اخبار

پلاستیک تجزیه پذیر چیست و چه مزایایی دارد؟

پلاستیک تجزیه پذیر چیست

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پلاستیک، محصولی انقلابی و مهم در زندگی روزمره انسان‌ها در کل دنیاست به حدی که امروزه می‌توان گفت زندگی بدون پلاستیک تقریبا غیر ممکن است و با این حال این مهم بدون جایگزین، هزینه تولیدی و زیست محیطی بسیار سنگینی بر بشر تحمیل می‌کند. در گذشته و دورانی که پلاستیک حداقل در حالت امروزی اش وجود نداشته، بسته بندی‌ها هیچ شباهتی به حالت امروزی نداشتند. بیشتر بسته بندی‌ها با کاغذ، مقوا، پوست حیوانات، پارچه و چیز‌های دیگر انجام می‌شد که هر کدام مشکلات خودشان را داشتند؛ کاغذ مقاومت و دوام کافی نداشت، پارچه بهداشتی نبود و پوست حیوانات سخت به دست می‌آمد و طبعا بسیار پر هزینه‌تر بود. اما پلاستیک هم مشکلاتی داشت که مهمترین آن‌ها تخریب محیط زیست بود. خوشبختانه امروزه این مشکل هم با تولید پلاستیک‌های تجزیه پذیر حل شده است. در ادامه در مورد پلاستیک تجزیه‌پذیر بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

تولید پلاستیک و تحول زندگی مردم

 

سال‌ها به این شکل و منوال پیش رفت تا اینکه محصولی به اسم پلاستیک به وجود آمد. محصولی که در شرایط و دمای خاص هر شکلی می‌تواند به خود بگیرد. در هر رنگ و حتی به صورت بدون رنگ امکان تولید دارد. هم به صورت سخت و مقاوم تر تولید می‌شود و هم به صورت انعطاف پذیر و نرم تر.

 

رفته رفته پلاستیک جای خود را در زندگی مردم پیدا می‌کرد و کاربرد‌های بیشتری از پوشش به عنوان و اقسام دلائل از جمله غیر قابل نفوذ آب بودن، نارسایی برق بودن، عایق حرارت و صدا در حد نسبی و ویژگی‌های دیگر در کنار پیدا کردن راه‌های ارزان قیمت تر و به صرفه تر برای تولید پلاستیک و در نتیجه ارزان تر شدن آن، موجب تبدیل پلاستیک به بخش جدانشدنی از زندگی مدرن انسان‌ها شد. با پیشرفت علمی و صنعتی، رفته رفته راه‌های جدید تر و ارزان ‌تری برای تولید پلاستیک ابداع شد، هزینه‌های تولید کاهش یافت و میزان تولید بالا رفت و پلاستیک نمود بیشتری در زندگی پیدا کرد و تقریبا می‌توانست در هر حوزه ای جایگزین کالاهای مختلف شود؛ از ظروف و لباس و خودرو تا مصالح ساختمانی و شیشه و تزئینات؛ در همه ی این موارد پلاستیک به یک جایگزین ارزان تر و بهینه تر تبدیل شده است.

 

پلاستیک، مزایا و معایب

 

با وجود گسترش حوزه ی استفاده از پلاستیک، همچنان روز به روز نیاز بشریت به پلاستیک بیشتر و گسترده تر می‌شود که طبیعتا علت تولید این محصول را ناگزیر تر و بیشتر می‌کند. با این حال پلاستیک‌های زیست تخریب ناپذیر در کنار مزایایشان اثرات مخرب زیست محیطی زیادی به بار می آورند.

 

پلاستیک‌های زیست تخریب ناپذیر به خاطر داشتن حالت پلیمری، مولکول‌های طویل و به هم پیوسته دارند و این مورد باعث می‌شود تجزیه و جذب شدن آن در طبیعت توسط میکروارگانیسم‌ها بسیار سخت و زمان بر یا حتی شاید غیرممکن باشد. در حالی که پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر در کنار تمام مزایا و کاربرد‌های پلاستیک‌های قدیمی زیست تخریب ناپذیر، اینگونه نیستند و بعد از اتمام دوره مصرفشان شروع به تجزیه و جذب شدن در طبیعت توسط میکروارگانیسم‌ها می‌کنند و در مدت کوتاهی وارد چرخه ی طبیعت می‌شوند.

 

قطعا تا به حال شنیده اید که یک پلاستیک زیست تخریب ناپذیر چند صد یا شاید چند هزار سال طول می‌کشد تا تجزیه شده و به چرخه طبیعت بازگردد. از طرفی باقی مانده این زباله‌های پلاستیکی اثرات مخربی بر محیط زیست تمام گونه‌های جانوری از ماهیان و خزندگان تا پرندگان و… می‌گذارد. از سال‌ها پیش این احساس خطر باعث شد پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر اهمیت بیشتری پیدا کنند و سریع تر در بین پلاستیک‌های مصرفی، جایگزین پلاستیک‌های قدیمی و زیست تخریب ناپذیر شوند.

 

امروزه به راحتی می‌توان کیسه‌های پلاستیکی و کیسه‌های فریزر زیست تخریب پذیر، ظروف یکبار مصرف و کالاهای پلاستیکی از جنس زیست تخریب پذیر را از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک پیدا کرد. این اتفاق به برکت ورود سریع تولید کننده‌های مرتبط با تولید و کار با پلاستیک زیست تخریب پذیر به بازار داخلی سریع‌تر از گذشته اتفاق افتاد.

 

چه شرکت‌های تولید کننده پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر مثل شرکت کوالا و چه تولیدکننده‌های دستگاه‌های بسته بندی با تولید پلاستیک‌ها و دستگاه‌های سازگار با پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر مثل نادی پک که از تولید کننده‌های برتر و پیشروی سال‌های قبل هستند، مشکلات گفته شده در بالا را حل کرده‌اند. نادی پک با تولید دستگاه‌های سازگار با پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر، یکی از تولیدکننده‌های پیشرو در حمایت از محیط زیست در ایران است.

 

استفاده از این نوع پلاستیک و دستگاه‌های سازگار با این پلاستیک‌ها کمک زیادی به کاهش آلودگی محیط زیست کرده است. نکته قابل توجه این است که پلاستیک‌ها  دستگاه‌های بسته‌بندی متناسب با آن‌ها، از نظر اقتصادی نیز تفاوتی با نوع قبلی ندارند و تولیدکننده‌ها و شرکت‌های مختلف می‌توانند به راحتی از این دستگاه‌ها استفاده نمایند.

 

مصرف پلاستیک در ایران

 

در سال‌های گذشته درکشور ما مصرف پلاستیک، سرعت افزایش بیشتری داشته و این افزایش تقاضای چشمگیر موجب ایجاد شدن بازار و نیاز عظیمی برای انواع پلاستیک شد. در پی این تقاضای عظیم، تولید کننده‌ها وارد عمل شده و کشور را از بخش بزرگی از واردات بی نیاز کردند و با توجه به ظرفیت عظیم منابع مواد اولیه ی مورد نیاز در کشور، کم کم نیاز به پلاستیک و واردات تبدیل به تولید مازاد نیاز پلاستیک و صادرات آن گردید.

 

اما مشکلات زیست محیطی استفاده از این پلاستیک‌های زیست تخریب ناپذیر رفته رفته موجب ایجاد خسارات جبران ناپذیر و نزدیک شدن به بحران‌های زیست محیطی می‌شد که خوشبختانه استفاده از پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر با فعالیت فعالان محیط زیست و آگاه سازی، سریع تر و گسترده تر مورد استقبال جوامع و تولید کننده‌ها مخصوصا تولید کننده و هلدینگ‌های پیشرو مثل نادی پک و پارس اتیلن قرار گرفت و این موارد از ارزشمند ترین و مهم ترین خدمات انجام گرفته برای آینده ی کشور هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ حفظ منابع برای آیندگان به شمار می‌روند.

 

در نهایت سوالی که ایجاد می‌شود این است که ما چه جایگاهی در پیشرفت در این زمینه داریم و چه باید بکنیم؟

 

 

 

آینده استفاده از پلاستیک تجزیه‌پذیر

 

مهم ترین کارهایی که باید انجام داد این موارد هستند: اگر فروشنده یا تولید کننده هستید حتما محصولات خود را با کیسه‌ها، نایلون یا و بسته‌های پلاستیکی زیست تخریب پذیر بسته بندی کنید.

 

اگر خریدار و مصرف کننده هستید، فروشنده‌ها، فروشگاه‌ها و تولید کننده‌ها را تشویق به استفاده از این نوع بسته بندی با پلاستیک زیست تخریب پذیر کنید و در صورت پافشاری براستفاده از پلاستیک زیست تخریب ناپذیر با تحریم و تنبیه شان در نهایت موجب ایجاد تمایل در همه ی اعضای این بازار‌ها از جمله تولید کننده‌های موارد غذایی، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، تولید کننده‌های دارویی و درمانی، مراکز تفریحی، فروشنده‌های پوشاک و البسه و… بر استفاده از پلاستیک زیست تخریب پذیر، رفته رفته این نوع از پلاستیک را به عنوان تنها نوع پلاستیک مصرفی در بازار داشته باشیم که در این مورد نقش کارخانه‌های تولید دستگاه بسته بندی از جمله نادی پک بسیار مهم و حیاتی و غیر قابل چشم پوشی است که با تولید دستگاه‌های بسته بندی سازگار با پلاستیک زیست تخریب پذیر نقش بسیار مهم و حیاتی در این زمینه ایفا می‌کنند.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column][/vc_column][vc_column][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *