی حجیم است.

پلی استایرن قابل بازیافت است، اما نمی تواند آن را در سطل بازیافت کنار حاشیه شهرداری خود بازیافت کرد. مشکل این است که بسیار سبک و حجیم است که در این شکل ردپای کربن بازیافتی را اضافه میکند. اما زمانی که قابل بازیافت می شود بازیافت آن آسان تر و قابل دوام تر است

شما PS را در اقلام مختلف دور ریختنی مانند:

بشقاب و فنجان، سینی های گوشتی ، کارتن های تخم مرغ  و…می‌بینید. معمولاً بازیافت آن سخت است. PS را می توان در ظروف و بسته بندی، عایق، صفحات سوئیچ نور و بسته بندی فوم بازیافت کرد.

عدد 7 و پلاستیک های متفرقه

عدد 7 و پلاستیک های متفرقه

7. متفرقه

رزین‌های پلاستیکی که هیچ یک از دسته‌های نماد بالا طبقه‌بندی نمی‌شوند، در یک گروه پلی کربنات متفرقه «7» با هم ترکیب می‌شوند. این یک پلاستیک سخت است که به طور بالقوه می تواند از بین ببرد. همچنین لاکتیک اسید (PLA) در این دسته قرار می گیرد.

شما می توانید این مواد را در مواردی مانند:

کیس کامپیوتر و آی پاد ، بطری آب، نایلون، ظروف غذا، مواد “ضد گلوله”.

شما هرگز به طور معمول پلاستیک های شماره 7 را بازیافت نمی کنید، اما این روزها، بسیاری از برنامه های حاشیه ای آنها را مصرف می کنند. آنها را می توان به محصولات سفارشی و الوار پلاستیکی بازیافت کرد.

سخن پایانی

کدهای پلاستیکی برای صنعت زباله توسعه داده شد تا بازیافت‌کنندگان و بازپردازنده‌های پلاستیک بتوانند پلاستیک‌ها را به صورت بصری شناسایی کنند تا در صورت بازیافت آن‌ها را مرتب کنند. پلاستیک ها دمای ذوب متفاوت و رفتار متفاوتی دارند و اگر پلاستیک نامناسب وارد شود، می تواند دسته را آلوده کند.

بنابراین واقعاً همه کدهای اعداد یک شناسه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *