دستهبندی نشده

بهترین نوع چسب برای پلاستیک کدام است؟

پلاستیک می تواند یک ماده بسیار پذیرفته و بادوام باشد که برای انواع پروژه ها بسیار مناسب است. در صورتی که برای چسباندن پلاستیک های خود به چسب قابل اعتماد نیاز دارید، یا اگر میخواهید چیزی را که اخیراً خراب کرده اید تعمیر کنید؛ انواع مختلفی از چسب برای چسباندن پلاستیک ها به یکدیگر وجود دارد، اما تشخیص اینکه کدام چسب برای نیازهای شما بهترین است، دشوار است.

برخی از چسب ها بر روی انواع مختلف پلاستیک ها متفاوت عمل می کنند، در حالی که برخی دیگر از نظر زمان خشک شدن یا دوام متفاوت هستند. برای شناخت انواع مختلف چسب پلاستیک و پلاستیک ادامه مقاله را مطالعه کنید.

چسب پلاستیک چیست؟

پلاستیک در کاربردهای بی شماری از اسباب بازی گرفته تا فضاپیما استفاده می شود. ترکیب منحصربه‌فرد انعطاف‌پذیر و بادوام پلاستیک، آن را فوق‌العاده مفید می‌سازد، اما در هنگام تعمیر با چسب نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند، زیرا بسیاری از چسب‌ها می‌توانند به خوبی با پلاستیک حل شوند یا نتوانند به درستی به پلاستیک متصل شوند. شما باید چسب مناسب برای کار را پیدا کنید و محصول باید برای نوع پلاستیک خاص شما باشد.

پلاستیک با چه چسبی میچسبه؟

برای اتصال قطعات پلاستیکی، معمولاً از نوعی چسب خاص برای پلاستیک استفاده می‌شود که قابلیت چسباندن و اتصال قوی را به پلاستیک دارد. هرچند میزان سطح و نوع پلاستیک مورد استفاده می‌تواند تأثیر بسزایی در انتخاب بهترین نوع چسب برای شما داشته باشد، اما در ادامه چند نوع چسب معمول برای اتصال پلاستیک را معرفی می‌کنیم:

1. چسب سوپر چسب (Super Glue):

چسب سوپر چسب یا سیانواکریلات برای اتصال سریع و قوی قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود. این چسب قابلیت چسباندن سریع را دارد و به طور عمومی بر روی بیشتر انواع پلاستیک کارآمد است.

این چسب برای اتصال به یک ماده فقط به آب نیاز دارد. از آنجایی که تقریباً هر سطحی کمتری از رطوبت هوا روی خود دارد، Super Glue می تواند پیوندی قوی بین تقریباً همه سطوح ایجاد کند. یک استثنا، پلاستیک های سخت و صاف است. برای نتایج بهینه در پروژه هایی مانند تعمیرات بدنه خودرو، قبل از استفاده از کاغذ سنباده برای خراش پلاستیک صاف استفاده کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که سیانواکریلات می‌تواند اکریلیک‌ها را تغییر رنگ داده، بنابراین برای چسباندن پنجره‌های پلکسی گلاس ایده‌آل نخواهد بود.

2. چسب اپوکسی (Epoxy):

چسب اپوکسی یک چسب دو قسمتی است که از ترکیب دو جزء تشکیل دهنده یک پیوند فوق العاده قوی استفاده می کند. این چسب دارای خواص مکانیکی عالی و مقاومت شیمیایی است و برای اتصال قطعات پلاستیکی با سطوح صاف و منظم مناسب است.

در حالی که برخی از اپوکسی ها تنها در پنج دقیقه پیوند فوق العاده قوی ایجاد می کنند، برخی دیگر ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. حداقل 72 ساعت بگذارید تا خشک شود. این ممکن است بسته به شغل و آب و هوا بیشتر طول بکشد. زمانی که اپوکسی ها به درستی استفاده می شوند، بسیار متنوع هستند و در بسیاری از صنایع از جمله الکترونیک، دستگاه های پزشکی و هوافضا دیده می شوند. برای تعمیرات قایق و اسکله، دست سازها به اپوکسی های ضد آب متکی هستند.

3. سیمان پلی استایرن Polyurethane) Cement Adhesive)

سیمان استایرن پلاستیک را کمی ذوب می کند و به طور خودکار قطعات را به هم میچسباند. برای چیزهایی مانند لوله ها یا کیت های مدل عالی است ، اما اگر به درستی استفاده نشود، می توان به پلاستیک آسیب بزند. فقط یک دقیقه طول می کشد تا عمل کند و در عرض هشت ساعت کاملاً خشک می شود.

مکانیزم این چسب بر عکس چسب های اپوکسی به صورت پر کننده نیست و اگر می خواهید چند سوراخ را پر کنید بهتر است به سراغ چسب های اپوکسی بروید زیرا پلی سیمان پلاستیک را در خود حل می کند.

این نوع چسب پلاستیک در ویسکوزیته های مختلف وجود دارد و هنگام خرید بهتر است آن را در انواع ضخیم، متوسط و نازک خریداری کنید.

4. چسب پلی‌ورتان (Polyurethane):

چسب پلی‌ورتان برای اتصال پلاستیک‌های مختلف استفاده می‌شود. این چسب قابلیت اتصال قوی و انعطاف‌پذیری را دارد و در برخی موارد می‌تواند پلاستیک‌ها را به همراه سایر مواد مانند فلزات و چوب نیز بچسباند.

از آنجایی که پلاستیک یک ماده متخلخل نیست، پیدا کردن چسب مناسب برای نگه داشتن پلاستیک در کنار هم دشوار است. چسب اپوکسی برای اکثر پلاستیک ها بهترین کار را دارد، اما اگر پروژه شما نیاز به چسبندگی انعطاف پذیری دارد، باید چسب مبتنی بر اکریلیک استفاده کنید.

 

انواع پلاستیک

انواع مختلف از پلاستیک در کاربردهای تجاری استفاده می شود. دانستن انواع مختلف هنگام انتخاب بهترین چسب پلاستیک برای کار مفید است.

 

ساده ترین راه برای شناسایی یکی از هفت نوع پلاستیک از طریق برچسب آن است که معمولاً نماد بازیافت در پایین کالا است. به طور معمول، نماد با سه فلش و یک عدد در مرکز روی بسته بندی چیزی است که باید به دنبال آن باشید. قبل از هر چسب پلاستیکی، مطمئن شوید که با نوع پلاستیک سازگار است.

 

در اینجا انواع اصلی پلاستیک و همچنین چند پیشنهاد در مورد بهترین نوع چسب برای استفاده وجود دارد.

 

نماد بازیافت 1: پلی‌اتیلن ترفتالات، یک پلاستیک سنگین تر و بادوام تر – بطری ها و سطل های مواد شوینده، بهترین چسب اپوکسی، اما سطح باید ابتدا با زبری آماده شوند.

 

نماد بازیافت 2: اتیلن با چگالی بالا (HDPE) که نسخه با چگالی بالایی دارد و معمولاً برای انجام کاربردها، از بطری شیر گرفته تا اسباب بازی استفاده می شود. بهترین چسب، سیمان پلاستیکی، سیانواکریلات ها یا اپوکسی ها است.

 

نماد بازیافت 3: پلی وینیل کلراید (PVC) نرم و انعطاف‌پذیر، PVC برای ساخت اسباب بازی ها و لوله های پلاستیکی، استفاده می شود. بهترین چسب، سیمان پلاستیک، سیانواکریلات ها یا اپوکسی ها.

 

نماد بازیافتی 4: پلی اتیلن با چگالی کم LDPE برای ساخت بطری های فشرده و سفت تر، کیسه های پوشاک و حتی برخی از لباس ها و مبلمان استفاده می شود. LDPE انرژی سطحی بسیار کمی دارد. که اساساً به این معنی است که بسیار لغزنده است. چسب توصیه نمی شود.

 

نماد بازیافت 5: پلی پروپیلن (PP) برخی از اقلام ساخته شده از این نوع پلاستیک عبارتند از درب بطری، نی نوشیدنی و بطری های قرص. مشابه LDPE، پلی پروپیلن انرژی سطحی کمی دارد. برخی از چسب های صنعتی ممکن است مناسب باشند.

 

نماد بازیافت 6: پلی استایرن (PS) پلی استایرن برای ساخت لیوان ها و کارد و چنگال یکبار مصرف میتواند استفاده شود. اپوکسی ها و چسب های اسپری همگی با پلی استایرن به خوبی کار می کنند.

 

نماد بازیافت 7: سایر موارد، مخلوطی از پلاستیک را شامل می شود. شامل پلاستیک هایی مانند اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، اکریلیک، پلی کربنات ها، فایبرگلاس و غیره. چسب آن بسیار به نوع پلاستیک pf مورد استفاده بستگی دارد.

هدف و ویژگی چسب های پلاستیک

هدف استفاده از چسب های پلاستیکی برای اتصال و چسباندن قطعات پلاستیکی است. این چسب ها به طور خاص برای ایجاد اتصال قوی و دائمی بین قطعات پلاستیکی، ترموپلاستیک و یا ترموست جوش داده شده به کار می روند.

 

ویژگی های مهم چسب های پلاستیک عبارتند از:

 

  1.  چسبندگی بالا: چسب های پلاستیکی باید قدرت چسبندگی بالا و قابل اعتمادی را برای پلاستیک ها ارائه دهند تا قطعات به طور محکم به هم چسبند.

 

  1. سازگاری با پلاستیک: چسب های پلاستیکی باید با انواع مختلف پلاستیک ها سازگاری داشته باشند تا به خوبی بر روی سطوح پلاستیکی چسبیده و اتصال قوی ایجاد کنند.

 

  1. مقاومت شیمیایی: این نوع چسب ها باید مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی مانند روغن، آب، حلال ها و اسیدها داشته باشند تا اتصال پلاستیکی در محیط های متفاوت حفظ شود.

 

  1. انعطاف پذیری: چسب های پلاستیکی باید دارای انعطاف پذیری کافی باشند تا با تغییرات حجم و حرکات میکروسکوپیک پلاستیک ها سازگار باشند و از ترک خوردن اتصال جلوگیری کنند.

 

  1. خواص حرارتی: برخی از چسب های پلاستیکی می توانند در دماهای بالا یا پایین عملکرد خوبی داشته باشند و اتصال قوی را در شرایط حرارتی متفاوت حفظ کنند.

 

  1. زمان خشک شدن: زمان خشک شدن یا تنظیم چسب های پلاستیکی باید به طور مناسب باشد تا به کاربر اجازه دهد قطعات را تنظیم و چسبانده و در زمان مناسب فرآیند تثبیت را انجام دهد.

 

  1. شفافیت: برخی از چسب های پلاستیکی شفافیت بالا دارند که برای اتصال قطعات پلاستیکی شفاف و قابل مشاهده مفید است.

 

توجه داشته باشید که ویژگی های دقیق چسب های پلاستیکی ممکن است بسته به نوع و برند چسب متفاوت باشد. بنابراین، همیشه به دستورالعمل و نکات ایمنی تولید کننده دقت داشته باشید.

نکاتی برای چسباندن پلاستیک

چسباندن پلاستیک ها کار سختی نیست. در اینجا چند نکته برای آسان کردن اتصال پلاستیک آورده شده است.

 

  • قبل از چسباندن، همیشه از یک پاک کننده مخصوص پلاستیک استفاده کنید یا پلاستیک را در الکل ایزوپروپیل خیس کنید تا تمیز شود.

 

  • برای به حداقل رساندن باقیمانده روغن از دست زدن به پلاستیک با دست خالی خودداری کنید.

 

  • برای ایجاد یک سطح ناهموار برای چسباندن چسب، پلاستیک را با سمباده 120 تا 200 سمباده بزنید. اما به یاد داشته باشید که فقط باید برای مدت کوتاهی سمباده بزنید.

 

  • برای استفاده دقیق از چسب پلاستیکی، از یک قلم مو کوچک یا نوک سوزن استفاده کنید.

 

  • در صورت نیاز اجزا را مخلوط کنید.  اپوکسی ها یا چسب های دو بخشی بادوام هستند، اما نیاز به آماده سازی دارند. دستورالعمل های محصول خود را برای نسبت های ترکیبی به دقت بخوانید. طبق دستور مخلوط کنید تا چسب فعال شود.

 

  • مهر و موم کردن قطعات بسیار مهم است. از یک گیره، نوار یا کش برای محکم نگه داشتن قطعات در هنگام خشک شدن چسب استفاده کنید. زمان چسبیدن می تواند از چند دقیقه تا 24 ساعت متغیر باشد، بنابراین دستورالعمل های محصول خود را بررسی کنید.

 

  • هر گونه چسب خشک نشده یا ریخته شده اضافی را بلافاصله با استفاده از ایزوپروپیل الکل یا الکل دناتوره شده بردارید. از الکل های معدنی نیز می توان استفاده کرد. بطری را محکم ببندید و در مکانی خشک و در دمای کمتر از 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.

سخن پایانی

قبل از استفاده از هر نوع چسب، توصیه می‌شود توصیه‌ها و دستورالعمل‌های تولید کننده را مطالعه کنید و آزمایش اولیه را روی قطعات کوچک انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که چسب مناسبی برای مورد استفاده شماست. همچنین، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، بهتر است با فروشنده یا کارشناسان مربوطه در زمینه چسب‌ پلاستیک مشاوره لازم را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *