دستهبندی نشده

هر آنچه که باید در مورد تفاوت نایلون و نایلکس بدانید!

تفاوت نایلون و نایلکس

نایلون و نایلکس دو نوع متریال بسیار پرطرفدار برای بسته بندی هستند. اما به اشتباه بسیاری از افراد به دلیل ندانستن تفاوت بین نایلون و نایلکس همواره این دو نوع متریال را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.
در اصل نایلون و نایلکس دو نوع پلاستیک مختلف با خصوصیات و ویژگی‌های کاملا متفاوت هستند. اما برای انتخاب صحیح و متناسب با نوع کاربری باید تفاوت بین نایلون و نایلکس را بدانید. در ادامه این مطلب در مورد اصلی‌ترین تفاوت‌های نایلون و نایلکس به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

تفاوت نایلون و نایلکس

تفاوت نایلون و نایلکس

نایلکس (Nylex) چیست؟

نایلکس نوعی فیلم دمشی بوده و ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن پلی اتیلن است. این نوع فیلم بسته بندی به واسطه داشتن 4 عنصر اصلی یعنی اکسیژن، نیتروژن، کربن و هیدروژن خصوصیات ساختاری متمایزی دارد. نایلکس در انواع مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم استرچ، نایلون ساختمانی، نایلون شیرینگ و… اشاره کرد.
بخش اعظمی از مواد تشکیل دهنده نایلکس‌ها مربوط به پلی اتیلن‌های سنگین است. در اکثر مواقع بیش از 80 درصد نایلون‌ها را پلی اتیلن‌های سنگین تشکیل می‌دهند. 20 درصد مابقی مواد تشکیل دهنده نایلکس‌ها پلی اتیلن‌های سبک بوده و باعث ایجاد خاصیت شفاف و براق در نایلون می‌شوند. منظور از پلی اتیلن سنگین دقیقا پلیمرهای HDPE و پلیمرهای سبک نیز LDPE است.

خصوصیات نایلکس‌ها

نایلکس‌ها در کل جنس خشک و غیر منعطفی دارند. یکی از شاخص‌ترین علامت‌های تشخیص نایلکس‌ها این است که به هنگام لمس آن‌ها سروصدای زیادی تولید می‌شود. نایلکس‌ها ظاهری مات و کدر داشته و برای بسته بندی‌های صنعتی، خانگی و… بسیار مناسب هستند. البته یکی از بزرگ‌ترین مزایای نایلکس‌ها برخورداری از مقاومت بیش از حد در مقابل فشار ناشی از سنگینی وزن و همچنین ضربات است.

موارد کاربرد نایلکس‌ها

نایلکس در عین داشتن جنسی خشک مقاومت بسیار بالایی داشته و به همین دلیل در بسته بندی اکثر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از موارد کاربرد نایلکس عبارت‌اند از:
• سفره‌های یکبارمصرف
• کیسه فریزر
• دستکش یکبار مصرف
• کیسه‌های پلاستیکی مخصوص مواد غذایی و میوه‌جات

نایلون (Nylon) چیست؟

نایلون‌ها برعکس نایلکس‌ها از مواد پلی اتیلنی LDPE سبک ساخته می‌شوند. از نایلون‌ها در ساخت کیسه‌‌های تبلیغاتی، کیسه‌های چایی، مواد پتروشیمی، نایلون‌های عریض و برخی فیلم‌های بسته بندی مخصوص استفاده می‌شود. نایلون شیرینگ یکی از رایج‌ترین انواع نایلون‌ها بوده و کاربرد گسترده‌ای در صنعت بسته بندی دارد. با دقت به تعریف هر یک از این متریال‌ها می‌توان به تفاوت نایلون و نایلکس به سادگی پی برد.

آشنایی با ساختار انواع نایلون‌ها

نایلون‌ها در حالت کلی مواد نیمه بولر و جامدی بوده و تحت عنوان پلاستیک مهندسی تولید و عرضه می‌شوند. نایلون‌های بسته بندی با ابعاد 10 تا 12 سانتی‌متر با ضخامت 30 الی 200 میکرون تولید می‌شوند. در واقع هر چقدر تعداد لایه‌بندی نایلون افزایش یابد به همان اندازه کیفیت و مقاومت آن نیز افزایش خواهد یافت.
موارد کاربرد نایلون بسته بندی
پیش از اینکه به تفاوت نایلون و نایلکس بپردازیم باید بگوییم که نایلون‌ها کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت بسته بندی و صنایع وابسته به آن دارند. برای مثال از این نوع متریال‌های بسته بندی در صنایع داروسازی، صنایع مواد غذایی، صنایع مبلمان، دکوراسیون، بسته بندی لوازم آرایشی و… استفاده می‌شود. از دیگر موارد کاربرد نایلون‌های بسته بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بسته بندی قطعات صنعتی
• بسته بندی لوازم یدکی خودرو
• بسته بندی ظروف چینی، سرامیک، کاشی و…

بررسی تفاوت نایلون و نایلکس از جنبه‌های مختلف

نایلون و نایلکس از نظر ویژگی‌های ساختاری و نوع مواد اولیه تشکیل‌دهنده با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. بارزترین تفاوت نایلون و نایلکس در مات و شفاف بودن سطح آن‌ها است. نایلون‌ها ظاهری شفاف و درخشان دارند، در حالی که نایلکس‌ها دارای ظاهری مات و کدر هستند.

تفاوت نایلون و نایلکس از نظر نوع مواد تشکیل‌دهنده

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد از انواع مختلف مواد پلیمری در تولید نایلون‌ها و نایلکس‌ها استفاده می‌شود. اولین و اصلی‌ترین تفاوت‌های نایلون و نایلکس با یکدیگر در نوع مواد سازنده آن‌ها است. برای نمونه در ساخت و تولید نایلون‌ها همواره از پلی اتیلن‌های سبک LDPE استفاده می‌شود. در حالی که 80 درصد مواد تشکیل‌دهنده نایلکس‌ها پلی اتیلن‌های سنگین هستند. به همین دلیل است که نایلکس‌ها چگالی بالاتری نسبت به نایلون‌ها دارند.

تفاوت نایلون و نایلکس از نظر ظاهر

آشکارترین و واضح‌ترین تفاوت نایلون و نایلکس ظاهر آن‌ها است. در حالت کلی نایلون‌ها ظاهری شفاف‌تر و زیباتری نسبت به نایلکس‌ها دارند. به عبارتی فرایند عبور نور در نایلون‌ها نسبت به نایلکس‌ها بهتر و واضح‌تر اتفاق می‌افتد.
تفاوت نایلون و نایلکس از نظر میزان انعطاف و نرمی
همان طور که در مطالب فوق اشاره شد، نایلون‌ها چگالی کمتری نسبت به نایلکس‌ها دارند، به همین دلیل درجه نرمی و لطافت نایلون‌ها نسبت به نایلکس‌ها بیشتر است. نایلون‌ها به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری نسبتا بیشتر در بسته بندی انواع و اقسام محصولات کاربرد بیشتری نسبت به نایلکس‌ها دارند. در مقابل نایلکس‌ها بنا بر ساختاری محکم و سخت خود در بسته بندی اقلام صنعتی بیشتر به کار می‌روند.

میزان انعطاف و نرمی نایلون و نایلکس

میزان انعطاف و نرمی نایلون و نایلکس

تفاوت نایلون و نایلکس از نظر نوع چاپ

در فرایند چاپ روی بسته بندی‌هایی از جنس نایلون همواره از چاپ نوع براق استفاده می‌شود. در حالی که در فرایند چاپ روی نایلکس‌ها از چاپ نوع پی وی سی استفاده می‌شود. در حالت کلی چاپ پی وی سی ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از چاپ براق است.
تفاوت نایلون و نایلکس از نظر موارد تولید
سومین تفاوت نایلون و نایلکس موارد تولید آن‌ها است. در واقع نایلکس‌ها در لایه‌های نسبتا نازک و ظریف تولید می‌شوند. در حالی که نایلون‌ها به صورت چند لایه تولید می‌شوند. در حالت کلی فرایند نایلون‌ها با استفاده از چند کیلوگرم ماده اولیه تولید و به بازار عرضه می‌شوند. به بیانی روشن‌تر در یک کیلوگرم ماده تعداد بیشتری نایلکس نسبت به نایلون تولید می‌شود. به همین دلیل نایلکس برای استفاده در تولیدات و بسته بندی‌های انبوه بسیار به‌صرفه‌تر است.

چکیده مقایسه نایلون و نایلکس

• امکان تولید نایلکس در ضخامت‌های کم وجود دارد اما نایلون را نمی‌توان در ضخامت‌های نازک‌تر تولید کرد.
• مقاومت نایلکس بیشتر از نایلون است.
• نایلون حالت کششی داشته و منعطف است در حالی که نایلکس ساختار سختی دارد.
• نایلکس بر خلاف نایلون هنگام تحت فشار قرار گرفتن یا مچاله شدن صداهای زیادی از خود تولید می‌کند.
• نایلون‌ها نرم‌تر از نایلکس‌ها هستند.
نادی پلاستیک بزرگ‌ترین تولید کننده انواع نایلون و نایلکس در کشور
شرکت نادی پلاستیک با بیش از 20 سال سابقه تلاش و زحمت بی‌وقفه در صنعت بسته بندی امروزه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها تولیدکننده نایلون و نایلکس بسته بندی در کشور است. کلیه محصولات مخصوص بسته بندی در این مجموعه با استفاده از بهترین دستگاه‌ها و مرغوب‌ترین مواد اولیه و همچنین نازل‌ترین قیمت تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *