اخبار

سلفون بسته بندی + خرید انواع رول بسته بندی، روکش و سلفون غذا

سلفون بسته بندی

سلفون بسته بندی و روکش غذایی

سلفون بسته بندی، اصطلاحی عمومی است که برای توصیف مواد مختلف استفاده می‌شود. منظور از سلفون، پلاستیک نازکی است که در حوزه بسته بندی محصولات صنعتی و یا بسته بندی مواد غذایی به کار گرفته می‌شود. بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی که به آن فیلم شرینک نیز گفته می‌شود، یک پلاستیک نازک است که معمولاً برای آب‌بندی و ایمن‌سازی مواد غذایی در ظروف برای تازه نگه داشتن مواد درون بسته‌ها استفاده می‌شود.

یکی از بازارهایی که سلفون بسته بندی بیشترین اهمیت را در آن دارد، صنایع غذایی است. این نوآوری شگفت‌انگیز پلاستیکی هر روز به مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ کمک می‌کند تا با کاهش هزینه‌ها و افزایش ماندگاری محصولات خود، کیفیت و کاهش ضایعات غذا را افزایش دهند. مزایای استفاده از این ابزار بسته بندی هم برای مشاغل و هم برای مشتری غیرقابل چشم‌پوشی است. در ادامه با مزایای سلفون بسته بندی مواد غذایی و امکانات آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

در حال حاضر سلفون بسته بندی در کشور ما و سایر کشورها یک ماده بسیار کاربردی و بسیار محبوب است. اگرچه سلفون‌های بسته بندی، قابل حمل و ارزان قیمت هستند و می‌توانند ماندگاری مواد غذایی را برای مدت طولانی‌تری بالا ببرند و آن‌ها را تازه نگه دارند، اما چندین مورد وجود دارد که هنگام خرید باید به آنها توجه شود. در این مقاله ما به مهمترین مزیت‌های استفاده از سلفون‌ها می‌پردازیم و شما را با این محصول آشنا می‌کنیم. همچنین نکات لازم برای خرید سلفون بسته بندی مواد غذایی شرح داده می‌شود. با ادامه متن همراه باشید.

رول بسته بندی سلفون چیست؟

معمولا سلفون بسته بندی مواد غذایی در رول‌های جداگانه و در وزن‌های مختلف تولید و فروخته می‌شوند. البته به تازگی برای برش راحت‌تر سلفون‌ها روی جعبه رول بسته بندی از یک تیغه برش استفاده می‌کنند تا عمل برش به صورت سریع و مناسب انجام شود. آیا می‌دانید این ماده کاربردی و بسیار مفید در صنعت بسته‌بندی چگونه کشف شده است؟ در ادامه با نحوه کشف عجیب سلفون مواد غذایی آشنا می‌شویم.

در سال ۱۹۳۳ هنگامی که یک کارگر آزمایشگاهی به نام رالف ویلی، در شرکت شیمیایی Dow مشغول به کار بود، برای شست و شوی مناسب  لیوان‌های مورد استفاده در تولید یک محصول خشکشویی، توانست سلفون بسته بندی یا همان پلاستیک بسته بندی را کشف کند. این محصول در ابتدا به اسپری تبدیل شد تا به هواپیماهای جنگنده پاشیده شود تا در برابر عناصر محیطی محافظت شوند.

در ابتدا جنس پلاستیک‌های بسته بندی از PVC (پلی وینیلیدن کلراید) بود، اما در سال ۱۹۴۹ فردی به نام داو کمیکال توانست اسپری قدیمی را تغییر و سلفون‌های کنونی را تولید کند و به این ترتیب تحول بزرگی در صنعت تولید پلاستیک‌های بسته بندی پدید آورد.

سلفون بسته بندی

سلفون بسته بندی

رول سلفون بسته بندی از چه چیزی ساخته شده است؟

فیلم استرچ و فیلم شیرینگ صاف و شفاف که اکنون به عنوان سلفون بسته بندی می شناسیم، در اصل یک اشتباه شیمی بود که در دهه ۱۹۳۰ در یک آزمایشگاه پدید آمد. این مواد در ابتدا به صورت بقایای اضافی به صورت سرسختانه به ته یک لیوان چسبیده بودند و در آن زمان شیمی دان‌ها و متخصصان فکر می‌کردند این مواد هیچ کاربردی ندارد. اما این چنین نبود!

با مشخص شدن ویژگی‌های این ماده عجیب، ارتش در ابتدا از آن برای خط کشیدن روی چکمه و هواپیما استفاده می‌کرد. اما امروزه مصرف کنندگان در سراسر جهان و فروشگاه‌های مواد غذایی که مردم از آن‌ها خرید می‌کنند، از این ماده فوق العاده مقاوم در برابر آب برای محافظت از محصولات غذایی و غیرخوراکی خود استفاده می‌کنند.

در حال حاضر سلفون بسته بندی در ایران و سایر کشورهای جهان به عنوان یکی از محصولات پلاستیکی بسیار پرکاربرد مورد مصرف قرار می‌گیرد. اگرچه سلفون غذا قابل حمل و ارزان قیمت است و می‌تواند ماندگاری مواد غذایی را برای مدت طولانی تری بالا ببرد و آن‌ها را تازه نگه دارد، اما موارد مهمی وجود دارند که در هنگام خرید سلفون  باید به آن‌ها توجه داشته باشید. به عنوان مثال موارد زیر را در نظر بگیرید:

اگر مشما بسته بندی از پلاستیک‌های غیر قابل بازیافت تولید شده باشد، می‌تواند به بحران بزرگتر آلودگی پلاستیک کمک ‌کند. بنابراین شما باید همیشه محصولی را انتخاب کنید که قابل بازیافت باشد و آلودگی زیست محیطی ایجاد نکند. در سال‌های اخیر مسئله آلودگی محیط زیست یکی از نگران‌کننده‌ترین موضوعات مورد بحث در نشست‌های بین‌المللی بوده است و تصمیم‌های مهمی در رابطه با جلوگیری از تولید مواد پلاستیکی غیرقابل بازیافت در این نشست‌ها گرفته شده است. بر این اساس تولیدکننده‌های برتر در حوزه مواد پلاستیکی درتلاش هستند تا متریال‌های قابل بازیافت تولید کرده و به سلامت محیط زیست کمک کنند. سلفون بسته‌بندی از جمله این متریال‌هاست که در صورت تولید درستف می‌تواند در کنار کاربردهای فراوانی که دارد، از آلودگی بیشتر طبیعت نیز جلوگیری کند.

مواد جدید تشکیل دهنده پلاستیک بسته بندی

همه ما می‌دانیم که بازیافت پلاستیک‌ها دشوار است و از مواد شیمیایی بالقوه مضر ساخته شده اند، به ویژه هنگامی که در محیط تجزیه می‌شوند، پس بهترین راه کار برای شما استفاده از مواد قابل بازیافت است.

همانطور که در بالا اشاره شد، سلفون بسته بندی عمدتا از جنس پی وی سی (پلی وینیلیدن کلراید) تولید می‌شود. البته با پیشرفت فناوری روز به روز این مواد گسترده‌تر می‌شوند، به طوری که در سال‌های اخیر سایر گزینه‌ها هم به عنوان مواد اولیه تولید رول سلفون محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. محبوب‌ترین این گزینه‌ها در سال‌های اخیر پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) بوده است. این مواد در مقایسه با مواد قدیمی بهتر و با کیفیت‌تر هستند و از همه مهمتر، برای بدن انسان‌ها نیز ایمن‌تر و بدون خطر هستند. متریال‌های قدیمی با توجه به ترکیبی کلریدی که داشتند، سلامت انسان را تهدید می‌کردند، این در حالی است که LDPE ساختار متفاوتی دارد و برای سلامتی انسان تهدیدکننده محسوب نمی‌شود.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۴ خیلی از مواد قدیمی مورد استفاده برای تولید محصولات بسته بندی به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی کنار گذاشته شدند.

انتخاب و خرید انواع سلفون بسته بندی مواد غذایی

در حال حاضر انواع مختلفی از مواد بسته بندی در دسترس است، اما انتخاب مواد بسته بندی مناسب همیشه یک چالش برای خانواده‌ها، شرکت‌ها و فروشگاه‌ها بوده است. سلفون بسته بندی یکی از بهترین روش‌های بسته بندی انواع مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات در صنعت امروزه محسوب می‌شود. هدف اصلی استفاده از مشما بسته بندی یا همان سلفون‌، محافظت از مواد داخل ظروف در طی های حمل و نقل و نگهداری است. در ادامه به خلاصه‌ای از مهمترین مزایای سلفون غذا اشاره می‌کنیم.

محافظ غذا

محافظ غذا

زیبایی و شفافیت سلفون بسته بندی

یکی از مزایای بسیار مهم سلفون بسته بندی، شفاف بودن این نوع فیلم بسته بندی است. این بدان معناست که محصولاتی مانند میوه و سبزیجات، گوشت، حبوبات، پودرها و… پس از قرار گرفتن در بسته بندی هنوز هم دیده می‌شوند. این موضوع به مشتری کمک می‌کند تا کیفیت محصول را بسنجد و به او امکان می‌دهد تا بهترین کالای موجود را برای خرید انتخاب کند.

علاوه بر این سلفون‌ها نیز برای اهداف بازاریابی بسیار مفید هستند، زیرا می‌توان تبلیغات را روی آن چاپ کرد. علاوه بر این  اجازه دادن به شرکت برای افزودن اطلاعات مهم به بسته بندی مواد غذایی، در حالی که هنوز مصرف کننده را قادر می‌سازد تا آنچه را در داخل ظروف است را مشاهده کنند.

محافظ مواد غذایی

همانطور که قبلا ذکر شد، مشما بسته بندی می‌تواند از تماس محصولات با اکسیژن محافظت کرده و از خراب شدن آن جلوگیری کند. علاوه بر آن، بسته بندی مناسب همچنین می‌تواند از غذا و سایر محصولات درون بسته‌بندی در برابر انواع آلودگی‌های خارجی محافظت کند. در طول تولید و حمل و نقل کالا موارد بسیاری وجود دارد که ممکن است در صورت تماس با مواد غذایی، آن‌ها را غیرقابل فروش یا نامناسب برای مصرف کند. استفاده از رول سلفون از این کار جلوگیری می‌کند.

یک لایه نازک از مشما بسته بندی می‌تواند از تماس این آلاینده‌ها با ماده غذایی محصور جلوگیری کند. این مزیت فیلم سلفون بسته بندی منجر به کاهش اتلاف مواد غذایی در طولانی مدت می‌شود و یک راه حل بسته بندی مناسب و اقتصادی ایجاد می‌کند.

محافظ مواد غذایی

محافظ مواد غذایی

فضای کمتر با رول سلفون مواد غذایی

فضای ذخیره‌سازی و فضای موجود در وسایل حمل و نقل اغلب مسئله ای مهم است. اگر موردی در بسته بندی بیش از حد محصور شده باشد، منجر به اشغال بیشتر فضای حمل و نقل، کامیون‌ها و کانتینرهای حمل و نقل می‌شود. این نه تنها استفاده بی فایده از فضا است، بلکه منجر به هزینه‌های حمل و نقل بسیار بیشتری نیز می‌شود، که به نوبه خود منجر به مصرف سوخت بالاتر می‌شود. سلفون بسته بندی باعث می‌شود تا محصول با استفاده از حداقل مواد در اطراف آن محافظت شود. به جای جعبه‌ها یا ظروف بزرگ، این ماده فضای ذخیره سازی را هنگام حمل و نقل یا انبارداری به حداقل می‌رساند. بنابراین با یک روش بسیار ساده و کم‌هزینه می‌توانید فضایی که مواد غذایی در حمل و نقل اشغال می‌کنند، به شکل چشمگیری کاهش دهید.

علاوه بر حمل و نقل، یکی دیگر از مواردی که در مورد اشغال فضا می‌توان به ان اشاره کرد، بسته‌بندی مواد غذایی در خانه، سردخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی است. با استفاده از سلفون های مواد غذایی، بسته‌بندی‌ها جمع و جورتر شده و فضایی که در داخل فریزرها و یخچال‌‌ها اشغال می‌کنند، بسیار کمتر خواهد شد.

بسته بندی مواد غذایی به شکلی آسان و قابل اعتماد

یکی از مولفه‌های مهم سلفون بسته بندی اعتماد است. این بدان معناست که وقتی از آن استفاده می‌کنید، دیگر نباید نگران فاسد شدن غذا و یا ریختن مواد غذایی از ظرف آن باشید. به راحتی می‌توانید بعد از کشیدن سلفون روی مواد غذایی آن‌ها را انبار کنید، جابجا کنید و یا برای مراکز فروش ارسال کنید.

کارایی سلفون بسته بندی

استفاده از مشما بسته بندی نسبتا ارزان‌تر از سایر محصولات است. این مواد به راحتی روی انواع مواد غذایی قرار می‌گیرند و می‌توانند از آن‌ها محافظت و مراقبت نمایند. مهمترین کاری که مشما بسته بندی انجام می‌دهد این است که از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کرده و طول عمر استفاده از مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

سلفون بسته بندی مواد غذایی

سلفون بسته بندی مواد غذایی

قیمت رول سلفون بسته بندی

طیف وسیعی از متریال‌ها و دستگاه‌های بسته بندی متنوع و کوچک و بزرگ در بازار وجود دارد که برخی از آن‌ها واقعا گران‌قیمت هستند. اما اگر به دنبال ارزان‌ترین و مناسب‌ترین روش بسته بندی مواد غذایی هستید، حتما سلفون بسته بندی را در اولویت‌های خود قرار دهید. این مواد به راحتی و بدون این که فضای زیادی را در محل کار شما اشغال کنند به شما کمک می‌کنند تا مواد غذایی و البته بسیاری دیگر از مواد را بسته‌بندی کنید.

علاوه بر این، در مقایسه با دستگاه‌های دیگر، دستگاه های بسته بندی سازگار با سلفون بسته بندی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. اگر فکر می‌کنید ماشین آلات بسته بندی پلاستیکی کوچک یا  انواع سلفون بسته بندی می‌توانند به نفع تجارت شما باشند، چرا امروز با ما تماس نمی‌گیرید؟ کارشناسان ما خوشحال خواهند شد که به شما کمک می‌کنند تا راه حل مناسب برای تجارت خود پیدا کنید، زیرا سلفون ‌های کوچک بسته بندی می‌تواند نه فقط به صنایع مرتبط با مواد غذایی بلکه به بسیاری از صنایع دیگر نیز کمک کنند.

خرید سلفون بسته بندی مناسب برای تازه نگه داشتن مواد غذایی

اگرچه برخی تصور می‌كنند كه جمع كردن مواد غذایی غیر ضروری است، اما سلفون بسته بندی در واقع نقش بسیار مهمی در كاهش ضایعات مواد غذایی دارد. معمولا سلفون از رسیدن اکسیژن به محصول موجود در داخل ظروف جلوگیری می‌کند. این امر به نوبه خود سرعت تجزیه را کاهش می‌دهد و ماندگاری کالای محصور شده را هم افزایش می‌دهد. هرچه محصول برای مصرف ایمن‌تر باشد، انرژی کمتری برای تولید و تحویل محصول دیگر در نوع خود مورد نیاز است.

آیا محافظ غذا به محیط زیست آسیب می‌رساند؟

هنگامی که رالف وایلی موقع کار در آزمایشگاه فیزیک در داو در میدلند میشیگان، پلی وینیلیدن کلرید (PVDC) را کشف کرد، آن را ماده ایونیت نامید که ماده‌ای تخریب‌ناپذیر بود. وظیفه در اصل او ایجاد یک محصول جدید از هیدروکربن و کلر بود. این ماده شیمیایی جدید آنقدر مقاوم در برابر آب بود که نمی‌توانست آن را از فلاسک تقطیر خود پاک کند. مولکول‌های PVDC آنقدر محکم به هم متصل شده‌اند که تقریبا توسط مولکول‌های اکسیژن و آب غیر قابل نفوذ هستند. این ویژگی‌ها باعث جذابیت هرچه بیشتر این ماده می‌شود.

در دهه ۱۹۶۰، شرکت استرالیایی GLAD نسخه مخصوص خود را هرچند باچسبندگی کمتر، از پلاستیک پلی اتیلن ایجاد کرد. ساران روپن نیز پس از نگرانی مصرف کنندگان در مورد تاثیرات بهداشتی اینگونه مواد روی بسته بندی مواد غذایی توانست برای بسته بندی مواد غذایی با ایمنی بالا از پلاستیکی با کلرید و پلی اتیلن استفاده کند.

امروزه مصرف کنندگان در سراسر جهان از سلفون بسته بندی ساخته شده از PVDC، PVC و پلی اتیلن استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها مطابق با استاندارد‌های محیط زیست ساخته شده و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند، اما برخی دیگر توانایی آن را دارند که در آینده نه چندان دور به محیط زیست و انسان‌ها آسیب وارد کنند.

بازیافت سلفون بسته بندی

بازیافت کیسه‌های نازک و شل و شبیه پلاستیک دشوار است. بدون تجهیزات تخصصی نمی‌توان این گونه از پلاستیک‌های بسته بندی را بازیافت نمود، علاوه بر این هزینه بازیافت آن‌ها بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید وقتی PVC و PVDC به محل دفن زباله یا زباله سوزی می‌رسند، می‌توانند یک ماده شیمیایی بسیار سمی به نام دیوکسین آزاد کنند. بر همین اساس هم توصیه می‌شود از سلفون بسته بندی ساخته شده از PVC و PVDC استفاده نشود.

انباشتگی این ماد در محیط‌های دریایی نیز پلاستیک باعث ایجاد یک بحران بزرگ دیگر می‌شود، اما بر خلاف سایر پلاستیک‌ها، دانشمندان دریافته اند که PVC و PVDC نقش خوبی در جمع آوری باکتری‌ها و فلزات انجام بر عهده دارد. معمولا ماهی‌ها این گونه از پلاستیک‌ها را با غذا اشتباه می‌گیرند و از این حیث باید مراقب بود تا این مواد به دریاها وارد نشوند.

در حالی که فعالان محیط زیست تمایل دارند که سلفون بسته بندی تولید شده از PVC و PVDC را به طور کامل کنار بگذارند، بیشتر تولیدکنندگان تمایلی به این کار ندارند؛ زیرا باید زیرساخت‌های قدیمی خود را با زیرساخت‌های جدید جایگزین کنند. زیرساخت‌هایی که نادی پلاستیک از چندین سال پیش از آن‌ها استفاده می‌کند و مطابق با آخرین فناوری‌های روز دنیا آن‌ها را ایجاد کرده است.

البته معاون رئیس دولت در انجمن صنایع پلاستیک آمریکا، می‌گوید فیلم‌های پلاستیکی یا سلفون بسته بندی امروزی به راحتی قابل بازیافت هستند، اگر زیرساخت ما برای جمع آوری زباله کم نباشد. در این میان انجمن صنایع پلاستیک، بسته بندی پلاستیکی را به عنوان روشی موثر برای کاهش ضایعات مواد غذایی با حفظ تازگی غذا مطرح می‌کند.

مشما بسته بندی

مشما بسته بندی

آیا استفاده از سلفون بسته بندی برای سلامتی انسان‌ها ضرر دارد؟

در حال حاضر برای ساخت سلفون بسته بندی از ترکیبات خاصی استفاده می‌کنند تا برای سلامت انسان‌ها مضر نباشد؛ اما بهتر است بدانید که PVC و PVDC با ترکیبات کلرید کمی متفاوت هستند. این نوع پلاستیک شامل مقدار کمی وینیل کلرید است (اغلب ۱۳ درصد) که به طور معمول هر دو دارای افزودنی‌های سمی هستند. سازمان غذا و دارو هر دو را تنظیم می‌کند و اجازه می‌دهد کمتر از یک درصد از این مواد به داخل مواد غذا نفوذ کند. بسیار بعید است که با این حجم کم از آلودگی کسی بتواند توسط پلاستیک مسموم شود.

معمولا برای اینکه سلفون نرم تر، منعطف تر و شفاف تر شوند، اغلب با پلاستیک سازها مخلوط می‌شوند، به ویژه برای بسته بندی مواد غذایی. یکی از کلاس‌های رایج نرم کننده‌ها، گروهی از مولکول‌ها به نام فتالات است، دسته ای که حاوی مواد سرطان زا است.

اگرچه پلاستیک PVC دیگر حاوی آن‌ها نیست، این ماده حاوی یک نرم کننده به نام DEHA یا دی اتیل هگزیل آدیپات است و اثرات آن بر سلامت انسان نامشخص است. البته روز به روز متخصصان در این حوزه تلاش می‌کنند تا از مواد ارگانیک برای تولید سلفون استفاده کنند تا خطرات ناشی از مسائل بهداشتی آن‌ها کمتر شود. تا کنون نیز توانسته‌اند به نتایج خوبی دست پیدا کنند، برخی از شرکت‌ها در حال حاضر از سلفون‌های بسته بندی کاملا بی خطر استفاده می‌کنند.

سلفون بسته بندی

سلفون بسته بندی

روکش غذایی جایگزین PVC

با توجه به اینکه ترکیبات PVC برای سلامتی انسان خطر دارند، در سال‌های اخیر ترکیبات LDPE جایگزین این ترکیبات شده است. مشکل بسته بندی پلاستیکی LDPE این است که مقدار چسبندگی پلاستیک PVC را ارائه نمی‌دهد؛ اما این مشکلات نیز با راه کارهایی که متخصصان ارائه داده‌اند تا جدود زیادی حل شده است.

سلفون بسته بندی توسط یک فرایند اکستروژن ساخته می‌شود. معمولا در این فرایند گرانول‌های پلاستیک ذوب می‌شوند و از طریق قالب به حباب تبدیل می‌شوند. سپس حباب بین غلطک‌های فلزی فرو می‌ریزد تا یک فیلم نازک ایجاد شود. فیلم‌های بسته بندی باز می‌شود، بریده می‌شود و روی لوله‌های مقوایی چرخانده می‌شود. لوله‌ها در جعبه‌هایی با لبه‌های دندانه دار بسته بندی می‌شوند.

ضخامت روکش غذایی در بازار متفاوت است و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود آنها را از مراکز معتبر خریداری کنید. شما می‌توانید از بسته بندی مواد غذایی برای نگهداری و محافظت از مواد خود و افزایش طول عمر آنها و نیز برای جلوگیری از فساد زود هنگام استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب با سلفون بسته بندی آشنا شدیم و دانستیم که یکی از مناسب‌ترین متریال‌ها برای بسته بندی مواد مختلف از جمله مواد غذایی و خوراکی، سلفون‌های بسته‌بندی هستند. سلفون عمدتا از جنس پی وی سی ساخته می‌شود و مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قیمت پایین، شفافیت بالا، استحکام قابل قبول و قابلیت نگهداری مواد غذایی برای طولانی مدت اشاره کرد. از معایب سلفون مواد غذایی نیز به مشکلات زیست محیطی آن اشاره شد که خوشبختانه با پیشرفت علم و فناوری روز به روز در حال حل شدن است. با توجه به مزایای که به آن‌ها اشاره شد، مجموعه‌های مختلف می‌توانند برای بسته بندی از سلفون استفاده نمایند. اگر به دنبال یک بسته بندی ایده‌آل هستید، ما در مجموعه تولید نادی پلاستیک بهترین و ارزان‌ترین مواد و خدمات را به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سلفون های بسته بندی و دیگر متریال‌های بسته بندی پلاستیکی، با کارشناسان نادی پلاستیک در ارتباط باشید. نادی پلاستیک بزرگترین تولیدکننده انواع فیلم بسته‌بندی بوده و تمام محصولات خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید و عرضه می‌نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *