دستهبندی نشده

نایلون چیست؟ معرفی انواع نایلون و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر

نایلون چیست؟

پلاستیک و فراورده‌های پلاستیکی کاربرد گسترده‌ای در زندگی روزمره انسان‌ها دارند. یکی از پرکاربردترین فراورده‌های پلاستیکی نایلون‌ها هستند. بی‌شک زمانی که حرف از نایلون می‌شود اولین چیزی که به ذهن افراد خطور می‌کند کیسه‌های پلاستیکی است. اما در اصل کیسه‌های پلاستیکی تنها یک مورد از انواع نایلون هستند. نایلون از جمله پرکاربردترین الیاف مصنوعی در دنیا است که در صنایع مختلف تولید پوشاک، نخ، مسواک و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نایلون‌ها به دلیل داشتن ساختار خاص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد امروزه در صنعت بسته بندی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در ادامه انواع نایلون را به همراه ویژگی‌ها و موارد کاربرد به صورت کامل معرفی می‌کنیم.

تصویری از استفاده های مختلف از نایلون ها برای عنوان نایلون چیست انتخاب شده است.

نایلون از پرمصرف‌ترین پلیمرهای جهان است

نایلون (Nylon) چیست؟

نایلون اولین الیاف مصنوعی ساخت بشر است، این متریال در سال 1930 میلادی کشف شد. در آن زمان این فیبر با توجه به خصوصیات بسیار خاص و کاربردی خود توانست به عنوان جایگزین ابریشم معرفی شود.

علت اصلی پرکاربرد بودن نایلون و انواع آن در جوامع بشری بهره‌گیری از مواد اولیه‌ای به نام پلی اتیلن است. پلی اتیلن استفاده شده در نایلون‌ها از نوع پلی اتیلن خطی سبک یا همان LDPE است. ماهیت نرم و ظاهر شفاف این متریال باعث شده تا بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف به خصوص صنعت بسته بندی داشته باشد.

خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد نایلون بسته بندی

نایلون‌ها بر خلاف سایر متریال‌های بسته بندی به جهت داشتن برخی خصوصیات خاص برای بسته بندی انواع و اقسام محصولات به کار برده می‌شوند. برخی از مهم‌ترین خصوصیات انواع نایلون عبارت‌اند از:

  • وزن سبک
  • تولید در ابعاد و اندازه‌های متفاوت
  • قابلیت حمل محصولات سنگین
  • مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل محیطی مخرب مانند گرما، مواد شیمیایی، رطوبت و…

البته نوع دیگری از نایلون‌ها وجود دارند که انحصارا برای عایق‌بندی محصولات در فرایند بسته بندی استفاده می‌شوند. حتی این نوع متریال به دلیل ساختار خاص خود بهترین گزینه برای بسته بندی بهداشتی محصولات غذایی است. علاوه بر موارد فوق با استفاده از نایلون‌های بسته بندی می‌توان از محصولات در برابر اشعه فرابنفش خورشید نیز به خوبی محافظت کرد.

معرفی انواع نایلون بسته بندی

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد، نایلون در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. انواع نایلون با توجه به درخواست و نیاز مشتری‌ها توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مربوطه تولید می‌شوند. از جمله مهم‌ترین انواع نایلون بسته بندی می‌توان به موارد پرداخت:

  • نایلون شیرینگ
  • نایلون حباب‌دار
  • نایلون مخصوص مواد غذایی
  • نایلون استرچ
  • نایلون پشت چسبدار
  • نایلون فروشگاهی

هر یک از این نایلون‌ها بنا بر فرمولاسیون خاص خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تصویری از محصولی با نایلون بسته بندی برای عنوان معرفی انواع نایلون بسته بندی انتخاب شده است.

نایلون‌ها یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت بسته‌بندی به شمار می‌روند

معرفی نایلون شیرینگ و ویژگی‌های آن

نایلون یا همان فیلم شیرینگ از جمله پرمصرف‌ترین انواع نایلون در صنعت بسته بندی هستند. یکی از بارزترین خصوصیات فیلم شیرینگ ویژگی جمع‌شوندگی بسیار مطلوب در اثر اعمال حرارت و گرما است. البته باید به این نکته اشاره کرد که این نوع نایلون در بازه دمایی 160 تا 220 درجه سانتی‌گراد در اثر حرارت تغییر شکل می‌دهد.

نایلون‌های شیرینگ در انواع مختلف تک لایه و چند لایه بر اساس نیاز و درخواست مشتری تولید می‌شوند. البته خاصیت چاپ‌پذیری بسیار بالای این نوع نایلون باعث شده تا تولیدکنندگان بیشتر از این محصول استفاده کنند.

انواع نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. در هر یک از انواع این نایلون از مواد اولیه خاصی استفاده می‌شود. فیلم شیرینگ در 3 نوع اصلی تولید می‌شود:

  • شیرینگ pvc
  • شیرینگ پلی الفین (POF)
  • شیرینگ پلی اتیلن (PE)

نایلون‌های شیرینگ از جنس پی وی سی همواره وزن کمتری نسبت به سایر انواع نایلون‌ها داشته و از ضخامت کمی برخوردار هستند. در مقابل نایلون‌های شیرینگ پلی اتیلن مقاومت بسیار بالاتری داشته و برای بسته بندی محصولات سنگین استفاده می‌شوند. نایلون‌های شیرینگ پلی الفین نیز استحکام بالایی داشته و بیشترین سازگاری را با انواع ماشین‌آلات بسته بندی دارند.

نایلون حبابدار و ویژگی‌های آن

نایلون حبابدار یکی از مهم‌ترین انواع نایلون‌هایی که تا به امروز به صنعت بسته بندی معرفی شده است. این نوع نایلون به دلیل داشتن سطحی سرشار از حباب‌های ریز و درشت بهترین متریال برای محافظت از محصولات در برابر ضربه و فشار است. در واقع به دلیل سطح حباب‌دار این نایلون از آن در بسته بندی محصولات حساس و شکننده بیشتر استفاده می‌شود.

نایلون‌های حبابدار در شرکت‌های معتبر نیز به در دو نوع ریز و درشت تولید می‌شوند که هر کدام در بسته بندی محصولاتی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. نایلون‌های حبابدار در صنعت بسته بندی با عنوان نایلون‌های ضربه‌گیر هم شناخته می‌شوند.

معرفی انواع نایلون حباب‌دار

نایلون‌های حبابدار در از نظر نوع مواد اولیه تشکیل‌دهنده و ویژگی‌های ساختاری انواع مختلفی دارند. در واقع این نوع نایلون به منظور پوشش‌دهی کلیه محصولات با اندازه و درصد شکنندگی مختلف در انواع مختلفی تولید می‌شود. از جمله مهم‌ترین انواع نایلون حباب‌دار می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:

  • نایلون حبابدار سه بعدی
  • نایلون حبابدار دو بعدی (معمولی)
  • نایلون حبابدار دولایه با حباب‌های درشت
  • نایلون حبابدار سه لایه با حباب‌های ریز و درشت

در حالت کلی نایلون‌های حبابدار با استفاده از ذوب کردن رزین پلی اتیلن توسط دستگاه و تبدیل آن به مایع ساخته می‌شوند.

تصویری از نایلون حباب دار برای عنوان معرفی انواع نایلون حباب‌دار انتخاب شده است.

اصلی‌ترین نقش این نایلون‌ها جلوگیری از وارد آمدن ضربه به صورت مستقیم به وسایل است

نایلون‌های بسته بندی مواد غذایی

اصلی‌ترین دلیل استفاده از این نوع نایلون‌ها در بسته بندی مواد غذایی بهداشتی بودن آن‌ها است. نایلون‌های بسته بندی مخصوص مواد غذایی هیچ گونه واکنش‌پذیری نسبت به عوامل محیطی مخرب نداشته و مانع از بروز مشکلاتی چون فساد مواد غذایی می‌شوند. نایلون‌های مواد غذایی به استرچ غذایی نیز معروف هستند. از جمله ویژگی‌های فیلم استرچ غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر شفاف
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • تهویه مناسب هوای داخل بسته بندی
  • ضد اشعه UV

فیلم استرچ و ویژگی‌های آن

نایلون استرچ نوعی فیلم پلاستیکی بهداشتی و نازک است. این نوع نایلون از مواد اولیه‌ای به نام LLDPE یا همان پلی اتیلن سبک ساخته می‌شود. فیلم استرچ به دلیل داشتن ماهیتی کشسان و منعطف همواره می‌تواند بهترین گزینه برای بسته بندی محصولات در سایزهای مختلف باشد. از این متریال برای بسته بندی دورتادور محصولات برای افزایش ضریب ایمنی آن‌ها استفاده می‌شود.

در اصل فیلم استرچ همان لایه سلفونی است که در بسته بندی محصولاتی چون لوازم برقی، شیشه‌های نوشابه، محصولات پک (مجموعه)، محصولات حساس و شکستنی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. از موارد کاربرد نایلون استرچ در صنعت بسته بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پالت بندی
  • رنگ‌سازی
  • اسباب‌بازی
  • لوازم آشپزخانه
  • خودروسازی
  • بسته بندی مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی
  • قطعات صنعتی
  • کاشی، سرامیک، بلوک ساختمانی و…

انواع فیلم استرچ

نایلون استرچ مانند سایر نایلون‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شود. هر یک از انواع نایلون استرچ با توجه به خصوصیات خود کاربرد متفاوتی دارند.

  • نایلون استرچ غذایی
  • نایلون استرچ مبلمان
  • نایلون استرچ صنعتی
  • نایلون استرچ سیلاژ
  • استرچ پالت بند

نایلون‌های استرچ سیلاژ برای بسته بندی علوفه دام‌ها به کار برده می‌شوند. در مقابل نایلون‌های استرچ صنعتی نیز برای پکینگ و بسته بندی محصولات صنعتی سنگین و گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که از نام استرچ پالت بند پیداست، از این نوع نایلون در بسته بندی نهایی محصولات استفاده می‌شود تا کلیه جعبه‌ها به صورت منظم و محکم در کنار هم قرار گیرند.

مزایای استفاده از فیلم استرچ

استفاده از نایلون استرچ در صنعت بسته بندی مزیت‌های بسیاری برای تولید کنندگان کالاها دارد. برای نمونه با استفاده از این متریال می‌توان از محتویات بسته بندی در برابر گردوغبار، تغییرات دمایی، رطوبت و.. به خوبی محافظت کرد.

علاوه بر این موضوع استفاده از فیلم استرچ باعث می‌شود تا هزینه‌های مربوط به بسته بندی کاهش یابد. علت اصلی پرمزیت بودن این نوع نایلون داشتن برخی ویژگی‌های بسیار خاص مانند قدرت چسبندگی فوق‌العاده، خاصیت کشسانی مطلوب و مقاومت بالا است.

نایلون پشت چسبدار و کاربرد آن در صنعت بسته بندی

نایلون‌های پشت چسبدار بهترین متریال‌ برای بسته بندی مطمئن و ایمن محصولات هستند. این نوع از نایلون‌ها بیشترین مقاومت را در برابر خط و خش و ضربه دارند. از این نایلون بیشتر در بسته بندی کالاهایی از جنس پلاستیک، فلز و چوب استفاده می‌شود. اگر به بسته بندی لوازم الکترونیکی چون گوشی موبایل و تلویزیون توجه کرده باشید حتما این نوع نایلون را روی آن‌ها می‌بینید.

نایلون فروشگاهی

نایلون‌های فروشگاهی برای بسته بندی انواع محصولات فروشگاهی مناسب هستند. این نوع از نایلون‌ها کیفیت ساخت بسیار بالایی داشته و به دلیل داشتن ظاهر خاص و جذاب برای بازاریابی محصولات بهترین گزینه هستند. در واقع با استفاده از این نوع نایلون علاوه بر محافظت از محصول می‌توان ظاهر محصول را زیباتری و شکیل‌تر کرد.

تصویری از نایلون های طرح دارفروشگاهی برای عنوان نایلون فروشگاهی انتخاب شده است.

هر فروشگاه بزرگ و کوچکی برای حمل و نقل محصولاتی که مشتری از آن ها خریداری کرده به یک پلاستیک دسته دار نیاز دارند

نادی پلاستیک بزرگ‌ترین تولید کننده انواع نایلون در ایران

شرکت نادی پلاستیک آریا با بیش از 30 سال تجربه کاری موفق و درخشان در زمینه تولید محصولات بسته بندی امروزه به یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان در این عرصه تبدیل شده است. این مجموعه با به کارگیری بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و همچنین تخصص و دانش بنیادی کادر مجرب خود قادر است انواع نایلون را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به بازار عرضه کند.

کلام آخر

نایلون از جمله پرکاربردترین و بهترین متریال‌هایی است که تا به کنون توسط بشر کشف شده است. این نوع ماده پلاستیکی در انواع مختلف تولید شده و در صنایع مختلف به خصوص صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلم استرچ و شیرینگ از جمله پرکاربردترین انواع نایلون در صنعت بسته بندی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *