دستهبندی نشده

افزودنی IR یا مادون قرمز در نایلون گلخانه چیست؟

افزودنی IR یا مادون قرمز در نایلون گلخانه چیست؟

یکی از مهمترین موارد در صنعت گلخانه، کنترل شرایط اقلیمی برای بدست آوردن بهترین محصول است. نایلون گلخانه به پوششی گفته می شود که از جنس پلاستیک عریض تک لایه، دو لایه و غیره است که برای پوشش سقف و یا کناره های گلخانه استفاده می شود. این نوع نایلون ها، هم نقش محافظت از گیاهان و سد دفاعی آن ها را ایفا می کنند و هم موجب توزیع بهتر و مناسب تر نور می شوند.

 

این پوشش ها دارای افزودنی ها و ترکیبات به کار رفته مختلفی هستند تا در تمامی شرایط آب و هوایی پایدار باقی بمانند. افزودنی ها موادی هستند که به مواد اولیه تولید نایلون گلخانه ای اضافه می‌شوند تا ویژگی های خاصی به آن بدهند. این ترکیبات بر اساس نیاز و کاربرد مشتریان به کار می روند، یکی از این افزودنی ها، افزودنی IR یا مادون قرمز است که قصد داریم در این مقاله اطلاعاتی در مورد آن ارائه دهیم، بنابراین تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

افزودنی IR چیست؟

IR امواج خورشید با خاصیت الکترومغناطیسی است که طول موج آن از ناحیه مرئی بیش‌تر است و در نتیجه ساختار چشم انسان قادر به تشخیص آن نیست.

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین افزودنی در نایلون گلخانه، افزودنی IR یا مادون قرمز است، زیرا استفاده از این افزودنی، به عنوان یک عایق حرارتی عمل کرده و از محصولات گلخانه مراقبت کرده و احتمال یخ زدگی محصولات گلخانه ای را کاهش میدهد.

افزودنی IR به جذب اشعه مادون قرمز کمک می‌کند. این اشعه می‌تواند باعث کنترل دما در 24 ساعت شبانه روز به خصوص در روزهای سرد شود و دمای مورد نیاز فضاهایی چون گلخانه را تامین کند. فیلم های پلی گلخانه ای با مادون قرمز در به دام انداختن گرمای تابشی کمک می کند به همین دلیل، به آن فیلم حرارتی نیز می گویند.

فرآیند تولید گرما توسط افزودنی مادون قرمز

تابش روندی است که طی آن گرما از یک جسم به جسم دیگر منتقل می شود. انرژی خورشید از طریق نایلون گلخانه به عنوان تابش کوتاه وارد می شود و زمانی که به موج گیاهان، کف ها یا نیمکت ها برخورد میکنند، به انرژی حرارتی یا تابش بلند تبدیل می شود و باعث گرم شدم فضای گلخانه می‌شود.

در طول شب، این اتفاق برعکس می افتد و تا 40 درصد از گرمای گلخانه خارج می‌شود. اما پلی اتیلن اجازه می دهد تا 74 درصد تابش مستقیماً از آن عبور کند، مگر اینکه مانعی وجود داشته باشد. در فصول سرد یا مناطق کویری که شبهای سردی در مقایسه با روزهایشان دارند، این معضل می تواند باعث سرمازدگی محصولات شود. برای حفظ این گرما، تولید کنندگان یک افزودنی ساخته اند که در فرمولاسیون قرار می دهند و تابش را به گلخانه منعکس می کند تا مانند سدی از خروج  این گرما (که حاصل تابش نور خورشید در طول روز محسوب می گردد) مخصوصا در هنگام شبهای سرد جلوگیری کند که باعث افزایش بازدهی محصولات گلخانه ای و حفظ دمای آن می‌شود.

 

استفاده از افزودنی IR و افزایش بازدهی محصولات گلخانه ای

استفاده از افزودنی IR و افزایش بازدهی محصولات گلخانه ای

مزایای استفاده از افزودنی IR یا مادون قرمز در نایلون گلخانه

تحقیقات نشان داده است که فیلم مادون قرمز می تواند رنگ و یا فشردگی گیاه را افزایش داده و رشد محصول را تسریع کند. این به احتمال زیاد به دلیل افزایش دمای گیاه در شب است. با صرف هزینه کمی بیشتر به ازای هر فوت مربع، بازپرداخت آن برای گلخانه ای که تمام زمستان گرم می شود، تنها چند هفته طول می‌کشد. سایر فواید آن عبارتند از:

 

  • جلوگیری از سرمازدگی یا یخ زدگی محصولات موجود در گلخانه
  • افزایش کیفیت محصولات
  • افزایش بازدهی محصولات
  • جلوگیری از ورود شوک به محصولات
  • برداشت محصول زودتر از موعد
  • افزایش راندمان تولید
  • انتقال نور بسیار مفید
  • در نتیجه باعث صرفه جویی در انرژی می شود.
  • استهلاک تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گلخانه را کاهش می دهد.
  • باعث افزايش طول فصل برداشت میشود
  • و….

 

تحقیقات نشان داده است که هر چه دمای بیرون بیشتر باشد، اختلاف دما با استفاده از این فیلم ها بیشتر می شود. از مزایای دیگر آن می توان به هزینه های خنک کننده کمتر، راحتی بیشتر کارگران، نیاز کمتر به آبیاری، کاهش تنش گیاه و بهبود طعم میوه نیز اشاره کرد.

چگونگی افزودن IR به نایلون گلخانه ای

شیوه های مختلفی برای افزودن IR به نایلون گلخانه ای هنگام تولید آن وجود دارد. دو روش رایج آن به شرح ذیل است:

 

1- اضافه کردن افزودنی IR معدنی به فیلم های LDPE (پلی اتیلن سبک یا با چگالی کم). هر چه فیلم نازک تر باشد میزان افزودنی بیشتری نیاز است.

2- استفاده از کوپلیمر اتیلن-وینیل استات (EVA) بر روی فیلم COEXبا توجه به ضخامت فیلم و گنجایش VA ، چرا که خود EVA حاوی مقداری IR است.

قیمت افزودنی IR یا مادون قرمز

استعلام قیمت روز جهت خرید نایلون از شرکت های معتبر و دارای تجربه لازم است. اگرچه در نگاه اول استفاده از پوشش نایلون گلخانه ایِ باکیفیت و اضافه کردن افزودنی های مناسب گران به نظر میرسد، اما در دراز مدت و با صرفه جویی های صورت گرفته، هزینه انجام شده، بازگشت پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال، اضافه کردن IR و صرفه جویی صورت گرفته در مصرف سوخت و استهلاک تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، هزینه صورت گرفته را پوشش خواهد داد.

 

قیمت افزودنی IR ثابت و یکسان نیست و عوامل مختلفی در قیمت آن موثر است ‌از جمله: قیمت روز مواد پتروشیمی، متراژ درخواستی، میزان عرضه و تقاضا، زمان سفارش، ضخامت نایلون، چند لایه بودن نایلون، برند شرکت تولید کننده، استفاده از مواد درجه یک یا دو و… به همین دلیل برای استعلام از قیمت روز آن و دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم می‌توانید با کارشناسان ما در نادی پلاستیک در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

علاوه بر سه عنصر اساسی خاک، آب و نور استفاده از نایلون های گلخانه ای برای رشد گیاهان ضروری است. خاک مواد معدنی مورد نیاز گیاه را برای فتوسنتز فراهم می‌کند و آب به گیاه حیات می بخشد. نایلون های گلخانه ای نیز در محافظت از گیاهان و توزیع نور بهتر و مناسب نقش دارند. استفاده از افزودنی ها در تولید فیلم ها و ورق های پلیمری، مناسب ترین و ارزان ترین راه برای دستیابی به محصولی با خواص ویژه و متفاوت از سایر محصولات مشابه است و همچنین باعث افزایش کارایی تولید و تولید محصولات سالم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *